Whatsapp
WhatsappiStock

הצנזורית הצבאית הראשית תא"ל אריאלה בן-אברהם הגיעה היום (שני) לדיון מיוחד שיזם יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי על הפצת מידע על נפגעים ברשתות החברתיות.

במהלך הדיון נשמעו עדויות על הפצת מידע על-ידי מתנדבים של כוחות ההצלה והועלתה הצעה להקמת גוף שירכז במשטרה את הטיפול בהודעות למשפחות בדומה לצה"ל.

יו"ר הוועדה ח"כ סלומינסקי (הבית היהודי) אמר כי "אנשים צריכים לקחת אחריות. לא ייתכן שאמא תראה בטלוויזיה את הבן שלה לפני שהודיעו לה. אנחנו פונים לאנשים להתגבר על עצמם. אסור להעביר את הפרטים בתמונות ופיגוע הדריסה היום רק מדגיש את הצורך.

''כראש מועצה 21 שנה, לצערי נאלצתי לבוא למשפחות ולהודיע להן גם לפנות בוקר אבל הייתה שיטה- חיכיתי תמיד לאנשי המקצוע ללכת כמשלחת. זו הדרך הנאותה. אני פונה גם לכוחות הביטחון וההצלה, אתם הראשונים שבידם המידע, לשלוט בו''.

סלומינסקי סיפר ''אנחנו במו"מ ארוך עם משרד המשפטים כדי לקדם חקיקה בנושא הפצת מידע מזירות אסון. הטיפול צריך להיות הן במישור החקיקה והן במישור ההסברה והנהלים".

הצנזורית הצבאית ראשית תא"ל אריאלה בן-אברהם הזהירה מפני ההשלכות הביטחוניות של הפצת המידע. "בהיבטים הצנזוריאליים אנחנו עובדים בהבנות והסכמות עם דו"צ ועם חברות התקשורת. הפצת המידע היא הרבה מעבר לנושא הנפגעים, להיבטים ביטחוניים נרחבים ביותר. אנחנו חיים בדמוקרטיה ויש מדינות סביבנו שבהן בלחיצת כפתור אין יותר שיח ואנחנו לא רוצים להיות שם. דווקא בעידן הזה נדרשת אחריות אישית וחברתית גדולה יותר''.

הצנזורית הראשית הזכירה כי בשבוע שעבר פנתה בהודעה חריגה לציבור - נא לא לשתף מידע שמפיץ חמאס על הפעולה החשאית בעזה שבה נפל סא''ל מ'. "בימים האחרונים פניתי לציבור שלא לפרסם עוד מידע ברשתות ושיתוף הפעולה בנושא מחמם את הלב. בהינתן שאין חוק בנושא, הסיכוי היחיד להתמודד היא קריאה לאחריות אישית. כשמשפחה צריכה לקבל את המידע הנורא בוואטסאפ זה לא יעלה על הדעת".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), אלוף במילואים, אמר כי "בנושא הזה חלה התדרדרות לאורך שנים. התקשורת סיגלה לעצמה מושגים כמו "חילופי אש כבדים" שמשמעותם ברורה. נכון יהיה ללכת לחקיקה בנושא הזה כדי שאנשים ידעו שעברו עבירה פלילית. הן בנושאים מבצעיים והן בתאונות או אסונות. אסור להרים ידיים".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) סיפרה "לפני שבועיים כשהתפרסמו פרטיו של סא"ל מ' התבהר שאין ברירה אלא להסדיר את הנושא בחקיקה של הגנה על הפרטיות. באותו יום של האירוע המצער הגשתי הצעת חוק בנושא. אנחנו בעידן אחר שבו החדשות לא מתפרסמות רק בעיתון הבוקר והערב ונדרשים אמצעים חדשים. אין לנו פריבילגיה להשאיר את הנושא הזה פרוץ".

