''בשביל להיות מורה – צריך נשמה גדולה"
''בשביל להיות מורה – צריך נשמה גדולה"iStock

הילי כגן, מורה לאנגלית בכפר הנוער הדתי "הודיות", הייתה מהנדסת בחברה מצליחה עם משכורת גבוהה, אך לאחר שהבינה שבארץ ישנה בעיה קשה עם רמת האנגלית, החליטה להבין היכן הקשיים במערכת החינוך ולעבור את תוכנית ההסבה להוראה.

"היום אני מרוויחה הרבה פחות ממה שהרווחתי, ואין ספק שיש אתגר כלכלי אך יש בי רצון גדול ומוטיבציה לגעת בנערים ובנערות שאיתם אני עובדת", אומרת כגן.

כגן למדה הנדסה כימית באוניברסיטת בן גוריון ובסיום הלימודים התקבלה לעבוד בחברת TOWER Semiconductors שבמגדל העמק. "אהבתי מאוד את העבודה שלי, התחלתי כמהנדסת תהליך ובהמשך קודמתי להיות מהנדסת אינטגראציה".

הילי מספרת שבמהלך השנים ובעיקר לאחר שהפכה לאמא, החלה להתעניין יותר ויותר בחינוך. "פתאום כשאתה הופך להורה, נושא החינוך נוגע לך באופן אישי. לפתע התחלתי להרהר היכן ילדיי ילמדו, מה ילמדו והכי חשוב – מי ילמד אותם".

הילי מעידה שאפשרות ההסבה להוראה עברה בראשה זמן רב, אך מה ששיכנע אותה להפוך את המחשבה למעשה הוא הרצון למצוא דרך טובה ואפקטיבית ללמוד וללמד את השפה האנגלית . "זה היה ממש מצב אבסורדי. נתקלתי באנשים מוכשרים ומשכילים ביניהם דוקטורים ופרופסורים שמגמגמים אנגלית עם לקוחות חשובים ואני ביניהם. התחלתי לתהות מה הסיבה שאנשים כה מוכשרים שלמדו שנים רבות במערכת החינוך לא הצליחו לרכוש דווקא את השפה הבינלאומית שכל כך חשובה להמשך דרכם.

''החלטתי להיכנס למסלול להסבת הוראה באנגלית כדי למצוא תשובות ולנסות למצוא פתרונות ובחרתי להיות מורה לאנגלית ולעזור לתלמידי ישראל במה שאני התקשיתי בעצמי".

לא ניתן להתעלם מהקשיים שבמהלך כזה. הילי מספרת: "כיום אני מרוויחה שליש ממה שהרווחתי כשהייתי מהנדסת. לא אשקר - הנושא עדיין תופס אצלי ואצל בעלי נושא מרכזי והיו רוב עול הפרנסה נופל עליו. לפעמים נראה שהוא משלם מחיר כבד מידי ואז אני מתחילה לתהות מה האפשרויות העומדות בפני כדי לשנות את המצב.

''עם זאת, העבודה ב'הודיות' מפגישה אותי עם מחנכים נפלאים שיש הרבה מה ללמוד מהם, ילדים מהממים עם לב ענק ששבו את ליבי כבר מהיום הראשון ואני נמצאת במקום מאתגר באופן החיובי ביותר שהייתי יכולה לבקש לעצמי.

''בנוסף, כבר כמה שנים שאני עובדת עם קבוצת הורים על הקמת בית ספר ייחודי בקיבוץ עין דור מתוך אמונה כי הדרך והחוויה שהתלמידים עוברים בבית הספר היא החשובה ולא הציונים והבגרות שבסופה. כולי תקווה שמועצה אזורית עמק יזרעאל תראה את הטוב שבית ספר כזה יכול להביא איתו ותלך איתנו יד ביד להקמת בית ספר מוכר ורשמי בעין דור", הוסיפה כגן.

מנהל כפר הנוער ''הודיות'' שבגליל התחתון, אלי שטיין, אמר "כשאני מקבל מורה לעבודה אני קודם כל מנסה לחדור לפנימיות ולנשמה שלו ורק אז אני מסתכל על הרזומה והקורות חיים. בשביל להיות מורה – צריך נשמה גדולה".