סמוטריץ'
סמוטריץ'צילום: חזקי ברוך

סגן יו"ר הכנסת ח''כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מסביר בערוץ 7 מדוע מפלגת האיחוד הלאומי תמשיך לשמור על זהותה כמפלגה נפרדת מהבית היהודי, ומפרט את הדרישות שהוצבו לריצה משותפת בבחירות הקרובות.

"זה לא סוד שנפתלי בנט שואף שהבית היהודי תהיה מפלגת ימין ישראלית ולא מפלגה ציונית דתית כי הוא מבין שכדי להיות ראש ממשלה הוא לא יכול לעשות את זה ממפלגה דתית", אומר סמוטריץ' בפתח דבריו.

''אבל בנט גם מבין שעדיין לא הגיעה השעה לכך כל עוד נתניהו נמצא בזירה ולכן כעת הבית היהודי היא מפלגה דתית אבל זה לא יהיה לאורך זמן. ביום שזה יקרה חשוב שלציבור הדתי תהיה מפלגה ושלא נעמוד מול שוקת שבורה, לכן האחוד הלאומי-תקומה תישאר כמפלגה נוספת ומפלגה דתית.

''השר בנט מבין שכל עוד נתניהו על הבמה הוא לא יוכל להתמודד מולו ולכן הוא נשאר בתוך המשבצת הציונית דתית ולכן נלך ביחד אבל אנחנו נערכים ליום שאחרי כדי לשמר את האיחוד הלאומי''.

סמוטריץ' מציב ארבעה תנאים לריצה משותפת של האיחוד הלאומי עם הבית היהודי, "אנחנו חושבים שהשותפות נכון שתמשיך, זה הוכיח את עצמו במיקסום הכוח הפוליטי ובעבודה המשותפת ואין ספק שריצה נפרדת כשתי מפלגות קטנות תביא להישגים נמוכים ולכך שהדרישה של בנט לתפקיד שר ביטחון לא תהיה ריאלית. מפלגת הבית היהודי צריכה להבין שאנחנו דורשים להציב בעשירייה הראשונה שלושה מועמדים מטעמנו".

הוא מסביר שלא מדובר בשריונים אלא בריצה משותפת של שתי מפלגות, "זה כמו שישראל ביתנו והליכוד הלכו ביחד, לא היו שריונים אלא הרכיבו רשימה משותפת. זה בדיוק המצב. אנחנו שתי רשימות ודורשים בניית רשימה משותפת, ואם בבחירות 2013 היינו 4 בעשירייה הראשונה ובבחירות האחרונות השר בנט ניצל את כוחו בסקרים והכתיב לנו הסכם כניעה של שניים בעשירייה הראשונה, עכשיו אנחנו דורשים את האמצע שזה אומר 3 בעשירייה הראשונה שזו דרישה לגיטימית".

ח"כ סמוטריץ' מציב את התנאים הנוספים לריצה משותפת, "אנחנו נהיה שותפים בגיבוש המסרים והקמפיין ונהיה שותפים מלאים למשא ומתן הקואליציוני וקווי היסוד, מה שלא קרה בבחירות האחרונות. אנחנו דורשים חופש הצבעה בנושאי דת ומדינה, חוקים שהבית היהודי בורח מהם כמו מאש.

''כמו כן אנחנו דורשים שיו"ר האיחוד הלאומי ישתתף בפורום ראשי המפלגות. היום האיחוד הלאומי התחזק, רואים את זה גם בסקרים. הציבור התורני שווה לפחות שליש ולכן הדרישה שלנו היא לגיטימית".

הוא מקווה ששתי המפלגות ירוצו יחדיו, "אני חושב שזה יהיה לא טוב אם נרוץ בנפרד, הציבור רוצה שנלך ביחד. להיות שתי מפלגות קטנות ופחות משמעותיות זה לא טוב והסיכוי אז שבנט יקבל ביטחון קטן מאוד. שני הצדדים מבינים שזה הדבר הנכון לעשות, רק שהיום כל אחד רוצה לקבל הרבה ולשלם פחות".