בית ספר
בית ספרצילום: ISTOCK

בימים הקרובים יצוין יום המורה. מערכת החינוך ואולי גם מעבר לה יישאו על נס את המורים בישראל ויתארו את חשיבות תרומתם לעיצוב פניה של החברה הישראלית, ידברו גם על החובה לתגמל מורים ויועלו תלונות על אלימות כלפי מורים, חוצפה ושכר נמוך.

מחקר שבוצע על ידי ארגון 'עיר ואם' בחן את מצב עובדי ההוראה בחברה החרדית מגלה מציאות קשה במיוחד בתחום עובדי ההוראה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הילה חסן-לפקוביץ', מנהלת פרוייקטים ב'נבחרות', ארגון שפרסם נייר עמדה שהוצג בוועדת העבודה והרווחה בכנסת, בעקבות דיון שיזמה שדולת הנשים.

לטעמה מוקד הליקויים הוא בדרך המימון של מערכת החינוך החרדית: "המימון שמגיע למערכות החינוך העצמאיות לא מגיע ישירות דרך משרד החינוך, אלא עובר קודם לחינוך העצמאי או למעיין החינוך, שני הזרמים העיקריים של החינוך החרדי, והם מחליטים איך לחלק את הכספים כראות עיניהם. מיליוני שקלים עוברים למורים ולמורות ללא פיקוח של משרד החינוך", מציינת חסן-לפקוביץ' כסיבה המרכזית שמובילה לעיוותים ולהתעמרות במורות ובגננות.

ממשיכה חסן-לפקוביץ' ומציינת כי "רוב בנות הסמינר מסיימות לימודים כעובדות הוראה או גננות, כך שיש הרבה עובדות הוראה במגזר החרדי", ועם זאת, היא מספרת, המורות והגננות במגזר זה משתכרות חמישים אחוז משכרה של מורה או גננת מקבילה בחינוך הרגיל.

ממשיכה חסן-לפקוביץ' ומתארת את ההתנהלות הבעייתית מול מורות המגזר החרדי: "אין ותק. למורה במשרד החינוך יש ותק והשכר עולה בהתאם. לעומת זאת מורה בחינוך החרדי מפוטרת בסוף כל שנה ומתקבלת לעבודה מחדש כדי למנוע ותק ועליית שכר".

איך קורה שהמורות אינן מתקוממות על ההתנהלות הזו? חסן-לפקוביץ' מסבירה: "הסיבה היא שיש הרבה גננות ומורות ומדובר במונופול שהקהל הזה שבוי שלו. אומרים למורה או לגננת אם זה לא מוצא חן בעינייך יש עוד עשרים בנות מועמדות לאותה משרה".

"מורות הוכרחו להגיע ללמד בשמירת הריון. מורה הוכרחה להגיע לטיול בשמירת הריון וכשסירבה הורידו לה שלושה ימי שכר כעונש למרות שהטיול היה רק יום אחד", היא מוסיפה ומספרת. "הן לא מדברות גם כי זו הפרנסה שלהן וגם כי הילדים שלהם לומדים באותה מערכת. גננת אחת בחודש שמיני הייתה צריכה להיות בשמירת הריון, היא תבעה את המעסיק בבית משפט אבל קיבלה טלפון מאחד המנהלים שעליה להסיר את התביעה או שהילד שלה יצא מהגן ולא יתקבל לשום רשת חרדית".

עוד מספרת חסן-לפקוביץ' כי גם מנגנון הענשה קיים כלפי הגננות והמורות: "כל דקה של איחור של גננות עולה בקנס של 3.7 שקלים בלי שום ועדה או בירור. הם עושים מה שהם רוצים". בנוסף, היא אומרת "המורות לא מקבלות את מה שהחינוך הרגיל נותן כמו 'אופק חדש' ומקורות העשרה אחרים, כך שהפערים בין הילדים החרדים לאחרים גדל והולך".

"דרוש פיקוח מלא על הכספים והמקומות שהם מגיעים אליהם. בחינוך הממלכתי דברים כאלה לא קורים כי יש פיקוח והכסף מגיע ישירות ממשרד החינוך ואין יד באמצע. אלו סכומי עתק. התקציב החרדי מגיע לעסקנים שלא מונו לשם כך והם מחליטים מה יילך להסעות, מה לשיפוצים ומה לעובדי ההוראה".

חסן-לפקוביץ' מציינת עוד כי במערכת החינוך החרדי "אין ועדי מורים. בחינוך הממלכתי ועד המורים הוא גוף מאוד חזק ומשמעותי שיכול להשבית את המשק. בחינוך התורני הועד הוא המעסיק עצמו. אין למי לפנות בתלונות על המעסיק אלא למעסיק עצמו".