חוזרים למראות ההם?
חוזרים למראות ההם?צילום: פלאש 90

בעדה החרדית נערכים למחאה בעקבות חשיפתו של מסמך פנימי של משרד הבריאות ממנו עלה כי יותר יבוא שומן חזיר לישראל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב אברהם בצלאל, דובר העדה החרדית הספרדית, המזכיר את הזדעזעות הארץ ת"ק פרסה על ת"ק פרסה כאשר חזיר נעץ את טלפיו בחומת ירוושלים.

"הזדעזעות זה המביט לארץ ותרעד. השאלה שנשאלת היא דבר כזה עובר לסדר היום", אומר הרב בצלאל הקובע כי "הדברים מגלים עד כמה יש שאננות שהיא חלק מהתוצאה. לא די שהנושא של הכשרות צריך חיזוק ורחמים מרובים והמצב לא פשוט, אלא שאם הדברים האלה יגיעו זו רק התחלה שנקווה שלא נגיע להמשכים שלה".

ומה באשר לגידול חזיר בישראל? "על הראשונים אנו מצטערים. בוודאי שלצערינו הרב יש גורמים כאלה ואחרים שסוחרים בדברים האלה וזה חמור, אבל כעת יש כאן דבר נוסף, יש כאן ניסיון להביא מבחוץ, שזה במידה מסוימת ניסיון רחב יותר לכרסם יותר בעניינו של המטבח היהודי".

"ישנן בעיות רבות בנושא הכשרות והדבר הזה רק יחמיר את המצב. כשזה מגיע מחו"ל זה הרבה יותר מסובך. הנושא של הכשרות קשה בארץ ועוד יותר בחוץ לארץ. יוכלו לערבב את המוצרים והחומרים. יש מוצרים שלא חייבים לסמן אותם. התעשייה היום היא תעשיה של טכנולוגיה מתקדמת מיום ליום ולכן צריך להילחם בדבר הזה ללא פשרה וללא מורא עד שהדבר יירד מסדר היום".

לדבריו של הרב בצלאל ההתמקדות כעת בשומן ולא באיברים אחרים כדי שניתן יהיה לומר שלא מדבור בייבוא בשר חזיר אלא במשהו פעוט ערך כמו שומן, על אף שאין כל הבדל בין הדברים בהיבט ההלכתי. "יש בכך התחלה של תהליך".

"הדברים האלה הם מעשה המונים ויש מחשבות נסתרות שלא תמיד ברורים בהתחלה ויש דברים שמתבררים בהמשך, אבל ללא ספק מדובר בפרצה חמורה מאוד שצריך להיאבק עליה משום שהדבר הזה מביא לרעידת אדמה לציבור שומרי תורה ומצוות, הכלל והפרט", אומר הרב בצלאל בהתייחסו למניע שמאחורי המהלך כולו להבנתו.

על דרכי המחאה הצפויות מול הדבר אומר הרב בצלאל: "צריך לדאוג בכלך מחיר שזה לא יקרה ולא יגיע לארץ, למחות עד שתסור החרפה הזו".

"המדרש אומר שעניין הבהמות הטהורות ושאינן טהורות הוא שהתכונות נכנסות לדמו של האדם. לחיות הטהורות יש עדינות ולטמאות יש אכזריות. הדברים האלה נכנסים לאדם ויכול לגרום, גם אם אוכלים בלא יודעים, לדברים חמורים באופי של האדם. התורה אסרה את זה והתוצאה היא שאם לא נאבק עליה נראה תופעות חמורות מאוד במערכת המזון בארץ ובעולם. יש כאן השפעה על כלל הקהילות בעולם".

ובאשר לצעדים המעשיים של המחאה הצפויה אומר הרב בצלאל כי בשלב זה הוא "לא יכול לומר מה נעשה. הדברים נמצאים על השולחן ובית הדין ישקול את הדברים בחומרה רבה ונקווה שהעניין יסתיים ואם לא נצטרך לראות מה עושים.