יאיר גולן
יאיר גולןצילום: גפן רזניק, פלאש 90

האלוף יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ''ל, התראיין הבוקר (חמישי) לתכנית "הקבינט" ברדיו 103FM והתייחס לאיפוק של צה"ל בסבב הלחימה האחרון ולדבריו של יו"ר הבית היהודי נגד הפרקליט הצבאי הראשי.

"הנושא המשפטי מעולם לא הגביל את כושר הפעולה של צה"ל. שרון אפק הוא אדם עם חוש מבצעי בלתי רגיל ומשפטן מבריק. הפרקליטות הצבאית היא גוף איתן שלא מפריע למפקדים לפעול בשטח", אמר גולן.

גולן שנמצא כעת בחופשת פרישה התבטא נגד יו"ר הבית היהודי ושר החינוך. "השר נפתלי בנט מחליש את הצבא ואת מדינת ישראל. חבל שהתבטא כפי שעשה, אולי זה טוב לאלקטורט שלו... זה עצוב מאוד".

על ההתמודדות עם טרור החמאס בעזה אמר סגן הרמטכ''ל לשעבר כי "ישראל הפעילה כוח מסיבי אבל לא מספיק נחרץ, אחד המבצעים הפחות מוצלחים היה צוק איתן. האם לצאת למבצע רחב זו שאלה מדינית ממדרגה ראשונה, וההחלטה לשמור על איפוק וסבלנות נכונה".

ביום שני האחרון אמר שר החינוך בנט כי ''הלוחמים שלנו פוחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מיחיא סינוואר" ודבריו עוררו סערה.

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, אמר בתגובה כי "הפצ"ר הוא חלק מעוצמתו של צה"ל". היועץ המשפטי לממשלה, האלוף במיל' ד"ר אביחי מנדלבליט, אמר כי "אין שחר לדברים".

בנט סירב לחזור בו. בהודעה שפרסמה לשכת שר החינוך נאמר כי "השר בנט ביטא את עמדתו הברורה - בצה״ל, ולא רק, שוררת כיום עודף משפטיזציה. השר בנט מאמין כי כיום חיילי צה"ל נדחקים לפינה על ידי חישוקים משפטיים עודפים, באופן שפוגע ברמת המבצעיות ובלוחמי צה"ל, מעבר למגבלות הדין הבינלאומי. האיזונים אינם נכונים כיום. השר בנט מעריך הערכה עמוקה את מפקדי צה״ל ובראשם הרמטכ״ל גדי איזנקוט. לצד זאת, דעתו בנושא איתנה".