אלוף כמיל אבו רוקון
אלוף כמיל אבו רוקוןצילום: דובר צה"ל

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, מעניק גיבוי לקצינה במנהל האזרחי שחיברה מסמך ובו ביקשה לפגוע בשירותים האזרחיים של הישוב יצהר בשל אלימות שולית של כמה מאנשי המאחזים נגד כוחות הביטחון.

האלוף אבו רוקון טוען כי מדובר בנייר עמדה שנכתב על ידי קצינה מקצועית ומצטיינת, כלשונו, אשר עשתה את עבודתה נאמנה וביקשה לשפוך אור על מצב שמסכן את המשך היציבות הביטחונית באזור ואת היכולת להמשיך ולסייע לפיתוחו.

''אדגיש כי מדובר בקצינה אשר עושה רבות עבור פיתוח וקידום ההתיישבות באזור השומרון וביצהר", הוסיף מתאם הפעולות בשטחים.

לדבריו, מזה חודשים ארוכים שבהם קומץ של פורעי חוק פוגעים פעם אחר פעם במרקם החיים באזור יצהר, לרבות גילויי אלימות נגד לוחמי צה"ל ואנשי מערכת הביטחון.

''היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים מגנה בתוקף פעולות מסוג זה ורואה זאת בחומרה. אנו לא נאפשר לכמה פורעי חוק בודדים לפגוע במציאות האזרחית והביטחונית באזור יהודה ושומרון ובקעת הירדן".

האלוף אבו רוקון ביקש מראשי ההתיישבות לסייע למנהל האזרחי ולהמשיך בשיתוף הפעולה נגד פגיעה בחוק ובגילויי אלימות, "זאת על מנת לשמר את היציבות הביטחונית ולמקד את המאמצים בקידום ובפיתוח האזור.

"אנשי המנהל האזרחי פועלים וימשיכו לפעול בהתאם לחוק ובמסגרת אחריותם לפיתוח ולשיפור איכות החיים בהתיישבות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן, לרבות ביישוב יצהר", הבהיר מתאם הפעולות בשטחים.

כאמור, קצינה בכירה במנהל האזרחי דרשה להפסיק את הסיוע שמעניק פיקוד המרכז ליישוב יצהר בשומרון בשל העובדה שמיעוט שולי המתגורר במאחזי היישוב פוגע לעיתים רחוקות בכוחות הביטחון.

במסמך שחשפה כרמל דנגור בערוץ "כאן 11" והועבר לראש המנהל, כותבת הקצינה כי "לא ניתן להמשיך לטפל ביישוב במוסר כפול: לקדם נושאים אזרחיים, לבחון בקשות חריגות ולמצוא פתרונות יצירתיים, לצד המשך פגיעה במשילות ובשלטון החוק מצד תושבי יצהר".

לדעת הקצינה, יש להתנות את המשך פיתוח יצהר בהפסקת האלימות מצד התושבים, "לא ייתכן שגורמי צה"ל הבכירים ביותר מבקשים להסדיר ולסייע, תוך התעלמות בוטה ממעשי תושבי המאחזים שכוללים פגיעה בכוחות הביטחון", נכתב בדוח.

הקצינה משמיעה ביקורת גם נגד אלוף פיקוד המרכז האלוף נדב פדן, שלדבריה דורש לסייע לבעיות האזרחיות ביישוב על אף האלימות שהופעלה נגד כוחות הביטחון.

מחברת המסמך מונה כ-30 אירועים בהם היו מעורבים לטענתה תושבי יצהר והמאחזים הסמוכים, כמו תקיפה של רועה צאן פלסטיני בחודש פברואר האחרון, זריקת אבנים לעבר כוחות מג"ב בחודש מארס האחרון שגרמו לפציעת מפקד במג"ב, וניסיון דקירה של מפעיל טרקטורון פלסטיני גם במארס האחרון.

תגובת דובר צה''ל: ''צה״ל אחראי על ביטחון התושבים במרחב איו״ש, יהודים ופלסטינים כאחד, ופועל לילות כימים על מנת לאפשר שמירה על ביטחונם ושגרת חייהם. רשויות הביטחון מבחינות בין פורעי חוק המעורבים בפשיעה לאומנית, אשר נגדם יש לפעול בחומרה, לבין כלל התושבים החיים במרחב''.