נשיא המדינה עם שר ההשכלה הגבוהה הדני
נשיא המדינה עם שר ההשכלה הגבוהה הדניצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח במשכנו הערב (רביעי) את האירוע לציון 75 שנים להצלת יהודי דנמרק.

באירוע נשאו דברים ניצול השואה הרברט (נחום) פונדק ושר ההשכלה הגבוהה הדני טומי אלרס. בנוסף השתתפו באירוע שגרירת דנמרק בישראל שרלוט סלנטה והרב הראשי של דנמרק יאיר מלכיאור.

במהלך הערב נוגן קטע מוסיקלי שנכתב ע"י בנימין קופל, שהלחין אותו בהשראת סיפור חייה של דודתו אנה, בת ה-97, שהוברחה לשוודיה מדנמרק במבצע ההצלה שנערך ב-1943 וכך ניצלו חייה.

נשיא המדינה אמר באירוע כי "מעשה ההצלה של יהדות דנמרק על ידי רבים מבני העם הדני, היה פועל יוצא של ערכים דמוקרטיים, מוסריים ואנושיים. זה היה סירוב עיקש להיכנע לגזענות, לאנטישמיות ושנאת האחר".

"מכונת המוות הנאצית לא הייתה מצליחה לממש את חזון הבלהות שלה באירופה אילולא הייתה פוגשת קרקע מדושנת רבת שנים של שנאת יהודים ומיעוטים אחרים. גם יהודי דנמרק סבלו מאנטישמיות, אבל מרבית הדנים ראו ביהודים אזרחים שווי זכויות, שכנים, חברים, בני משפחה. משפחת בני האדם. אז כמו היום עלינו לגלות אפס סובלנות לאנטישמיות, גזענות ושנאת האחר. לקרוא תיגר ולחנך את הנוער נגד אנטישמיות ונגד אנטישמיות המתחזה לאנטי ציונות", הוסיף הנשיא.

הוא ציין הנשיא במיוחד את מערכת היחסים המיוחדת בין מדינת ישראל לדנמרק.: "רבים מקרב בניה של הקהילה היהודית בדנמרק, בהם גם ניצולי שואה, עלו לישראל. אלה גאים במורשתם הדנית והם מהווים גשר חי בין שתי המדינות. עשרות אלפי דנים התנדבו בקיבוצים והם מהווים עד היום שגרירים של רצון טוב בין ישראל לדנמרק. היחסים הבילטרליים הטובים בין מדינת ישראל לדנמרק, שתי מדינות בעלות אוכלוסייה קטנה שנמצאות בפסגת המדדים העולמיים של השקעה במחקר בפיתוח ובחדשנות, הולכים ומעמיקים. ושיתופי פעולה חדשים נרקמים".

בתום דבריו הקדיש הנשיא את הקונצרט לזכרם של יהודי המדינה שנרצחו במחנה הריכוז טרזיינשטט (טרזין) והוצאו להורג על ידי הצורר הנאצי.