החיים הקשים של קואליציית 61

קואליציית 61 מחייבת היצמדות למליאה כדי שלא ליפול בהצבעות, וח"כ השכל היא רק דוגמא אחת לכך, אבל גם חיי האופוזיציה לא פשוטים.

שמעון כהן , י"ד בכסלו תשע"ט

חיים קשים בקואליציה
חיים קשים בקואליציה
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

אתמול (רביעי) ראינו במליאת הכנסת את חברת הכנסת שרן השכל מגיעה להצבעה עם אינפוזיה, חברי כנסת של הקואליציה צריכים לשמור על נוכחות גבוהה, להימנע מנסיעות לחו"ל ואולי גם מפעילות במשרדי ממשלה כדי להבטיח רוב בהצבעות. איך ניתן לתפקד בקואליציית 61, אם בכלל?

את השאלה הזו הצגנו בפני ד"ר חן פרידברג, מרצה במחלקה למזרח תיכון ומדע המדינה באוניברסיטת אריאל וחוקרת במכון הישראלי לדמוקרטיה.

קואליציות של 61 חברי כנסת אינן תופעה חסרת תקדים בישראל, מזכירה ד"ר פרידברג ומציינת כי גם בראשית הקדנציה הנוכחית כיהנה הממשלה במתכונת זו עד כניסתו של אביגדור ליברמן לממשלה. עם זאת ברור שבסופה של קדנציה משימת ההישרדות קשה יותר, שכן בתקופה זו משתדל כל פלג קואליציוני לחדד הבדלים מחבריו לקראת הבחירות.

בתקופה זו על הקואליציה לעמול בכל רגע על מנת לשמור על הרוב שלה ובמקביל "האופוזיציה הופכת מפחות רלוונטית ללוחמנית. יש לה אפשרות לאגף את הממשלה משמאל ולהפיל הצעות חוק. מספיק שח"כ יאחר, יהיה בבית חולים, יטוס לחו"ל או ישב שבעה כדי שהדבר יביא לנפילת הצבעות".

כאמור, אתמול נאלצה חברת הכנסת שרן השכל להגיע מבית החולים למליאה בעקבות סירוב האופוזיציה לקזז אותה. על נוהל הקיזוז אומרת ד"ר פרידברג: "נוהל הקיזוז הוא מאוד נפוץ וכשממשלה לא עומדת על חודו של קול אין בעיה להתקזז, כי ממילא הממשלה תצליח להעביר הצעות בלי לחץ. לעומת זאת כשאופוזיציה מפעילה שרירים היא יכולה למנוע קיזוזים כי אין חובה לקזז. מדובר בנוהל של שמור לי ואשמור לך".

האם משמעות ה-61 היא חוסר יכולת לתפקד במשרדי הממשלה ובוועדות? לא, מאחר ו"ההצבעות בכנסת הם בימי שני אחר הצהריים ובימי רביעי מ-11 והלאה. זה אמנם פחות יאפשר להם להיות נוכחים במשרדים אבל זה לא כל השבוע. יהיה להם מספיק זמן לעבוד".

ומה באשר לקשייה של האופוזיציה שצריכה למצוא מכנה משותף בין אביגדור ליברמן לרשימה המשותפת כדי לנצח את הקואליציה? גם להם המשימה לא פשוטה, אך זאת בנושאים השנויים במחלוקת. לעומתם, אומרת פרידברג, ישנן סוגיות רבות שאינן דרמטיות ובהן ניתן לאחד את הקצוות להצבעה נגד הקואליציה, "אמנם בישראל הפיצול הוא מאוד גדול, לא רק במספר המפלגות אלא בהבדלים האידאולוגיים הגדולים, וכל המגוון של הקשת הפוליטית נמצאת באופוזיציה, ובהצבעת אי אמון שבה צריך גם רוב וגם להציג ממשלה חלופית, שם כבר יהיה מאוד קשה לנצח כי יהיה קשה למצוא אחדות דעים בין איימן עודה לליברמן. לעומת זאת בנושאים אחרים כמו מקרקעין זה יהיה יותר אפשרי".

האם המשמעות של דריכות שכזו היא מממשלה משותקת? ד"ר פרידברג משיבה בשלילה: "זו לא ממשלה משותקת, אבל זו ממשלה שתצטרך לגייס אחדות כוחות, וזה פותח פתח לסחיטה מצד חברי קואליציה שמאיימים שלא יצביעו עם הקואליציה במידה ולא יקבלו את דרישותיהם. זה נותן כוח מיוחד לכל חבר קואליציה. מנגד יש גם סנקציות שהקואליציה תוכל להשית עליהם, אבל יהיה קשה".