כיצד נקנה הרגלים חדשים לילד עם ADHD?

על מה עלינו להקפיד כשנרצה להרגיל את הילד עם ADHD לעשייה חדשה? כיצד נכון ללוות את הילד במהלך שלבי הטמעת ההרגלים?

צביקה מור , כ"ד בכסלו תשע"ט

סדרת חינוך
סדרת חינוך
צילום: צביקה מור

כהורים וכמורים לילדים עם ADHD אתם ודאי נתקלים בפער הגדול בין ההבנה ליכולות הביצוע שלהם. הילדים נראים ונשמעים חכמים ומבינים, ובכל זאת משהו משתבש בעשייה.

זו תמצית ההגדרה של הפרעת קשב שנגזרת מהלקות בתפקודים הניהוליים שאחראית עליהם האונה הפרה-פרונטאלית במוח, זו שמאחורי המצח. כמה חוקרים טוענים כי ADHD היא במהותה לקות בתפקודים הניהוליים ואין ADHD ללא לקות בתפקודים הניהוליים (Brown, 2006 ; Barkley, 2008).

התפקודים הניהוליים (Executive Functions) מאפשרים את הרגולציה העצמית (Self Regulation). הם מקבץ רחב של תפקודים קוגניטיביים גבוהים הכוללים שלושה תפקידים חיוניים לניהול העצמי של האדם, במיוחד בעידן המודרני: 1. זיכרון פעיל (לדוגמא, מה המשימות שלי להיום, מה המשימה או השלב הבאים, היכן הנחתי את המחברת). 2. ויסות עצמי של הנעה (למשל, לקראת פעולה שאינה מהנה במיוחד), עוררות (למשל, בזמן שיעור משעמם אך חשוב) ורגש (למשל, להימנע מנקם במקרה של פגיעות). 3. אנליזה וסינתזה מטא-קוגניטיביים (למשל, היכולת לחשוב על עצמי, להפעיל מחשבה על המחשבה). התוצאה של הלקות הזו בשטח מתבטאת בין השאר בקושי בקבלת החלטות והוצאתן לפועל ובקושי בהנעה עצמית לפעולה ובהתמדה בה (צ'סנר, 2005).

על מה עלינו להקפיד כשנרצה להרגיל את הילד עם ADHD לעשייה חדשה?

כיוון שהילד מתקשה להניע את עצמו למשימה משעממת (אך חשובה), שוכח את המשימות וחלקיהן ומתקשה להתמיד ברצף הפעולות עד להשלמת המשימה – אנו נהיה שם בשבילו ונבנה עבורו מבנה שיניע אותו לתחילת המשימה, יזכיר לו את השלב הבא וייתן לו חשק להשלים את המשימה.

בכל הרגל חדש, נקפיד על 2 שלבים מרכזיים: מתן הוראות כראוי וליווי במהלך העשייה עד להטמעה סופית.

מתן הוראות כראוי: נמצא את הזמן המתאים לנו ולו, זמן שבו כולנו ערניים ורגועים ויש בינינו כימיה טובה. נמצא מקום שקט מגירויים כדי שנוכל להתרכז (ונאפשר לילד הזקוק לכך לשחק עם משהו ביד). ניצור קשר עין עם הילד. נכין את הילד לגבי מה שהולך לקרות החל ממחר (למשל). איננו מתחילים את התכנית מיד לאחר שהילד שמע עליה. ניתן לו זמן לעכל אותה. נקפיד על מלל קצר ומובן לילד (משפטים קצרים עד 7 מילים פשוטות וברורות). נציג לילד מבנה/תרשים של העשייה החדשה (בהתאמה לילד הלומד באמצעים שמיעתיים או חזותיים או שניהם יחד. נשתמש גם באייקונים או איורים של המשימה). נבקש מהילד לחזור על הדברים בעל פה (מומלץ במשחק בתורות יחד אתנו. אפשר לשיר את שלבי המשימה). נבצע עם הילד "על יבש" את המשימה על שלביה, כולל הליכה בצוותא ממקום למקום בבית או בכיתה וכך ניצור עוגנים לעשייה (כל עשייה מחוברת למקום מסוים). נכין אותו למצב שלא הכל ילך כראוי ושאנחנו בכל מקרה ממשיכים כי כל הצלחה קטנה היא 100% הצלחה בשבילנו.

ליווי במהלך העשייה עד להטמעה סופית: את העשייה הראשונה נתחיל בטוב עם הילד: ניצור אווירה נעימה, נחייך, ניתן לו את ההרגשה שאנחנו אתו ורצוננו שיצליח. נקבע את הזמן שבו נתחיל את העשייה. נחזור יחד על השלבים של העשייה בדקלום או בשירה. נתחיל את הביצוע כשאנו אומרים או שרים יחד מה עלינו לעשות בכל שלב. תפקידנו להיות אחראים שהילד נשאר על מסלול המשימות ולא זולג למסיחים שונים. נעודד את הילד בדיבור ובמגע בכל שלב ונעשה לו חשק להמשיך לשלב הבא.

דוגמא להקניית הרגל חדש לילד ADHD: הילד מתארגן בבוקר באיטיות וברקע מתעסק עם כל הנקרה בדרכו. במקרים רבים אף מציק לאחיו הקטנים.

המצב הרצוי: הילד יקום בבוקר בזמן, ימצא את בגדיו המוכנים מאתמול, יעשה את רוטינת הבוקר בעקביות ללא הסחות והצקות לאחיו ויצא בזמן לבית הספר.

השלבים: יום לפני אנחנו משוחחים עם הילד על המצב המצוי והרצוי של הבוקר ו"משווקים" לו את התכנית החדשה במטרה לגייס אותו לשיתוף פעולה.

מציגים את שלבי התכנית בדגש על המקומות המשתנים בהתאם למשימות: מכינים בגדים ומערכת בערב. קמים בבוקר. הולך לאמבטיה: שירותים. נטילת ידיים. צחצוח שיניים. חוזר לחדר: מתלבש ונועל נעליים. לוקח תיק. הולך למטבח: ארוחת בוקר/שתיה. לוקח כדור (במידת הצורך). יוצא לבית הספר.

חוזרים עם הילד על המסלול של רוטינת הבוקר + המשימה בכל מקום: מיטה. אמבטיה. חדר. מטבח. יציאה מהבית. הילד הולך לישון כשהתכנית הזו מתנגנת לו בראש.

הביצוע: בבוקר משכימים את הילד (אם לא קם בעצמו) ומלווים אותו בכל צעד ברוטינה. לשם כך ההורה המלווה צריך להיות פנוי לחלוטין בשבילו על מנת לתת לו את ההרגשה שהוא לגמרי אתו. נחזור עם הילד מידי בוקר על המסלול בליווי צמוד. נשמור שהוא במסלול. נעודד אותו להמשיך אם משהו לא הלך בתכנית. ונקטין עוד ועוד את המעורבות והליווי שלנו בהתאם לעצמאותו המתגבשת של הילד באותו מסלול.

תקציר ההדרכה: הטרמה. הכנה מדוקדקת. הורה פנוי לחלוטין לליווי הילד. ליווי פיזי ומוראלי במהלך העשייה. עידוד.

ההצלחה של הקניית ההרגל החדש תלויה בעיקר בכם, הורים ומורים יקרים, אך כשתצליחו, אני מבטיח לכם שההצלחה לא תסתיים בהרגל הזה. ההצלחה הזו תיתן לכם ולילד כוח להמשיך הלאה וביחד, עד לזרימה חלקה יותר של החיים. בהצלחה!