טיול בהרי שילהקובי פינקלר

עמק שילה. גבעות ורכסים, בתים ואנשים, שמן ויין ובתווך מקום המשכן לאורך מאות שנים. הכל בתוך תחומי המועצה האזורית מטה בנימין המשתרעת על פני כמיליון דונם.

כן, קראתם נכון. מדובר בחבל ארץ עצום בגודלו אשר גבולותיו נמצאים במרחק נגיעה הן מירושלים והן מאזור השפלה. יותר מ-62,000 תושבים ב-45 יישובים שונים.

עמק שילה
עמק שילהצילום:קובי פינקלר

עננה קלה רבצה מעל עמק שילה, בימים האלו שבין הסתיו לחורף ההולך ותופס מקומו. ממרומי גבעת הראל נראים מרחוק בתיה של שילה.

על הדרך הסלולה במורד הדרך נעות מכוניות מודרניות, לצד משאיות עמוסות לעייפה בסחורה מקומית. על הדרך הזו (כביש 60) רץ לפני אלפי שנים הנער (שיש האומרים ששאול היה ) כדי לבשר על נפילת ארון ברית ה' בידי הפלישתים.

זהו טיול שבין עבר להווה, בין פרקי התנ"ך לבין ארכיאולוגיה של דתות שונות שפעלו כאן, במטרה לקדש את המקום בו עמד המשכן במשך 369 שנים.

אנחנו בפאתי הישוב המתחדש שילה. שלט חום מפנה אותנו לתל שילה, המקום המשוער בו עמד המשכן.

אל התל עצמו מעפילים בשביל נוח העובר בסמוך למקום שבו התגלתה בחפירות חומת העיר. שם, כך משערים החוקרים, ישב עלי הכהן הגדול כאשר הגיעה לאוזניו בשורת נפילתו בשבי של ארון האלוקים. שם גם נפל עלי מכיסאו ושם גם מצא את מותו.

השביל מעפיל אל מגדל התצפית החדש והמאובזר. על התל וסביבו שרידי בתי מגורים, גת קדומה ששימשה ככל הנראה להכנת שמן וגם יין לעבודת המשכן, וכן מרתפים רבים, מערות קבורה ובורות מים אשר השביל מתפתל ביניהם.


ממגדל התצפית, מראה נהדר. מעלה לבונה נשקפת מההר ממול, אריאל, עלי ומורדות הרי בינימין. משם יורד השביל אל האזור המשוער שבו ישב משכן שילה.

טיול שטח בעמק שילה

כדי להכיר את השטח מקרוב, בדרך הרגליים ונהיגת השטח וכדי למצוא פעילות עם יותר אקשן, מצאנו פתרון מושלם. סמוך למתחם שילה הקדומה נמצא המתחם של "טרקטורוני שילה". כאן יוצאים למרחבי עמק שילה, הירוק עכשיו מתמיד, פרחי סתוונית צצים בכל פינה ועל פני עשרות קילומטרים נוסעים בריינג'רים המאובזרים המובילים אותנו לנקודות תצפית ייחודיות ויפהפיות, מעיינות נסתרים ואתרים היסטוריים שאחרת לא תוכלו להגיע אליהם, כמו הבית שבו התרחש סיפור פסל מיכה.

נחל שילה
נחל שילהצילום:קובי פינקלר

מעדיפים דווקא לדווש? ניתן לשכור גם אופניים ואפילו אופני שטח חשמליים. כן, יש דבר כזה.

הכלל במגוון מסלולים בנופים המרהיבים של ארץ התנ"ך, באזור שילה והסביבה.

הטיולים עוברים בנופים מדהימים של כרמי היין בעמק שילה, בערוץ נחל שילה ובמטעי הזיתים לאורך נחל עלי, וכן בנופי בראשית במזרח גוש שילה. פרטים : 029920235

אמרנו מעיינות והגענו למעיין הגבורה. זהו מעיין נובע שבו שתי בריכות עגולות צמודות,עמוקה למבוגרים ורדודה לפעוטות, כאשר המים זורמים מבריכה לבריכה.

