פסטיבל 'צמאה': חסידות ללא הפסקה

למעלה מ-60 אלף נשים, גברים, צעירים ואף ילדים בוחרים להשתתף מידי שנה ביריד החסידות במסגרת אירועי י"ט כסלו בבנייני האומה.

הם עוזבים את עיסוקיהם, יוצאים מוקדם מעבודתם, משיגים בייביסיטר אם צריך, משקיעים אנרגיות והכל כדי להתמלא בעוד קצת חיים לשנה שלמה נוספת. זה דבר שראוי להידרש לו ולחקור את הקסם שיש בו.

הרבי הרש"ב, גאון הגאונים בחסידות חב"ד, בעומק ובדקות בלתי נתפסת, בהגדרתו את י"ט כסלו בוחר במילים עוצמתיות: "החג אשר פדה בשלום נפשנו, אור וחיות נפשנו ניתן לנו".

נקודת החסידות היא "אור וחיוּת". החסידות לא הוסיפה שום דבר על התורה הכתובה והמסורה אבל היא שינתה המון. כשאתה מוסיף אור וחיים הכל נשאר אותו דבר, אבל הכל שונה כל כך...

אם יהודי הוא חלק א־לוה ממעל ממש, אם התורה היא גילוי של עצמות ומהות אור אין סוף בעולם שלנו, והקדוש ברוך הוא בעצמו נמצא כאן ממש כי "לית אתר פנוי מיניה" (אין מקום שפנוי ממנו), אז ההסתכלות על כל הדברים חיה יותר ומאירה יותר, יותר באין ערוך.

בין אור לחיות

"אור" הוא משהו שבא מלמעלה בלי יחס למי שמקבלו למטה, ואילו "חיות" מתייחסת לכל פרט ומחיה אותו באופן הראוי לו. החסידות היא גם אור וגם חיות, היא גם מאירה כמו שהיא וגם מתפשטת, נכנסת ויורדת לתוך הפרטים.

באופן כללי זהו החילוק בין הבעל שם טוב והאדמו"ר הזקן. הבעל שם טוב העיר את העולם מעלפונו והראה כמה אור יש בעולם, והאדמו"ר הזקן הראה איך אפשר לעבוד את ה׳ ולהכניס אותו לתוך העולם האישי והמעשי שלנו.

אפשר ללמוד עניינים רוחניים ולהותיר את הגשמיות כפי שהיא, מכיוון שהרוחניות אינה גשמיות. אבל החסידות מגלה את הסוד של הסוד ("רזין דרזין"): הסוד הוא רוחניות, והסוד של הסוד הוא הסוד של הגשמיות והרוחניות גם יחד. הוא עצמותו יתברך, שהרוחניות והגשמיות שווים לפניו ממש. החסידות איננה מבטלת צדדים אחרים בתורה, חלילה, אלא באה להוסיף אור וחיות בכל הקומות.

לימוד בספרי חקירה (של גדולי ישראל) קשור יותר לשכל הטבעי, לימוד קבלה ולימוד בספרי אמונה קשור יותר לנשמה, ולימוד חסידות מאיר את הכל, השכל מבין, הלב מרגיש והרוחניות מתחברת עם הגשמיות.

הרב משה שילת
הרב משה שילתצילום: מאיר אלפסי

אין הכוונה שהחסידות באה לבטל צדדים אחרים בתורה, חס ושלום. אבל אי אפשר להסתדר בלי להוסיף חסידות לכל שאר הקומות. בכל קומה שנמצאים בה בתורתינו הקדושה חייבים להוסיף לפחות קורט חסידות. אור וחיות.

בסופו של מכתבו המפורסם על י"ט כסלו כותב הרבי הרש"ב דברים נפלאים ונוקבים מאוד: "זה היום תחילת מעשיך, שלמות הכוונה האמיתית בבריאת האדם עלי ארץ, להמשיך גילוי אור פנימיות תורתנו הקדושה, אשר נמשך ביום הזה בבחינת המשכה כללית על כללות השנה, ועלינו להעיר לבבינו ביום הזה בבחינת חפץ ורצון פנימי ועצמי באמיתת נקודת לבבנו, שיאיר נפשנו באור פנימיות תורתו יתברך".

על פי חזיונו של הבעש"ט בהיכלו של משיח, ביאת המשיח תלויה ב"לכשיפוצו מעיינותיך חוצה". הפצת החסידות בעולם וגילויה ברבים היא המכשיר לקירובה של הגאולה. פסק הדין שלמטה אשר הוציא את החסידות מן המיצרים הגשמיים שלה, היה גם פסק־דין שלמעלה כי ראויה שיטת החסידות להתגלות בעולם.

מכיוון שתורת החסידות היא התנוצצות מן הגאולה והכנה אליה, לכן החג הזה הולך וגדל, והולך ומתעצם ככל שהגאולה השלימה מתקרבת אלינו. עם השנים מתגלה התאריך הנשגב לעוד ועוד נפשות בעם ישראל שמוצאות עצמן מתחברות לרעיון, לשליחות, להתחדשות הגדולה שמביא איתו התאריך י"ט כסלו, וכיום אנו נמצאים במצב שהתאריך מוכר ומופיע ביומנים ובלוחות השנה כיום טוב לכל דבר.

העוצמות האדירות והשמחה הגדולה שיש כאן ב'צמאה', מלווים את המשתתפים גם אחרי כן, לכל אורך השנה. עשרות אלפי אנשים מכל הסגנונות והגילאים כולם מגיעים ונרגשים לשמוע את דבר ה'.

כולם צמאים לה' ולאור החסידות. המשתתפים ממלאים את עגלותיהם בספרי חסידות, ממלאים נפשם וליבם בניגוני החסידות ואמרותיה, יושבים כאן שעות ארוכות בהתוועדויות ונהנים משיעורים ייחודיים.

כמידי שנה הכנסנו חידושים ותכניות מגוונות וכן הפתעות שטרם היו עד היום, על מנת לאפשר לכלל באי היריד להנות מהחוויה החסידית במיטבה. הכמויות כאן הם תופעה שאין לה שום הסבר בדרך הטבע, זה משהו שהוא לגמרי בידי שמים, שמראה את הכוח של האדמו"ר הזקן, בעל התניא.

הרב משה שילת עומד בראש פסטיבל "צמאה", אירועי י"ט כסלו בבנייני האומה המתקיימים השבוע