חופשות זולות יותר?
חופשות זולות יותר?צילום: קובי ריכטר/TPS

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לתקן את חוק הגנת הצרכן ולאפשר לסוכנים תיירות להציע לצרכן שירותי הארחה, נסיעה, חופשה או בילוי שמתבצעים במלואם בחו"ל בשתי אפשרויות – עם זכות לביטול העסקה או בלעדיה.

כיום, צרכן שרכש שירות מספק ישראלי ראשי לבטל את העסקה, בהתאם לתנאי בחוק, תמורת דמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקלים.

כתוצאה מכך נפגעים סוכני הנסיעות שנאלצים לשלם דמי ביטול שהם לא יכולים לגבות מהספק בחו"ל.

ח''כ כבל שב והבהיר כבר בפתח הישיבה כי לא יאפשר מצב של כרסום בזכות הביטול של הצרכן או פגיעה בה, וההצעה נועדה להיטיב ולאפשר לו לקבל מה שהוא יכול לקבל מאתרי האינטרנט בחו"ל גם מסוכני הנסיעות בארץ.

לפי ההצעה שאושרה, בעסקאות לרכישת שירותי חופשה הניתנים כולם בחו"ל יוכל הסוכן להציע לצרכן לבחור מראש אם להחיל עליו את תנאי הביטול לפי חוק הגנת הצרכן, או תנאי הביטול לפי נותן השירות בחו"ל.

כמו כן אושרה סנקציה בסך 22 אלף שקלים על עוסקים שלא יפרסמו ויבצעו גילוי נאות של החלופות השונות בצורה ברורה. עוד נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומה ברשומות.

ח"כ סמוטריץ' אמר כי בחודשים האחרונים קיים דיונים עם נציגי הרשות להגנת הצרכן בעניין, והציע כי החלת הצעתו על שירותי הנופש והטיסה בישראל תהיה בהוראת שעה לשנתיים בלבד, כאשר באותה תקופה תקבל הרשות להגנת הצרכן מידע מהעוסקים בענף כדי לוודא שהדבר לא מוביל לעליית מחירים או כל פגיעה אחרת בצרכן.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, אמר כי הרשות הגיעה להבנות עם המלונאים באשר לקבלת הנתונים, אך לא הגיעה להבנות דומות עם חברות התעופה.

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, חני סובול, אמרה כי חלק ניכר מהציבור לא יודע בכלל שחוק הגנת הצרכן לא חל על רכישת שירותי נופש מאתרי האינטרנט הבינלאומיים. "לא יכול להיות שידירו אותנו מהמשחק הזה, כל נתון שיבקשו מאיתנו אנחנו מוכנים להעביר", אמרה.

ח''כ כבל וח"כ סמוטריץ' הסכימו להצביע ולאשר את ההצעה באשר למכירת שירותי נופש בחו"ל בשתי אפשרויות – עם זכות ביטול או בלעדיה, והודיעו כי בשבועות הקרובים יבחנו האם להרחיב את ההצעה על המלונאים וחברות התעופה הישראלים.