משה אדרי
משה אדריצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד) יוצאת נגד הוועדה למינוי בכירים ומציעה לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לדבוק בהחלטתו למנות את משה צ'יקו אדרי למפכ''ל המשטרה הבא.

"ועדות גולדברג וטירקל משקפות למעשה את חוסר המשילות של ממשלה נבחרת", אמרה רגב. ''ממשלת ישראל יודעת לקבל החלטות דרמטיות עבור אזרחי המדינה ולכן החלטות בנוגע למינוי בכירים צריכות להיות מונחות לפתחה של הממשלה, לאחר שעברו תחילה ועדות איתור שמונו על ידי השר הרלוונטי על פי דין".

קודם לכן קרא שר התיירות יריב לוין (הליכוד) לבטל את הוועדה למינוי בכירים, ״הדרך שבה התקבלה החלטת ועדת גולדברג בעניין משה אדרי מוכיחה את מה שאמרתי לא פעם- יש לבצע חשיבה מחודשת על כלל הליכי המינויים ולבטל את הוועדה למינוי בכירים ואת כלל הוועדות וההליכים הקיימים היום''.

הוא הדגיש כי ''אסור שמצב בו שלטון הפקידות הופך סדרי עולם ובולם מינוי ראוי, יחזור שוב. במשטר דמוקרטי תקין, ביקורת ואישור מינויים צריכים להיעשות על ידי הפרלמנט לאחר הליך שימוע כפי שנעשה בארה״ב, ולא על ידי ועדות והרשות השופטת אשר בפועל נוטלים לעצמם את הסמכות לקבוע בסופו של דבר מי יתמנה.

''שימוע בכנסת לפני מינוי בכירים, בתוכם גם שופטים, הוא הדרך הנכונה למנות בכירים בישראל״, הוסיף השר לוין.

שר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע כי יתמוך בכל מועמד למפכ''לות שיובא לאישור הממשלה על ידי השר לביטחון הפנים. "מרוב ועדות למינוי בכירים ואינספור בדיקות, אנשים טובים נמנעים מלהציג את מועמדותם. אתמוך בכל מינוי שיוצג ע"י השר ארדן בממשלה, מתוך הערכתי שהוא בחן את המועמדים בכובד ראש ובתחושת האחריות הנדרשת", אמר שטייניץ.

שרי "הבית היהודי" הבהירו הבוקר כי יתמכו במועמדותו של אדרי אם השר ארדן יבחר להביא את המינוי לאישור הממשלה.

''ניצב צ’יקו אדרי הוא קצין שמשרת את מדינת ישראל כל חייו, ופתאום הוא צריך לעמוד ברף של מלאך טהור נטול כל שגיאה. הבעיה היא שמי שעושה לפעמים טועה, והגישה הזו של ועדת גולדברג ושל עודף המשפטיזציה מובילה את מדינת ישראל לכיוון של בינוניות, סרבול וחשש לפעול'', אמר שר החינוך נפתלי בנט.

''ולכן עמדתנו ברורה - אם השר ארדן יחליט להביא את המינוי של ניצב צ׳יקו אדרי לממשלה, אנחנו נצביע בעד. אנחנו קוראים לבטל כליל את ועדת גולדברג ולהחזיר את המשילות לממשלה״, הדגיש שר החינוך.

לדברי בנט, ''ניתן להודיע מראש על כוונת מינוי, לקבל הערות מהציבור, ולמנות את האדם הטוב ביותר לתפקיד. שיקול דעתו של שופט בדימוס אינו טוב משל שר בממשלה הנושא באחריות''.

נציין כי שניים מחברי הוועדה משה טרי ונציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ - תמכו באישור המינוי של אדרי. שניים אחרים - פרופ' טליה איינהורן ויו"ר הוועדה אליעזר גולדברג, התנגדו למינויו של אדרי בשל העובדה שנפגש שלושה ימים לפני הופעתו בוועדה עם עו"ד פיני פישלר, המייצג את רפי רותם שהתלונן נגדו למשטרה.

במצב של "תיקו" בוועדה, התנגדותו של היו"ר גולדברג מקבלת את המשקל המכריע ולכן פורסמה ההמלצה לפסול את המינוי.

לבטל את הוועדה למינוי בכירים

שרת המשפטים איילת שקד שהשתתפה בכנס ערוץ 7 בבוורלי הילס הציעה לארדן להתעלם מהחלטת הוועדה ולהביא את מינוי אדרי לאישור הממשלה. "מי שממנה מפכ"ל זו הממשלה בהמלצת השר לביטחון פנים, ולא שני חברי ועדת גולדברג. דעת שני האחרים, הנציב הרשקוביץ ומשה טרי, הגיונית.

''אי אפשר למנות מפכ"ל כאילוץ ולא לבצע את הבחירה הטובה ביותר בגלל מראית עין מאיזו פגישה. אדרי הוא קצין מצטיין ואף אדם אינו מושלם. הממשלה צריכה למנות את המועמד המתאים ביותר", אמרה שקד.

השר לביטחון הפנים ארדן שלא מוותר על מינויו של אדרי מתכוון להופיע בפני הוועדה למינוי בכירים כדי לשנות את חוות הדעת שפרסמה נגד המינוי.

''הסיבה העיקרית להתנגדות שני חברי הועדה למועמדותו של ניצב בדימוס אדרי היא הפגישה שקיים עם עו״ד פישלר. איני יכול להבין נימוק זה", אמר ארדן. ''כחבר בוועדה לבחירת שופטים נפגשתי אישית עם שופטים מכהנים שרצו להיבחר למחוזי או לעליון ורצו לשכנע להסיר את ההתנגדות למועמדותם. מה פסול בכך? לא תהיה איפה ואיפה", הדגיש.

''ולמי שלא היה ברור - ניצב בדימוס משה אדרי עבר בדיקת פוליגרף תעסוקתי בהצלחה לפי דרישת הוועדה. אף מועמד לשום תפקיד אינו עובר בדיקה כזו על עברו. לא שופט עליון, לא פרקליט המדינה וגם לא ראש השב״כ. אני אלחם כנגד עוול שעושים בפעם השנייה (אחרי גל הירש) לקצין ששירת כל חייו את ביטחוננו", הוסיף השר.