"טיסת השבת" - לכנסת

הכנסת דנה בפרשת "טיסת השבת" של אל על במטרה להפיק לקחים. "משבח את אל על שלא טסה בשבת אבל אם יש ספק - לא נוסעים".

חזקי ברוך , כ"ו בכסלו תשע"ט

 אל על
אל על
צילום: חזקי ברוך



טוען....

הוועדה לפניות הציבור דנה היום (שלישי) ב"טיסת השבת" של חברת אל על, במטרה להפיק לקחים מטיסה LY002 שהתעכבה לאור שלג כבד שירד בניו יורק.

כזכור, בעקבות העיכוב ואיחור בהגעת הדיילות, המטוס נאלץ לנחות באתונה כדי למנוע מהנוסעים הדתיים והחרדים לחלל שבת. בנוסף, חברת אל על טענה כי נוסעים חרדים התפרעו בטיסה - דבר שלא היה ולא נברא.

יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח''כ ישראל אייכלר אמר בדיון כי "הכתבות שפורסמו באמצעי התקשורת בשבת היו שקריות, הוועדה קיבלה את תשובת אל על שזה לא בא ממנה, אבל הציבור (החרדי - ח.ב.) סבל מהסתה באמצעי התקשורת ולא שמענו הכחשה מספיק גורפת ומספיק חזקה.

''הוועדה שמעה כי טרם הסתיימה בדיקותיה של הוועדה מטעם חברת אל על בעניין הטיסה, ובאופן עקרוני אני אומר כמו בתנאי בטיחות הטיסה יש ספק או אין ספק כך לגבי השבת אם אי אפשר לנסוע לא נוסעים".

אייכלר הוסיף, "פונה אני לאל על בבקשה להסדיר נהלים חדשים ומדיניות ולהעביר גם הכשרה לדיילים ולמנהלים שנוגעים לציבור שומרי השבת וגם לעניין התפילות. וגם לגבי הנשים שזכויותיהן נרמסות כשהן רוצות לשבת בנפרד לא ליד גבר, צריך לאפשר להן זאת. זכות האישה לשבת לא ליד גבר במיוחד ביום המאבק על זכויות האישה".

בסיכום הדיון ביקש יו"ר הוועדה להמתין לתוצאות הבדיקה הכוללת, ודרש מראשי אל על להתייחס לחשש חילול שבת כמו שמתייחסים לחשש ביטחוני. "כמו שבספק אירוע ביטחוני, אפילו ספק קל, המטוס לא ימריא, כך אתם צריכים לראות את הספקות של חילול שבת ובשום מקרה כזה לא להמריא. באשר לנוסעים שעברו עוגמת נפש, יש לפצות אותם באופן ראוי, כזה שיוכיח את התנצלותה הכנה של החברה".

יו"ר ועדת הרבנים למען השבת הרב יצחק גולדקנופף אמר "על ראשי אל על לשים לב שהנוסעים מרגישים שנעשה עמם עוול, זה עצמו אומר שיש בעיה. הסיכום של אל על מול ועדת הרבנים הוא לא להמריא וגם לא לנחות בשבת. הטיסה המדוברת נמצאת על גבול מסוכן וקיים חשש לחילול שבת. ראוי שאל על תבטל את הקו הזה, ואם לא, הוועדה תוציא הנחייה לשומרי שבת להימנע מלעלות על הטיסה הזו".

סמנכ"ל לקוחות ושירות באל על, אמיר רוגבסקי, הציג את המקרה ואמר "ככל שלקוחות נפגעים בכל אירוע ולא רק בטיסה כזאת או אחרת אנחנו מטפלים ויודעים לטפל, אנחנו כבר הבענו את הצער שלנו על כך לנוסעים שהיו צריכים להיות בתל אביב ביום ששי בצהריים, ולגבי הטיסה הספציפית הזאת, אציין כמה עובדות: מדובר באירוע מורכב עם הרבה דעות, חלקן דומות למה שעלה כאן וישנן אחרות שונות שגם הן לנוסעים באותה טיסה''.

