הר הבית
הר הביתצילום: ISTOCK

משפטו של תום ניסני, מפעילי הר הבית הבולטים, חושף את הדרך שבה תופסת המשטרה את הר הבית ואת הצורה שבה מתנהלים העניינים במקום.

תחילתו של הסיפור בסוף שנת 2014, אז נעצר ניסני בחשד לביצוע עבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

לטענת המשטרה ניסני עצר באמצע ביקור בהר הבית ולא שמע להנחיות השוטרים שדרשו ממנו להמשיך את הביקור עד לפתח היציאה. ניסני היה איש קבע באותו הזמן, נעצר והוחזק לילה במעצר. למחרת שוחרר בתנאים מגבילים.

בהמשך הועמד ניסני לדין ושלשום (ראשון) התקיים דיון הוכחות במשפט. במהלך הדיון שאל עו"ד יצחק בם, פרקליטו של ניסני, את השוטר שעצר אותו, מדוע הוא מכנה את הערבים בכינוי "מקומיים".

השוטר השיב לעו"ד בם כי היהודים הם מבקרים בהר ואילו הערבים נמצאים 24 שעות במקום והם המקומיים. בנוסף הודה השוטר כי על אף ההתפרעויות שהתרחשו בהר מצד הערבים, השוטרים לא ראו לנכון לעצור את המתפרעים.

עו"ד בם אמר בתגובה כי ״השוטרים יכלו להיות שחקנים בתיאטרון האבסורד. קבוצה של יהודים ישבה בשקט ליד שרידים ארכיאולוגיים במקום הקדוש ביותר אליו היהודים יכולים לגשת. קבוצה מאורגנת של מוסלמים התנפלה על היהודים בצעקות 'אללה אכבר' והשוטרים עצמם העידו כי מדובר בסיטואציה מאיימת.

״במקום לטפל בהתפרעות של הערבים, השוטרים דרשו מן היהודים לעזוב את המקום. טענת המשטרה כי במצב זה הערבים לא עברו שום עבירה ואילו תום ניסני הפריע לשוטרים כי לא ברח מספיק מהר מן המקום היא אבסורדית, אך ההתנהלות של המשטרה נובעת מתפיסתם המעוותת של השוטרים לפיה הם רואים את הערבים כבעלי הבית ואת היהודים כמבקרים".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה, "אנו מצרים על ניסיונות מעוותים להטיל דופי בפעילותה המקצועית והחשובה של המשטרה במקומות הקדושים, למען ביטחונם של מתפללים ומבקרים, יהודים וערבים כאחד. תפקידה של המשטרה הוא לשמור על החוק והסדר, ולמנוע מצב שבו אדם זה או אחר מפר את הסדר הציבורי על ידי פרובוקציות או בכל דרך אחרת, בפרט כאשר מדובר במקום כה רגיש ונפיץ כמו הר הבית. המשטרה תמשיך לאכוף את החוק, לשמור על הסדר הציבורי ולהבטיח את קיומם של החלטות הדרג המדיני והסטטוס קוו ביחס להר ובד בבד לשמור על שלומם וביטחונם של כלל המתפללים והמבקרים באזור".

"כל ניסיון של בעלי עניין ליחס למשטרה דעות או עמדות בנושאים פוליטיים או מדיניים מעין אלו ולהטיל דופי בפעילותם המסורה של מאות שוטרים ולוחמים באזור במשך כל ימות השנה - פסול וחוטא לאמת", הוסיפו במשטרה.