היומנים נחשפים
היומנים נחשפיםצילום: אלחנן זכריה

"יומני הכותל" שכתב הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל, "רב הכותל" במשך 28 שנה, נחשפים בימים אלו לראשונה במלאות יובל שנים למינוי הרב גץ לתפקיד.

לרגל חשיפת היומנים נערך ביום שישי אירוע מיוחד בישיבת המקובלים "בית אל" ברובע היהודי בירושלים, בראשה עמד הרב גץ.

הרב גץ מונה לפני 50 שנה לתפקיד רב הכותל, תפקיד בו החזיק במשך 28 שנה עד מותו הפתאומי בשנת 1995. במשך כל שנות תפקידו כתב הרב גץ יומן אישי ובו תיעוד מלא והיסטורי של תפקידו מנקודת מבט מעמיקה של איש רוח וחוכמה במקום העתיק והקדוש ביותר לעם היהודי.

ב-12 כרכים מתועדים כל האירועים שפקדו את הכותל ואת עם ישראל בשנים אלו דרך המשקפיים של הכותל בכתב ידו של הרב גץ. בין השאר מתאר שם הרב גץ מפגשים בכותל עם מנהיגי הארץ והעולם, אירועים היסטוריים שפקדו את המדינה, חפירות הכותל וניסיונותיו לאתר את כלי המקדש והכל כתוב בנימה אישית והסתכלות רוחנית עמוקה.

הרב גץ, רב הכותל וראש ישיבת המקובלים בית אל, היה מצד אחד היה איש צבא ואב שכול ששכל את בנו במלחמת ששת הימים ובן נוסף באינתיפאדה הראשונה, ומנגד היה מקובל שעסק בתורת הסוד כאורח חיים. הוא חיבר בין כל קצוות הקשת הישראלית - מאנשי השומר הצעיר ועד חסידי נטורי קרתא. בשנה החולפת אף נבחר הרב כדמות השנה של החינוך הממלכתי דתי.

כל יומניו של הרב גץ יחד עם כתבים נוספים בכתב ידו המקורי, תמונות וסרטונים נדירים ומידע מקיף על חייו מוצגים כעת לציבור הרחב באתר האינטרנט החדש של בית הרב גץ.

באירוע לרגל חשיפת היומנים נכחו הרב ישראל אביחי, תלמידו של הרב גץ וראש ישיבת המקובלים היום, סולי אליאב מנכ"ל הקרן למורשת הכותל שסיפר על היכרותו האישית עם הרב, הרב ד"ר צחי הרשקוביץ שעורך מחקר על דמותו של הרב ושימש כיועץ לפרק על הרב גץ בסדרה "הולכים לפני המחנה" ששודרה בערוץ 20, דוד הרניק מקים אתר האינטרנט ובו כתביו של הרב, בני משפחה וקרובים.

לילי הורביץ גץ, בתו של הרב ויו"ר עמותת 'בית הרב גץ' אמרה באירוע "אבי הרב גץ, היה איש שכל חייו נוהלו על פי דעת תורה, בלילה למד ולימד תורה וביום שימש כראש ישיבת המקובלים ורב הכותל. היה שגריר ודובר הכותל, הגן על עם ישראל דרך הזכות ההיסטורית שלנו על הכותל. אבא היה איש של ספרא וסייפא, רב סרן במילואים ששכל את בנו בקרב לשחרור ירושלים, וכתב פרוש לתורה ולתורת הסוד. סולם מוצב ארצה וראשו מגיעה השמיימה.

"בשנת 1981 כשהתבצעו חפירות לגילוי ארון הברית מתחת להר הבית והתגלה אולם גדול, חדרו פורעים ערבים למחילה וסתמו בבטון עבה את הפתח, הרב כתב על כך ביומנו: 'הרגשתי קרובה לזו של אבותי בראותם במו עיניהם את הלהבות העולות מבית אלוקינו בשעת החורבן. קול הלמות של הערבים בתוך המנהרה הסותמים בבטון עבה את פנים הקיר היא כמדקרת חרב בלבי הפצוע. בכל חריפותה יצאה מפי הזעקה: אלוקים, באו גוים בנחלתך טימאו את היכל קדשך, אך עלי להתחזק ולא להישבר כי עלי להמשיך בתפקיד, אפילו בדד במערכה'. היום, ערב חנוכה, אנו חונכים את האתר וחושפים לראשונה את 12 יומני הכותל הכתובים בכתב ידו".