מוביל את הבדיקה. ח"כ עומר בר לב
מוביל את הבדיקה. ח"כ עומר בר לבצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת מתייחסים היום (חמישי) לראשונה למכתבו של נציב קבילות החיילים, אשר נשלח לחברי הוועדה, לשכת שר הביטחון, נציב קבילות החיילים ולשכת הרמטכ"ל.

בוועדה מציינים כי במאי 2018 הוצג לוועדת המשנה למוכנות ובט"ש, בראשות ח"כ עמר בר לב, דוח מבקר מערכת הביטחון על מצב השריון בצה"ל.

כבר בעת הצגת הדוח השנתי של נציב קבילות חיילים במהלך יוני 2018 בפני חברי ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר, הנציב התייחס לנושא מוכנות צה"ל למלחמה. לאחר מכן, במהלך אוגוסט 2018 הוגש לוועדה דוח מיוחד של הנציב לעניין מוכנות צבא היבשה.

בעקבות דוחות אלה, ובדגש על פניות נציב קבילות חיילים לוועדה, הוחלט על ידי יו"ר הוועדה דיכטר לקיים בדיקה מעמיקה של כלל סוגיות המוכנות, במסגרת ועדת המשנה למוכנות ובט"ש, שבראשות ח"כ בר לב.

בדיקה זו כללה עד כה כעשרה מפגשים וסיורים בימ"חים, במסגרתם נפגשה ועדת המשנה, בין היתר, עם קבוצות נגדים ללא מפקדיהם אשר העלו בפניה באופן גלוי וכן את דבריהם הן בתחומי המוכנות והן בתחומי כוח אדם וסוגיות פרט. בנוסף לכך, פגשה הוועדה את נציב קבילות חיילים, מבקר מערכת הביטחון, מבקר צה"ל, קצינים בכירים בקבע ובמילואים, כולל אלופי צה"ל והרמטכ"ל.

בתקופה הקרובה מתוכננים להתקיים בוועדת המשנה מפגשים נוספים, לרבות עם קצינים בדרגות שונות בקבע ובמילואים.

"הוועדה התרשמה עד כה מפתיחות רבה של צה"ל בכל הרמות, ומשיתופה בכלל ממצאי המוכנות למלחמה. יש לציין, כי כל בקשות הוועדה למפגשים ולסיורים נתקבלו על ידי צה"ל בחיוב. כמו כן, הועברו לרשות הוועדה גם דוחות של מבקר צה"ל ומבקר מערכת הביטחון", נמסר בהודעה.

בוועדה מציינים עוד "הוועדה אמורה לסיים את בדיקתה בתקופה הקרובה, ולאחר מכן לפרסם דוח שחלקו יהיה גלוי לציבור".