מלאות יתר על השלפוחית: כל מה שחשוב לדעת

מלאות יתר מעלה את הסיכוי לסבול מבריחת שתן ולכן יש כמה דברים שכדאי לעשות בשביל למנוע אותה. במאמר הבא נבין במה רצוי להתמקד.

תוכן שיווקי , י"ט בכסלו תשע"ט

אילוסטרציה
אילוסטרציה
istock

קושי בהתרוקנות שלפוחית השתן עלול לגרום לתופעות של בריחת שתן והרטבה לא רצונית. בנוסף, הקושי נובע לעיתים קרובות ממלאות יתר של השלפוחית. מלאות יתר נגרמת מסיבות שונות ובהן נטילת תרופות מסוימות שגורמות לאובדן תחושה, בעיות נוירולוגיות או חסימה מכאנית.

בין היתר, אצל גברים מתבטאת התופעה בגדילת הערמונית אל תוך חלל צינור השופכה שצמוד אליה, בעוד נשים יחוו במקרים של חסימה מכאנית קריסה של הרחם על שלפוחית השתן. כמו כן, ישנם מצבים רפואיים שמקטינים מלכתחילה את נפח השלפוחית ובהמשך גם את הלחץ עליה.

איך מטפלים במלאות יתר?

בריחת שתן שנובעת ממלאות יתר על השלפוחית ניתנת לטיפול באמצעות תרופות או בניתוח. האופציה הראשונה מתאימה בעיקר לגברים ונשים בגילאים שונים שאין להן בעיות פיזיולוגיות באזור רצפת האגן ושלפוחית השתן, בעוד האופציה השנייה מתאימה בעיקר לקשישים ומבוגרים. בכל מקרה, ההחלטה על שיטת הטיפול היא פונקציה של חומרת הדליפה והנסיבות האישיות של המטופל.

מלבד מעורבות רפואית, כדאי לנסות לטפל בתופעה של מלאות יתר על השלפוחית בעזרת החלפת התפריט היומי. ראשית, כדאי להעשיר את התפריט היומי בסיבים תזונתיים כדי לגרום לתחושת מלאות מוגברת ולהליכה תכופה לשירותים לצורך התרוקנות. בנוסף, העשרת התפריט היומי בסיבים תזונתיים מונעת מצב של אי שליטה על הצרכים כי היא מסייעת לירידה במשקל.

שנית, מומלץ להוציא מהתפריט היומי משקאות משתנים כגון קפאין ואלכוהול. צריכת קפאין ואלכוהול מגבירה בצורה דרמטית את העומס על השלפוחית ופוגעת גם באיכות החיים של גברים ונשים שבדרך כלל לא סובלים מבריחת שתן. במידה ולא שותים הרבה קפה ואלכוהול אך בכל זאת מרגישים מלאות יתר, ניתן גם להפחית צריכת מים לכמות של 10-12 כוסות ביום.

בריחת שתן היא לא גזירה משמיים

הדבר העיקרי שחשוב לדעת הוא שבריחת שתן היא תופעה שכיחה שמשותפת לגברים ונשים בגילאים שונים. על אף שפעילות יתר של שלפוחית השתן פוגעת באיכות החיים בצורה משמעותית ועלולה להוביל להתבודדות חברתית, מתח ודיכאון, יש מה לעשות כדי להתמודד איתה.

מומלץ לוודא עם אנשי מקצוע שאין מצב רפואי שעומד בבסיס מלאות היתר ולנהל את התופעה עם מוצרי ספיגה. במקביל, יש להפסיק את צריכת הנוזלים המשתנים, להחליף את התפריט התזונתי ולהקפיד על שגרה של פעילות גופנית מתונה לחיזוק שרירי רצפת האגן.

לבסוף, צריך לפתח הרגל של ביקור בשירותים כל שעתיים ולהגן על שלמות העור עם מוצרי היגיינה. כאשר מאמצים את כל הכללים הנכונים, הסיכוי לבריחת שתן יורד ואחוזי ההצלחה של התמודדות עם מלאות יתר של השלפוחית עולים.