אבחון
אבחוןצילום: יח"צ

המטרה היא להבין מהו מקור הבעיות וממה הוא נובע, כדי למצוא דרכים נכונים להתמודדות עם הקשיים ולמציאת פתרונות שיעזרו לו לאורך כל שנות הלימודים.

זוהי שישטה ידועה ומוכרת בכל העולם שבה בודקים באופן מדויק את רמת ההבנה והידע של תלמידים ספציפיים כדי להבין מהי ההתנהלות הנכונה שיש לנהוג איתם כדי שיוציאו את המרב מלימודיהם.

מה בודקים באבחון פסיכודידקטי?

האבחון יוצר חתך עמוק על הכישורים השכליים של הנבחן. באילו תחומים יש לו קשיים ובאילו תחומים הוא בעל ידע רב. תוך כדי השיחות מתגלות בעיות רגשיות שעלולות להיות הגורם המשפיע על הלימודים השוטפים. כמו כן מגלים את קיומם של הפרעות קשב וריכוז וליקויי למידה, אם הם קיימים.

שילוב של כמה תחומים

הראייה המערכתית והרוחבית מאפשרת למאבחנים המקצועיים והמנוסים לתהות הן על הצד הדידקטי והן על הצד הפסיכולוגי של הנבחנים.

ההיבט הדידקטי יוצר מיפוי של רמת התפקוד בתחום למידה זה או אחר כמו חשיבה מתמטית, הבנת הנקרא וכתיבה. ההיבט הפסיכולוגי מגלה את מנת המשכל שלו, השפעות אישיות המונעות ממנו להתקדם בלימודים כמו קשיי ויסות, דימוי עצמי נמוך, חרדות ועוד. שילוב של שתי האבחנות הללו יחד מאפשר לבוחן ראיה רוחבית וכך הוא עולה על קשיים כמו דיסגרפיה, דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז תפיסה מתמטית ועוד.

האבחון ושימושו במהלך הלימודים

המסקנות של אבחון פסיכודידקטי מקובלות על ידי משרד החינוך לאור המיומנות הרבה של המאבחנים. לכן ברוב המקרים המורים ומנהלי בתי הספר מכבדים את המלצותיהם של המאבחנים ומיישמים זאת בפועל ביום יום בכיתות הלימוד. כמו לדוגמה התאמות והקלות במבחנים כולל בבחינות הבגרות בתיכון. יותר מכל, האבחון הפסיכודדיקטי עוזר לצוות המורים להכיר את הילד על כל רבדיו הפנימיים, הקשיים וההצלחות שלו. לחזק את נקודות החולשה ולעודד התקדמות בנקודות שבהם קל לו.

איך מתבצע אבחון פסיכודידקטי?

המבחן נעשה בכמה פגישות וכולל שיחות עם הילד, בקשות לביצוע כמה וכמה פעולות כדי לראות איך הוא מבצע אותן, אם מבצע את כולן או מקצתן, אם במהירות או באיטיות, אילו דברים הוא מבין מידית ומבצע בקלות ובאילו תחומים קשה לו לקלוט את הדרישות הספציפיות.

בתום המבחן, על כל שלביו, המאבחן מגיש דוח מפורט על ההתנהלות ועל ההישגים והקשיים כולל המלצות שלו. המידע מועבר להוריו כדי שיטפלו בנושאים המצריכים זאת.

שלבי האבחון

בתחילת האבחון הפסיכודידקטי משוחחים שיחה בת כשעה כדי להכיר את הנבחן, משפחתו, הרקע הכללי, החינוכי וההתפתחותי.

אחר כך, יבצע הנבחן כמה מבחנים במשך כמה שעות, שיציגו את הידע והיכולות הספציפיות שלו.

בזיכרון שמיעתי, אורתוגרפיה וכתיבה, קוגניטיביות בקריאה, תפיסה וזיכרון חזותיים ורמת האינטליגנציה שלו.