בשורה כלכלית וסביבתית
בשורה כלכלית וסביבתיתפלאש 90

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה הכריז על מרבץ פצלי השמן של שותפות רא"מ (רותם אנרגיה מחצבים) כעל תגלית. הערכות מדברות על עתודות של פצלי שמן הנאמדות ב-245 מיליון טון מהן ניתן יהיה להפיק 135 מיליון חביות נפט תוך כדי שימוש בפסולת הפלסטיקה העירונית בישראל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יו"ר רא"מ, ד"ר יעקב מימרן, על מה שנראה כבשורה כלכלית משמעותית לעתידה של ישראל, ואולם מיד בפתח הדברים מדגיש ד"ר מימרן כי אמנם קיימת בשורה כלכלית אך החשיבות של הבשורה הסביבתית שבמיזם אינה פחותה:

"אנחנו רואים בשורה כלכלית מהאפשרות להפיק נפט כחול לבן, אבל הבשורה הפחות כלכלית אבל המשמעותית מאוד מהבחינה הסביבתית היא הסיוע בפתרון בעיית הפסולת הבלתי מתכלית בישראל. אנחנו מתכננים ליישם בתהליך שאנחנו מקדמים שילוב של פצלי שמן מהמרבץ הטבעי שלנו במישור רותם עם 10 אחוז של פסולת הפלסטיק, וביחד גם נשפר את איכות הנפט שייווצר וגם נגדיל את התפוקה שלו. מכל טון של פצלי שמן יופק יותר נפט. הבשורה הזו חשובה לא פחות".

בדבריו מסביר ד"ר מימרן את מונח 'פצלי השמן': "אלו סלעים שמכילים בנוסף למינראלים הרגילים שיש בסלעי משקע גם חומר אורגני במצב מוצק שאותו ניתן להפוך לנפט. החומר האורגני מופיע בריכוזים שונים שיכולים להגיע עד כדי עשרים אחוזים".

"אנחנו כורים את פצלי השמן, גורסים אותם ובמתקן מיוחד אנחנו מוסיפים את הפלסטיק וביחד מנצלים את החומר האורגני הזה של 20 או 18 אחוזים ומה שיוותר לאחר תפוקת הנפט ייפלט מהמתקן הזה כפסולת שאולי גם לה יימצא שימוש בעתיד".

מוסיף מימרן ואומר: "אנחנו כבר חתומים על חוזה אספקה עם חברה שממיינת פסולת וממנה נקנה את הפסולת ממוינת שטופה וגרוסה ונקייה ומוכנה לתהליך הייצור", ואם נדמה היה לנו שכל הפרדת הפסולת מהבתים שלנו לפחים השונים היא תרומתנו האזרחית למהלך, הרי שמימרן נאלץ לדווח שהנתונים מעט שונים מכפי שנדמה:

"אנחנו אמורים על פי מדיניות המשרד להגנת הסביבה לטמון רק 20 אחוז מהפסולת הבלתי מתכלה. נכון כיום אנחנו טומנים 80 אחוז, כלומר יש לנו עוד כברת דרך להשתמש בפסולת הזו כדי שלא נטמון אותה. אנחנו מערימים הררי פסולת ומקיפים את עצמנו בפסולת שבפוטנציאל ניתן להפיק ממנה אנרגיה".

בשלב הראשון תקבל רא"מ עשרה אחוזים מפסולת הפלסטיק שמשמעם הוא 200 אלף טון בשנה מתוך למעלה ממיליון טון שעל המדינה להיפטר מהם בדרך כלשהי. "אם הפרויקט הזה יעלה ויפרח נקים מתקנים נוספים ובכל זוג מתקנים כזה ייכנסו 200 אלף טון".