מעיין הגבורה
מעיין הגבורהצילום:קובי פינקלר

בין עצי הזית( אנחנו לקראת חנוכה) שסביב הבריכות שולחנות פיקניק ומלתחה.
מהמעיין ניתן לעלות ב"דרך עמיחי" – דרך נופית להולכי רגל ורוכבי אופניים עד ליישוב עלי.איך מגיעים? מכביש 60 בין שילה לעלי, ישנה פנייה (ימינה לבאים משילה – שמאלה לבאים מעלי.

סמוך מאוד למעין הגבורה ועוד בטרם תכנסו אליו, סורו לאירוח כיד המלך ב"חוות משעול המעיין". חוות בודדים שבה מארחים החל מכיבוד קל ממטעמי האזור ועד ארוחה מלאה כולל חליבה.054-8849828

ועכשיו לשמן.

כולם יודעים שהסיבה לכך שאנחנו זוללים סופגניות היא נס פך השמן, אותו פך שמן זית זך וטהור שהציל את המצב לפני יותר מאלפיים שנה. גם את סיפורו של משק אחיה אפשר לתאר כנס, ומה מתאים יותר מביקור במשק אחיה במהלך חג החנוכה?

סיור "דרך השמן" במשק אחיה

כמדי שנה פותח משק אחיה את שעריו בחנוכה ומזמין לפעילות מיוחדת ולהכרת תהליך הפקת שמן הזית. דוד מנהל המשק, מספר על פעילות מיוחדת לחנוכה שנקראת "דרך השמן". הסיור כולל את כל התהליך שעובר הזית, החל מזית שנמצא על העץ ועד יציאת השמן. הפעילות כוללת סרט שבו אפשר לראות את תהליך הכנת השמן, משחק אטרקטיבי שמשחקים באמצעות הסמארטפון וכמובן גם צפייה בתהליך ההכנה( אנחנו כבר ראינו וטעמנו..).

הפעילות תתקיים בימים שלישי עד חמישי וסיורים יוצאים בשעות 9:00, 11:30 ו-14:00. פרטים: 02-9401313

חדרי בריחה שילה

מטרים ספורים ממשק אחיה באזור התעשיה של שילה ( אנחנו הרי בעמק שילה) חדרי בריחה מושקעים ביותר. אפילו הכניסה כמו למלון ולא באזור תעשיה.

חדרי בריחה
חדרי בריחהצילום:קובי פינקלר

שלושה חדרים פועלים במקום וכולם ברוח עמק שילה: מצוקה במשכן-חדר בריחה עם סיפור תנ"כי העוסק באנשי זדון המבקשים לפגוע בעבודת המשכן, השוד הארכיאולוגי והיקב הסודי- סיפורו של יקב סודי הנמצא בבית מסתורי באזור שילה המקראית. המשחק בכל חדר מתאים ל 2-8 איש. פרטים: 02-6568818

והיכן אוכלים?‏

כמובן בעמק שילה במסעדת מרלו במרכז הישוב שילה.

קם לו אדם צעיר שהוא גם יזם וגם הבעלים, צוריאל בלוקה, בחור צעיר וצנוע , תושב המקום, הקים ועיצב במו ידיו את המסעדה ואת התפריט שמחובר לחקלאות, לאדמה ולתוצרים המקומיים.

המסעדה שבשילה מציעה שילוב מנצח של קפה, אוכל ואווירה. הקפה – תמיד משובח ומוכן במקום לפי ההעדפה שלכם( אפילו יש לו הסבר על האספרסו, האוכל, כשר למהדרין והכל עם ניחוח איטלקי. התפריט כולל ארוחות בוקר עשירות, סלטים, פסטות, פיצות, טוסטים, מנות דגים, מנות ילדים, קינוחים ועוד. האווירה, של עמק שילה עם הנוף הכפרי של שילה, על כרמיו ופרדסיו, היא ההשראה לעיצוב של מרלו, שמשרה אווירה ביתית וכיפית המתאימה לארוחות משפחתיות ורומנטיות כאחד. טלפון: 02-6284601

מסעדת מרלו
מסעדת מרלוצילום:קובי פינקלר

עמק שכולו היסטוריה, טבע, פריחה, אנשים חמים והרבה אהבה.