צנחנים
צנחניםצילום: דובר צה"ל

ביום ראשון הקרוב, זה קורה שוב - מאות נערים ישראלים ייכנסו דרך שערי הבקו"ם לחוויה ארוכה, מאתגרת ומיוחדת במינה, במהלכה יהפכו באופן רשמי מנערים מתבגרים שזה עתה סיימו את מבחני הבגרות - ללוחמים מובחרים באחת מיחידות החי"ר הנחשקות ביותר, הלא היא חטיבת הצנחנים.

על מסלול ההכשרה, הם רובם כבר שמעו עוד טרם גיוסם, אולם רק כשיגיע האוטובוס שייקח אותם משרשרת החיול למתקנים שבבא"ח צנחנים, המקום שיהווה עבורם בית שני בשמונת החודשים הקרובים, הם יוכלו להתחיל להבין באמת את האתגרים שמחכים להם בשירות.

"התהליך הוא פשוט להסברה, אך מורכב ליישום: אנחנו לוקחים את בני הנוער שמגיעים אלינו והופכים אותם מאזרחים לחיילים, ולאחר מכן מחיילים ללוחמים. ואם יצלחו את כל האתגרים וישלימו את ההכשרה - הם יהפכו מלוחמים לצנחנים", מספר מג"ד הבא"ח האמון על ההכשרה, סא"ל אליאב אלבז.

"להיות צנחן זה להיות לוחם יוזם, יצירתי, בעל תעוזה, יצירתיות פורצת דרך וחשיבה מחוץ לקופסה", הוא מדגיש. "צנחן חייב להיות אמיץ לב - לא לפחד לצנוח ממטוס בלילה בחושך מוחלט בשטח לא מוכר ולא לחשוש להיתקל באויב. הוא חייב להיות ערכי, מקצועי וחבר טוב של אחיו לנשק. רק מי שיעמוד בכל התנאים הללו ולא יחסיר אף אחד מהם - יוכל להיקרא בסוף צנחן".


"לצורך משימת ההכשרה, עומד לרשותנו אחד ממתקני האימונים הטובים ביותר במדינת ישראל - בא"ח צנחנים, או כפי שמכנים אותו הלוחמים - 'הלונה בא"ח'", משתף סא"ל אלבז בהלצה, וממהר להבהיר: "במתקן שלנו יש הכול - חדרי כושר, ספינינג, אולמות ספורט, סימולטורים, קריית מטווחים חדשנית, לשבי"ה, תת-קרקע, שטחים פתוחים מישוריים והרריים, חוליים ומיוערים. הלוחמים יעברו על פני כל נקודה בבא"ח, ויהיו מוכנים לכל מתאר שטח בו ייתקלו בשירות".

משולש הברזל

נוסחת ההכשרה במתקני בא"ח צנחנים מכונה "משולש הברזל" - שלושה עקרונות אותם הלוחמים מיישמים ומתרגלים מהרגע הראשון שהם עולים על מדי הב' בבסיס. "עמודי התווך במסלול שלנו הם כושר גופני, קליעה ושדאות - שלושה מרכיבים שביחד יוצרים לוחמים חזקים, עצמאים שיכולים לשרוד בכל תנאי שטח", מציין סא"ל אלבז.

"בנינו מערך שלם של שיעורי קרב מגע, לצד אימוני קרוספיט מושקעים, אימונים עם מוטות מתכת לביצוע תרגילי כוח מאתגרים וסחיבת משקלים כבדים למרחקים ארוכים", הוא מפרט.

גם בעולם הקליעה משקיעים בבא"ח משאבים רבים. הלוחמים נדרשים להתנסות, בין היתר, בסימולטור ירי המדמה שלל תרחישים בצורה המציאותית ביותר. לצד זאת, בבא"ח קיים מרחב גדול המוקדש לעולם המטווחים, ואילו בשנה האחרונה החלו הלוחמים להתאמן גם עם כדורי צבע ייחודיים שמדמים אימון ירי חי, ומאפשרים להם להתנסות בהיתקלויות מטווחים קצרים ולבחון את דיוק הפגיעה שלהם באויב.

הקצה האחרון במשולש הברזל הוא עולם השדאות, שהמקצועיות בו היא בעלת חשיבות אדירה לדעת מפקדי החטיבה, מתוך הבנה כי במערכה הבאה הצנחנים ידרשו להילחם בתוואי שטח לא מוכרים לאורך זמן רב, בעצמאות מוחלטת עד להכרעה.

"אנחנו עושים סדרות שטח מורכבות וארוכות שנמשכות שבועות בלי טלפונים, ומתרגלים לחימה עיקשת ללא הפסקה", הוא מסביר. "גם אם הם אחרי פעילות ארוכה ומפרכת, גם אם הם פועלים בקיץ הרותח וגם אם הם שקועים בבוץ של החורף".

הביאו הרבה כבוד לכומתה האדומה

עוד הוא מגלה, כי לקראת ההכשרה הקרובה הוחלט להכניס סדרות שטח חדשות ומאתגרות גם מחוץ לתחומי הבא"ח, מתוך רצון למצוא אתגרים חדשים ללוחמים ולמצוא את המקומות שיידמו בצורה הקרובה ביותר את עזה ולבנון.

"אנחנו מנסים בכל מחזור מנסים להשתפר ולהתייעל, כדי ליצור הכשרה קשה יותר ובהתאם לוחמים טובים וחזקים יותר", מבהיר סא"ל אלבז. "הרף שלנו אומנם גבוה, אבל הרמה רק עולה ועולה. אני אחתום על כל אחד מהלוחמים שמסוף ההכשרה הוא כשיר לתרחיש של 'מחר - מלחמה".

"לפני חודשיים, מתגייסי מחזור מרץ 18' סיימו את ההכשרה ויומיים לאחר מכן כבר היו על הגדר ברצועת עזה, מול הפרות סדר המוניות. הם תפקדו שם בצורה יוצאת מן הכלל וסיכלו הרבה פיגועים", הוא מדגים בדיוק את הסיבה לרף שמוצב ללוחמים במסלול. "הם הביאו הרבה כבוד לכומתה האדומה".

"בסוף מדובר באנשים שרוצים להיות כאן, מאמינים בתפקיד שלהם ועובדים קשה כדי להיות חלק מגוף בעל חשיבות קריטית לביטחון המדינה", הוא מכריז ומסכם: "אני מאחל לכל אחד מהלוחמים שיגיעו אלינו בגיוס הקרוב, שיבוא כדי לעשות בכל יום מחדש את הכי טוב שלו, לתת הכול מעצמו, שיהיה מוכן לחוויות מאתגרות, מטלטלות אך משמעותיות שילוו אותו כל החיים - ובעיקר, שיבין את המשמעות של להיות חלק ממשהו כל כך גדול כמו משפחת הצנחנים".

צילום: דובר צה"ל