סא"ל מירב טולר, ראש ענף הפקה ומדיה בדובר צה"ל, סיפרה בדיון "אנחנו נתקלים בשלוש משפחות של הפצת שמועות- על נפגעים וחטופים, שמועות מבצעיות ושמועות של הפחדה ויצירת מצג שווא על מהלכים בצבא כמו כניסה למבצע בעזה. המעבר ברשתות החברתיות מהיר מאוד ומשם ישר לאמצעי התקשורת והשמועות הופכות כמעט לחדשות. להעביר מידע אמיתי נהיה יותר מאתגר ומורכב מהעבר.

''אנחנו מפרסמים את המידע הבדוק ברשתות שלנו ויש לשים לב שאלו ההודעות הרשמיות. לאחרונה נכנסנו לרשת הטלגרם וכל אזרח יכול לקבל מידע שם. יש לנו גם קמפיין נגד שמועות במצב חירום", סיפרה.

מירי כהן, מנהלת שירותי ההצלה במשרד הבריאות, סיפרה "הפצנו הנחיות להתנהגות בכל אירוע, כולל לגבי פרטים מוכמנים. אנחנו עדים יותר ויותר למסירת מידע אודות נפגעים עוד לפני המידע הרשמי והייתה לנו התנהלות מול הגורמים השונים לצמצום התופעה שהיא עבירה על חוק זכויות החולה והגנת הפרטיות. יש להתמקד בהסברה ציבורית לצד חקיקה".

אליהו אליוביץ, מנהל קבוצות וואטסאפ להפצת מידע בין דוברים לכתבים, סיפר כי ״לרשת מחוברים כלי התקשורת בארץ וחלק בעולם. באירוע בעזה, מי שהפיצו את המידע על ההרוג והפצוע הם ככל הנראה כאלו המכירים אותם והשאלה כיצד אפשר למנוע דבר כזה באירועים הבאים. הציבור סקרן ולכן לא בטוח שהצעת חוק תעזור בטח ובטח כשהוא לא מודע לרגישות של חלק מהמידע.

''כמו כן, יש לציין את פעילות צה"ל דרכו עוברים שמות ההרוגים באופן רשמי לאחר שהמשפחה עודכנה והציבור מכבד זאת ולעומת זאת כשיש אירוע של תאונת דרכים, אין מישהו שאחראי בכל פעם לפרסם את שחרור המידע", הוסיף אליוביץ.

מוטי אלמליח, מנהל אגף דוברות של איחוד הצלה, אמר כי "היום מרגע שמישהו נכנס להתנדב יש התייחסות להגנה על המידע. בהזדמנויות שונות מי שמגיע ראשון הם שכנים או חברים ויש צורך בחינוך לנושא".

עו"ד יחזקאל פריד, הממונה על יישום חוק חופש המידע במד"א, הבהיר ''יש לנו הליכי עבודה ברורים בנוגע להעברת המידע. הכל עובר דרך הדוברות ויש לנו ממשקים עם ככל הגופים. אני לא מכיר על שולחני מקרה כזה של הפצת מידע לאחרונה ואם יש מקרה כזה הוא מטופל בחומרה".

אליאור דהן, עוזרו הפרלמנטרי של כ"כ סלומינסקי סיפר על בן דודו שנרצח בפיגוע. ''איתמר בן גל הוא בן הדוד שלי. יצאתי לשוחח במסדרון הכנסת ומישהי שעברה שם בישרה לי שהוא הרוג. בן דוד נוסף, אחיו של איתמר שהיה בדרך לביה"ח קיבל הודעות ניחומים. תמונה אחת שהתקבלה בקבוצה שבן-דודי היה בה, הייתה מהטיפול בו בשטח. קשה להאמין שזה צולם על-ידי אזרח מן השורה. בחקיקה יש לשים דגש על גופי ההצלה וללכת על הרחבת התודעה".

עו"ד פנחס מיכאלי מלשכת עורכי הדין הבהיר "אנחנו תומכים ברעיון של הצעת החוק למרות שהיא מעלה קושי משפטי של פגיעה בפרטיות המפיצים, אך במבחן האיזונים הפגיעה בפרטיות הנפגעים חמורה יותר. חשוב להכניס גם סנקציה על הפצה".