כינוס האיחוד הלאומי
כינוס האיחוד הלאומיצילום: דוברות

מרכז האיחוד הלאומי שהתכנס הערב (א') בירושלים, החליט להמשיך את המשא ומתן עם מפלגת הבית היהודי תוך שמירה על עצמאותה הערכית והרעיונית של מפלגת האיחוד הלאומי.

במפלגתו של אורי אריאל דורשים לקבל חופש הצבעה בענייני דת ומדינה, חברות של יו"ר המפלגה בהנהלת ראשי הקואליציה ושותפות מלאה בקמפיין הבחירות.

בראש ובראשונה, באיחוד הלאומי דורשים שהרשימה הבאה לכנסת תורכב מיחס של 1/3: נציג "האיחוד הלאומי" אחרי כל שני נציגים של "הבית היהודי".

חברי המרכז הסמיכו את אנשי צוות המשא ומתן של המפלגה - יו"ר התנועה השר אורי אריאל, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', מזכ"ל המפלגה אופיר סופר וחבר ההנהלה נתן נתנזון (נוס), לנהל מו״מ מואץ להסכם עם הבית היהודי שיובא לאישור המרכז בהקדם.

חברי המרכז ביקשו שלא לרוץ עם מפלגת הבית היהודי בכל מחיר ולהיצמד לדרישות שעליהם החליטו. חלק מחברי המרכז אף התרעמו על ה''סחבת'' מצד הבית היהודי ודרשו לסיים את המו"מ במהירות.

השר אורי אריאל: לא מפרקים סיעה ימנית

השר אריאל פתח את נאומו בדקה דומייה לזכרו של חבר המרכז, ארי פולד הי"ד, שנרצח בפיגוע בגוש עציון. "אנו עקביים בחזוננו, ארץ ישראל, תורה ומחויבות לעם ישראל ואנו יודעים כי עלינו להמשיך ולהגיע להישגים נוספים. לאחר 2,000 שנות גלות אנו באיחוד הלאומי ממשיכים לקיים את החזון הציוני במלוא הדרו", אמר אריאל.

''זוהי ההזדמנות לפנות לראש הממשלה, שר הביטחון - תנו לנו לבנות חופשי ביו"ש, תנו לנו לבנות חופשי בירושלים''.

השר אריאל הוסיף כי ''ישנן הצהרות תקשורתיות מהבית היהודי על השותפות ואני מאמין כי כוונת הבית היהודי הינה אחדות, אך במבחן התוצאה הבית היהודי מרחיק ולא מקרב את האחדות נכון לעכשיו.

"בעת הזאת, קואליציה צרה שכזו, וערב הבחירות ובמצב רגיש, כולנו יודעים שאל לנו להיות נחפזים ואימפולסיביים, עלינו לפעול בחכמה, בינה ודעת וכך כנראה גם הבינו יו"ר הבית היהודי בנט והשרה שקד – לא מפרקים סיעה ימנית.

''גם בשיחתי עם השר בנט ערב מסיבת העיתונאים, העברתי מסר ברור והבהרתי - אני לא מחליט החלטות ללא הרבנים, חברי המרכז והנהלת המפלגה – אני ללא אישורכם לא פורש''.

''אנו נמשיך לפעול בדרך שקולה, ובצניעות אך בנחישות", הוסיף אריאל, ''מתוך הבנה ברורה כי מנהיגים אינם פועלים בפזיזות אלא בחשיבה עמוקה ובעיקר בעבודה מאומצת ושקטה מאחורי הקלעים".

בצלאל סמוטריץ': ממשלה שלא מסדירה יישובים - אינה ממשלת ימין

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אמר כי "בימים האחרונים ראש הממשלה נתניהו עשה סיבוב פוליטי על גב כולנו. הוא נשא את שם ביטחון ישראל לשווא והילך אימים על הימין. אנחנו לא קונים את זה. ממשלת הימין תיבחן במעשים''.

לדבריו, ''ממשלה שלא תסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון זו לא ממשלת ימין. ממשלה שלא תבנה ותפתח את הגליל והצפון ותפעל במלוא הכוח ליהוד הגליל ולמימוש תוכנית הצפון זו לא ממשלת ימין.

''ממשלת ישראל מעוניינת להעביר חוק גיוס בעזרת האצבעות של לפיד וליברמן. לנו יש אחריות על עולם התורה ולא ניתן לפגוע בשערה משערות ראשו של עולם התורה. זה לא התפקיד של החרדים. זה התפקיד שלנו. ממשלה שתפגע בעולם התורה היא לא ממשלת ימין.

''ממשלה שלא מפנה את חאן אל אחמר ומגמגמת אל מול צביעות אירופאית - זו לא ממשלת ימין. מפלגת האיחוד הלאומי היא מפלגה חיה ובועטת שמובילה סדר יום ציוני אידיאולוגי ללא פשרות. אנחנו מעוניינים באחדות עם הבית היהודי כי האחדות היא נכונה כערך וכי הוכח בשנים האחרונות שהסיעה המשותפת יודעת לעבוד יחד נהדר. אבל אחדות כזו יכולה להיות מושתתת רק על שימור הייחודיות של כל מפלגה. לא ניטמע ולא נטשטש את הזהות והערכים שלנו. זו זכות קיומנו", הדגיש סמוטריץ'.