הפיליפינים לומדים מישראל איך ללמד טכנולוגיה

משלחת של אנשי חינוך פיליפינים הגיעה לארץ כדי לייבא לפיליפינים שיטות חדשניות ללימוד מדעים וטכנולוגיה.

אורלי הררי , כ"א בכסלו תשע"ט

בפיליפינים בכל כיתה יש 50-70 תלמידים
בפיליפינים בכל כיתה יש 50-70 תלמידים
צילום: יח"צ אורט

מורים ומנהלים מהעיר דבאו בפיליפינים הגיעו לישראל כדי להתרשם מהתוכניות ושיטות הלימוד החדשניות בנושאי המדעים והטכנולוגיה שפותחו במרכז המחקר והפיתוח (מפ"ה) של רשת "אורט ישראל".

חברי המשלחת סיירו בבתי הספר של הרשת, נחשפו לכיתות הלימוד ולמרכזי החדשנות, השתתפו בסדנאות, הרצאות וסימולציות, התנסו בפיתוח של קהילת "מורים-יזמים" וכן ביצירת סביבה לימודית מוכוונת חשיבה סטארט-אפיסטית בקרב התלמידים ושינוי גישה לימודית של איש החינוך למנטור המפתח תכניות לימודיות חדשות.

דבאו היא המרכז הכלכלי של דרום הפיליפינים, מדינה מתפתחת המונה למעלה מ-100 מיליון תושבים, וצעירה מאוד. יותר ממחצית האוכלוסייה מתחת לגיל 21. חלק משמעותי מהשינויים הרבים בפיליפינים בכלל, ובדבאו בפרט, מתרחשים בזירת החינוך מתוך ההבנה שהיא זו המכשירה את הדור הבא של אזרחי המדינה למעבר מכלכלת חקלאות לכלכלת הייטק, תעשייה ושירותים.

צביקה פלג, מנכ"ל רשת "אורט ישראל", אמר כי "מדינת ישראל היא יצואנית מובילה של טכנולוגיות מתקדמות בעולם, אולם היא איננה מנצלת את פוטנציאל הייצוא שיש לה בתחומי הסטארטאפים ושיטות הלימוד בתחום החינוך. רשת 'אורט ישראל' ומרכז המחקר והפיתוח לתכניות ומודלים חינוכיים אותו היא מפעילה, שמחה להיות חלוצה בתחום ייצוא חדשנות חינוכית לעולם ולקדם את מעמדה של ישראל בכל הנוגע לעשייה ולמידה מתקדמת וחדשנית, שהוכחה כמוצלחת בקרב אלפי תלמידי הרשת".

שגריר הפיליפינים בישראל נתנאל ג. אימפראל אמר "אני מאוד נרגש להיות חלק מטקס סיום ההכשרה שלכם. אני מאחל שכשתחזרו חזרה לדאבו, עיר הולדתי, תפיצו באמצעות מערכת החינוך בעיר את כל מה שלמדתם בהכשרה במרכז הפיתוח של רשת אורט בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחדשנות כדי לקדם את מערכת החינוך ולהוביל את הנוער שלנו להצלחה ולמצוינות".

ג׳וניטו גאלאן, מנהל תיכון בית ספר מינטל קומפריאנסיב בדבאו, אמר ״אני נרגש מכך שיכולתי לקחת חלק בתכנית ההכשרה הזו. במהלך הקורס ערכנו סיורים בבתי הספר של 'אורט ישראל' והשוני בלט, בעיקר במספר התלמידים בכל כיתה שבישראל עומד על ממוצע של 30 תלמידים בעוד שבפיליפינים בכל כיתה יש 50-70 תלמידים. זה גורם לכך שמורה לא מצליח לתת מענה אישי לכל אחד מהם.

''בנוסף התרשמתי לגלות כי בבתי הספר של 'אורט ישראל' משלבים במהלך שיעורי הלימוד שימוש באפליקציות ובטכנולוגיות אחרות - בעוד שאצלנו החומר הלימודי מועבר בהרצאות בלבד. אני מרגיש כי החשיפה למערכת החינוך של הרשת האירה בפניי אנקדוטות חשובות שמיד עם חזרתי אני עומד להטמיע אצלנו בבית הספר״.