כנס ראשון של שוברות שוויון

בירושלים התקיים היום (שני) הכנס הראשון של עמותת 'שוברות שוויון'.

״עד היום הכירו אותנו כגוף שמגיב בנושאים כמו הפרדה מגדרית ושלל נושאים ששמים את ערך המשפחה המשפחתיות והנשיות במרכז, והיום אנחנו רוצות להפוך מתנועה מגיבה לתנועה יוזמת", מספרת נעמה זרביב, מנכ"לית התנועה, לערוץ 7.

במהלך הכנס נשאו דברים רבנים, רבניות ונשות עשייה שהציגו את משנתם בסוגיות שבכותרת פעילותה של העמותה לקראת הצגת מטרות פעילות להמשך.

"זה מרגש שנשים שעסוקות בהרבה דברים עוצרות וחושבות לאן אנחנו הולכות. שלא יובילו אותנו אלא אנחנו חושבות לעצור ולדון. נושא המגדר וזכויות נשים תפס תאוצה מקסימה ואני עוסקת כבר ארבעה עשורים במחקר, בקידום נשים מבחינה מקצועית ומנהיגותית, אבל יש הרבה נשים ששואלות מה קודם למה, יש לי בית, יש לי ילדים, יש לי עבודה, ואיפה אני? ולכן הקמנו את הכנס הזה", אומרת ד"ר איילה גליקסברג, אחת מדוברות הכנסת, המביעה הערכה לפעילותה ויכולותיה של נעמה.

"אנחנו רוצות לבחון מה חשוב ומה שולי ולכן יש לכך חשיבות רבה מאוד", מוסיפה ד"ר גליקסברג.

דוברת נוספת בכנס היא ד"ר חנה קטן הרואה בכינוסן של נשים ממגזרים שונים ומתפיסות שונות לישיבה משותפת אירוע פורץ דרך ומשמעותי מאוד המוביל אמירה החסרה בציבוריות הישראלית לגבי הגדרת הנשיות. "לא יתכן שתהיה אג'נדה שאינה תואמת נשיות, ונשים תדברנה בשמנו ותכרזנה בשמנו מה טוב לנו ומה לא מתאים לנו. אנחנו טוענות שיש הבדל בין המגזרים, וטוב שכך. יש עוצמות נשיות שאנחנו רוצות להציף ויש נושאים שאנחנו רוצות להדיר את עצמנו מהם מתוך בחירה. זו אמירה שכמעט ואינה נשמעת".

לדבריה של זרביב הפמיניזם הרדיקאלי משכיח את השיח על ערכי משפחה וגידול ילדים ועל מהותה של האישה המיטשטשת. האקדמיה והציבוריות הישראלית משכיחה את הבדלי המגדר ואף רואה כבלתי לגיטימי להגדיר גברים ונשים כמגדרים שונים.

גליקסברג מוסיפה כי פריצת הפמיניזם הביאה אותה לחקור את המענה היהודי לתופעה, זאת בהיות היהדות יוצאת מתוך המשפחה וחוזרת אל המשפחה ומתוך השאיפה והרצון לשמור את גדרי ההלכה. הסוגיה מצריכה ומחייבת מציאת פתרונות שיתאימו לדור הנוכחי ולדורות הבאים.

"אנחנו אנטי תזה ברורה לפמיניזם הרדיקאלי ותורת המגדר הטוענת שגברים ונשים הם אותו דבר. לא, אנחנו שונים וטוב שכך", אומר הרבנית קטן. "להעצים נשים אנחנו בעד, לטשטש נשיות אנחנו נגד, וזה מתבטא בתחומי ביטחון, חברה דת ועוד, ונפעל בצורות שונות, משפטיות, פוליטיות ועוד".

בדבריה מבקרת זרביב את תיוגם של גברים בחברה כאלימים ודוגמא לכך היא מוצאת בהתייחסות לה זכה הבכיר שביקש למנות לו נהג ולא נהגת. היא מזכירה כיצד נטען כי הוא חושש ואינו סומך על עצמו בעוד הוא ביקש לשמור על ערכי משפחתו, אמירה שזכתה לגיבוי וחיזוק מצידה של העמותה. "אנחנו אמורים להיות שני מינים שמשלימים אחד את השני ולא נלחמים אחד בשני".