כוחות צה"ל בברקן לאחר הפיגוע
כוחות צה"ל בברקן לאחר הפיגועצילום: הלל מאיר/TPS

הפרקליטות הצבאית הגישה היום (חמישי) לבית המשפט הצבאי בשומרון כתב אישום נגד אביו של המחבל שביצע את פיגוע הירי באזור התעשייה ברקן, בו נרצחו זיו חג'בי וקים יחזקאל לבנגרונד הי"ד.

כתב האישום מייחס לאב עבירות של אי מניעת עבירה ושיבוש הליכי משפט. מכתב האישום עולה כי הנאשם ידע שהמחבל מתאמן בנשק המצוי ברשותו וכי ברצונו לבצע פיגוע.

בנוסף, הנאשם פעל למכירת רכבו של המחבל במטרה להעלימו, ומשלא הצליח, החביא את הרכב. עם הגשת כתב האישום ביקשה התביעה הצבאית את הארכת מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים.

כתב האישום שהוגש נגד אביו של המחבל מצטרף לכתבי אישום נוספים בפרשה נגד מעורבים אחרים שלא מנעו את הפיגוע, ביניהם אמו ואחיו של המחבל.

מכתבי האישום עולה כי אמו של המחבל ידעה שיש בידיו נשק וכי הוא מתאמן בו. כמו כן, המחבל ציין בפניה כשבועיים לפני הפיגוע כי בכוונתו לבצע פיגוע ולמות כ"שהיד".

האם יידעה את אחיו של המחבל בפרטים אלו אך השניים לא פעלו למנוע את הפיגוע. בנוסף, לאח מיוחסת עבירה נוספת של שיבוש הליכי משפט בגין כך שניסה לאחר הפיגוע להסתיר את מכשיר ההקלטה של מצלמות האבטחה בביתם.

צעדת הלפידים לזכר נרצחי ברקן

פיגוע הירי הקשה אירע ב-7 באוקטובר במפעל של קבוצת אלון באזור התעשייה ברקן בשומרון. פיגוע הירי בוצע על ידי מחבל פלסטיני שרצח את זיו חג'בי וקים יחזקאל לבנגרונד הי"ד, ופצע אישה אחת באורח קשה.

המחבל נמלט לאחר הירי, וכוחות הביטחון מנהלים מצוד אחריו. בני משפחתו של המחבל עתרה לבג''ץ נגד צו ההריסה שהוצא לחלק מהבית בו התגורר בכפר שוויכה בשומרון.

עורך דינה של משפחת המחבל טען בדיון שלא ניתן לקבוע עדיין שהפיגוע אכן בוצע ממניע לאומני, מאחר שהמחבל שביצע אותו עדיין לא נלכד.

השופטת דפנה ברק ארז שאלה בתגובה את הפרקליט, "מה ההבדל בין המקרה הזה למקרה שהמחבל מת? גם אז אי אפשר לשאול אותו מה היה המניע שלו, והורסים לפי התשתית הראייתית שיש".

נציג הפרקליטות בדיון דחה את הטענות שלא מדובר בפיגוע על רקע לאומני. "מדובר בפיגוע רצחני ואכזרי על רקע לאומני. האמא אמרה בחקירתה כי בנה אמר לה שברצונו למות כשהיד".