אורבך: לצרוך תרבות לנשמה

מיכל אורבך, אלמנתו של השר אורי אורבך ז"ל, מספרת לערוץ 7 על חשיבותו בעיניה של פרס שר החינוך לתרבות יהודית המוענק זו השנה השנייה על שמו של בעלה.

״תרבות היא הטעם לחיות״, אומרת אורבך ומזכירה את הפתגם המפורסם על הלחם והפרח - אם יש לך שתי פרוטות, קנה באחת כיכר לחם ובאחת פרח. "אורי הכיר בזה והפרס הזה מאפשר לתת הכרה לאנשים שעמלים כל השנה בלי לדעת איך הדברים יתקבלו ואם תהיה ליצירה שלהם הכרה ציבורית. אנחנו באים ואומרים להם תודה ושהתרבות שלהם חשובה לנו ומשמעותית עבורנו".

גם בהיבט הכלכלי של הפרס מוצאת אורבך ערך לא מבוטל. "יש גישה שתרבות זה משהו שאפשר לקבל אותו בחינם ולא משנה שמישהו עמל על זה ומוציא על זה כספים משלו".

"הפרס נותן הכרה בחשיבות הספרות התאטרון והקולנוע. עוצרים רגע ואומרים תודה לאנשים שעושים לנו את החיים כאלה יפים ומשמעותיים", אומרת אורבך המעירה כי הנוהג של העברת ספרים ועיתונים מאדם לאדם, במקום לרכוש אותם בהיותם תוצר שעלה משאבים וכסף, גם הנוהג הזה צריך להשתנות.

״אורי כתב על כך. צריך לצרוך תרבות, אבל גם לשלם עליה, כי אם אתה רוצה שהיוצר ייצור את היצירה הבאה שלו הוא צריך כסף".

בנוסף, "אם יש תערוכה, צאו מהבית ותגיעו לראות אותה. יש משמעות גם לזה. כך כשיש גם סרט. צריך לתת הכרה ליצירות האלה".

אורבך, בעקבות שיחות טלפון רבות שהגיעו אליה בימי ההכרעה על זהות הזוכים בפרס, מבהירה כי אין לה כל קשר לשיקולי הוועדות ואין לה כל השפעה עליהם. "הבחירה היא לא שלי אלא של ועדות מקצועיות. אין לי נגיעה לזה. אני שמחה בכל מי שנבחר. כולם אנשים ראויים ובכוונה אין לי נגיעה לבחירה כדי שהבחירה תהיה נקייה ומקצועית".