עולי תימן באוהלים
עולי תימן באוהליםצילום: ELDAN DAVID, לע"מ

במרכז מורשת יהדות תימן וקהילות ישראל ברחובות יתקיים מחר (רביעי) לראשונה יום מרוכז של בדיקות DNA למשפחות מפרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן במטרה להגדיל את מאגר ה-DNA על מנת לאתר כמה שיותר ילדים שנעלמו מבני המשפחות הביולוגיים.

איסוף הדגימות עשוי להיות נדבך דרמטי בחקר הפרשה שפרטיה הולכים ונחשפים בארכיונים שונים אותם מגלה ובהם נוברת בשנים האחרונים חברת הכנסת נורית קורן, יו"ר הוועדה המיוחדת לטיפול בפרשה, עמה שוחחנו ביומן ערוץ 7.

על תקוותיה לקראת איסוף הדגימות אומרת קורן: "אני מקווה לגלות התאמה לעוד מישהו שנבדק. הרי עד כה נדגמו 1500 ומצאנו בהם ארבעה מאומצים לכאורה שהתאחדו עם המשפחות הביולוגיות שלהם. לכן אני מצפה שתהיה עוד התאמה".

בדבריה מציינת חברת הכנסת קורן כי בין הארבעה שניים הסכימו לחשוף את שמם, אלו יהודה קנטור וורדה פוקס. השניים האחרים העדיפו לשמור על עילום שמם. "הילדים האלה נלקחו ונחטפו וההורים לא אישרו את האימוץ ולא נטשו אותם. חשוב שילדים מאומצים ידעו שאם הם לא קשורים לאותה משפחה יש להם אפשרות להיבדק ולהגיע למשפחות שרוצות להתאחד איתם".

ואולי, שאלנו, בסופה של הבדיקה יתבררו ממדי הפרשה כקטנים הרבה יותר מכפי שנדמה היה בעבר? כזכור הטענה המקורית של עולי תימן היא לחטיפתם של מאות ילדים ואולי יתברר כי המקרים של חטיפה או אימוץ כפוי אינם עולים לכדי יותר מכמה אירועים בודדים? קורן אינה מקבלת את הסברה הזו ומציינת כי איסוף הדגימות היא רק פעולה אחת מבין כמה פעולות שתכליתן לחשוף את ממדיה האמתיים של הפרשה:

"זו פעילות אחת כדי לאחד בין בני המשפחות. ישנה ועדת כהן-קדמי שחקרה 1053 מקרים ובהם על שמונים ילדים הועדה כתבה שהיא לא יודעת מה עלה בגורלם, מעבר לאלה שנפטרו. אנחנו רואים שתעודות הפטירה שהונפקו למשפחות לא הגיוניות ומעלות תמיהות, ולכן עתרו לבית המשפט לענייני משפחה כדי לפתוח את הקברים על פי החוק החדש שקובע שמי שיש לו ספק וקשור למשפחות האלה, לדרוש בבית משפט פתיחת קבר והמדינה תממן את הפיחה ואת בדיקת ה-DNA. אני מחכה שהקבר הראשון ייפתח".

באשר לטענות לפיהן הדברים הגיעו לכדי ניסויים בילדים שנחטפו לשם כך ולא רק לחטיפות ואימוצים מטעמים סוציאליים, אומרת קורן כי "אכן הוצאו ילדים מהבתים בגלל מחשבה סוציאלית שביקשה להיטיב את התנאים שלהם במקום אחר, וזה נעשה גם היום. אזכיר שבשבוע שעבר היה יום זכויות הילד והמדינה חתמה על אמנה שאומרת שילד יגדל אצל ההורים שלו. בנוסף, ועדת קדמי פרסמה את כל נושא המחקרים הרפואיים ויש מסמכים שמלמדים שנעשו ניסויים בילדים חיים. לא ניתן לעבור על כך בשתיקה. ישנו מכתב של רופאה שמספרת במכתב למנהל בית החולים על כך שנותנים לילדים בריאים תרופות שהורגות אותם וצריך להפסיק זאת, והוא לא הפסיק ולא הגיב. בנוסף נעשו ניתוחי גופות בסיטונות. זה לא ייאמן ויש להורים זכות לדעת על כך".

בימים האחרונים הגיעה ח"כ קורן גם לארכיוני תנועת העבודה מימי ראשית המדינה ולדבריה בין ים המסמכים שהוחל במלאכת הנבירה בהם יתכן ויימצא המסמך ובו הפרטים החסרים והצלבות המידע.

ארכיון נוסף שנפתח בפני הוועדה הוא ארכיון צה"ל וממנו עולה כי בניגוד לטענת צה"ל ולפיה לא הוטלה צנזורה על המתרחש במחנות העולים, נמצא מסמך שבו הורו קציני צה"ל לכתבים בסיור שנערך במחנות העולים שלא ידווחו על מה שראו. גם המסמך הזה מעורר ספקות ותהיות שעל הועדה יהיה לבדוק ולחפש מענה להן.