רוני אלשיך
רוני אלשיךצילום: דוברות המשטרה

כשקיבלתי על עצמי את התפקיד של מפכ״ל המשטרה, בבת אחת הפכתי לשוטר עוד לפני שעליתי על מדים.

נחשפתי לגודל האתגר ומשמעותו וכמה רגישות ותבונה נדרשת כדי למלא את תפקיד השוטר. בהמשך באמצעות הערכים גיבשנו תפיסת תפקיד מעודכנת למשטרת ישראל שמוכיחה את עצמה בתוצאות יום יום.

תפיסה שמגדירה את הערך לאזרח, מפרידה בין עבריין לאזרח נורמטיבי ומכוונת להורדת העבירות והפשיעה. האזרח רוצה להיות חשוף פחות לפשיעה ובהתאם אימצנו את תפישה זו שלקחה אותנו למסע במחוזות חדשים אל מול תופעות הפשיעה. כך אתגרנו את עצמנו גם אל מול השחיתות הציבורית כשהיעד הוא צמצום השחיתות.

במפגשים השונים שקיימתי עם שוטרי השטח הם חוזרים ואומרים כל אחד בדרכו תודה על הערכים שהבאת לנו. אותי זה מרגש כל פעם מחדש. השוטרים מבינים היום טוב יותר את הלמה של המשטרה ותפיסת תפקידה בחברה.

לציבור יש אינטואיציה בריאה וכשהוא מרגיש שהוא מקבל שירות טוב יותר - הוא יודע להתעלם מרעשי רקע. היום יש עשרות אלפי מועמדים שרוצים להתגייס למשטרה, כולל בני קהילות ואוכלוסיות שהדירו רגליהם מהמשטרה בעבר.

הביקוש האדיר למשטרה, מוכיח את האינטואיציה הבריאה של הציבור שקשה לבלבל אותו עם ספינים.

אנחנו החלנו על עצמנו נורמות שלא נדרשות באף ארגון אחר ובצדק. לקחנו על עצמנו אחריות לעמוד בנורמות הללו ולשקף זאת לציבור. יצאנו לדרך עם תפיסת משטרת בין אדם לחברו והוכחנו שניתן לשנות התנהגות של אזרחים ולא רק לאכוף וכך לחיות בסביבה בטוחה יותר ע״י שינוי נורמות הציות לחוק.

שלוש שנים חלפו ביעף בהן מצאתי חבורת קצינים ושוטרים איכותיים. מצאתי ארגון עם די אן אי (DNA) משימתי שיכול לבצע מהפכות ומהלכים בקצב מסחרר ובהתלהבות. בימים של שיח רשתי אלים, קיטוב ושיסוע דומה כי לא פעם מוטל עלינו להיות המבוגר האחראי.

תודה לכל השותפים לעשייה הביטחונית, צה״ל, שב״כ ומוסד. לשותפינו במערכת אכיפת החוק כולם. שיתוף פעולה מקצועי וערכי שיבטיח לישראל שמירה על חזית אחידה ועל שלטון החוק למען אזרחי ישראל.

מבחינתי תפקיד מפכ״ל המשטרה היה התפקיד המשמעותי והמשפיע ביותר בכל שנות שירותי למען מדינת ישראל. יוצא אני לדרך חדשה, אך משוכנע שתמשיכו בדרך זו לפעול עבור אזרחי ישראל כמשטרת בן אדם לחברו.