הקרן החדשה לישראל
הקרן החדשה לישראלצילום: פלאש 90

ההיסטוריון פרופ' דיוויד מאיירס, היו"ר החדש של הקרן החדשה לישראל, סבור שהציונות, כמושג, "נחטפה" על ידי הימין הקיצוני.

בראיון מקיף שהעניק ליאיר אטינגר בעיתון "הארץ", הוא מוגדר כמי ש"מתקשה להגדיר את עצמו כציוני". עם זאת, הסביר בראיון, הוא רואה עצמו כיהודי "שבטי".

"לא אשב שבעה אם בנותי יתחתנו עם לא-יהודים", אמר. "אהיה עצוב, והן יודעות את זה. קשה להסביר את זה לחברינו הלא-יהודים עם החשיבה הליברלית. אם אתה מטיף לערכים של הומניזם ואוניברסליזם, ואתה אומר שהערכים האלה נובעים מהיהדות שלך, קשה להסביר למה אתה רוצה לשמר את השבט שלך. אבל כזה אני".

מאיירס סיפר שגדל כקונסרבטיבי אך הוא "לא מתלהב" מהתופעה של קונסרבטיבים שעורכים טקסי נישואין יהודיים לבני זוג מעורבים. הוא הוסיף שיש בו קנאה מסויימת כלפי זרמים יהודיים חרדיים, בגלל "הפשטות והבהירות של העולם ההוא".

מאיירס הודה שקיימת אנטישמיות בשמאל וכי חלק מפעילי ה-BDS הם אנטישמיים. אבל לדבריו, לאנטישמיות מימין "יש הרבה יותר השפעה על מה שקורה בחיים הפוליטיים שלנו בארה"ב" והיא "גדלה והופכת יותר נראית ויותר קטלנית".

מו''ל עיתון ''הארץ'', עמוס שוקן, הגיב לדבריו של מאיירס בנוגע לציונות ואמר כי הוא ''צודק מאה אחוז. הימין המתנחלי שקורא לעצמו ציוני הוא הקברן של הציונות ההרצליאנית וזאת של הכרזת העצמאות. הסמל האחרון לזה הוא חוק מדינת הלאום הפשיסטי, שהוא ההיפך מציונות, אבל החיסול של הציונות הוא מפעל ההתנחלות כולו והאפרטהייד שהביא.