בנוגע לקיום טיסות בשבת אמר רוגבסקי ''אנחנו כחברה פרטית חתומים על הסכם כי לא מטיסים נוסעים בשבת ואל על מקפידה על זה קלה כחמורה. כאשר מדברים על אל על בהיבט של שבת, צריכים להגיד וזה מה שציפיתי לשמוע כי אל על לא מטיסה נוסעים בשבת וגם באירוע הזה לא הטיסו נוסעים בשבת, ואת זה לא שמענו מאף אחד שהלינו על האירוע. אל על לא חיללה שבת ולא גרמה לנוסעים לחילול המוני של השבת".

סמנכ''ל אל על טען בדיון כי החברה אמרה אמת לכל אורך הדרך. "התחושה שלנו היא שכחברה מנסים לגרור את החברה למקום שלא נמצאת בו, החברה לא שיקרה לאורך הדרך, ואמרה רק את האמת, ולא הסיתה כנגד שום ציבור כזה או אחר, וכשיש לנו עניין עם נוסע אז העניין הוא מול הנוסע, לא מפלים בין נוסעים.

''אנחנו מתייחסים לכל הנוסעים באותה מידה. לא היה נציג רשמי של אל על שהאשים מגזר כזה או אחר", הוסיף. ''הדיילות והצוות מגיעים לשדה התעופה באמצעות חברת הסעות מתוך הנחה שיגיעו בזמן, משלושת ההסעות אחת התעכבה כי הציר תנועה שלה לא אפשר הגעת ההסעה בזמן. היו כ-80 נוסעים שהתעכבו ולשמחתנו ושמחתם יכלו לעלות על הטיסה כי היא התעכבה, והם התעכבו בגלל השלג, המון חברות תעופה ביטלו את הטיסות, אך לאל על יש לה מטרה אחת והיא הבאת הנוסעים ליעדם''.

רוגבסקי הסביר את השתלשלות האירוע והוסיף: "מטוס שצריך לחזור לגייט צריך שיהיה לו גייט שיתחבר אליו, מגדל הפיקוח נתן לו אישור לצאת למסלול ההמראה ולא נתן לו אישור להתחבר לגייט ואת זה כולם שוכחים, ונאמר כי רק בעוד שעתיים יהיה גייט פנוי, במקרה כזה אם היה צריך להוריד את הנוסעים גם בהנחיות הביטחון האמריקאים מקפידים על זה והיה גם צריך להוריד את הכבודה, ובמקרה שלנו מטוס ג'מבו עם 400 נוסעים וצריכים לחפש מזוודות...

''עמדו בפני הטייס שתי אפשרויות. האחת היא לחזור להמתין לגייט ולבטל את הטיסה ו-400 הנוסעים לא יגיעו לתל אביב, לא ביום שישי ולא במוצ"ש. השנייה היא שקם הרב סורוסקין ביוזמתו ופנה לטייס וקיבל את התשובה: לפי החישובים אם טסים עכשיו נגיע כשעה לפני השבת, הרב הרגיע את הנוסעים והטייס קיבל אישור ממגדל הפיקוח להמראה לתל אביב ולא לאתונה. הטייס המריא בשעה 23:45 בלילה לתל אביב, שלפי החישובים יגיעו בדיוק בשעה 16:00 לנתב"ג ושם הרב חיות נערך לארח את הנוסעים שומרי השבת בנתב"ג, איני מכיר חברה שהייתה עושה את זה.

''המטוס קיבל נתיב טיסה ארוך יותר על ידי מגדל הפיקוח של JFK, לקחו את המטוס מערבה, ואחרי מספר שעות התגלה שישנה סכנה לחילול השבת כי הטווח קוצר ב-5 דקות, מנכ"ל אל על קיבל החלטה שהוא לא לוקח סיכון על 5 דקות ואנחנו ננחת באתונה, זאת הסיבה כי אנחנו לא מטיסים נוסעים בשבת.

''הזמנו 103 חדרים באתונה, ומחב"ד אתונה הזמנו 150 ארוחות, וזוהי פעם שלישית שמנחיתים מטוס באתונה בשנים האחרונות ואנחנו מתורגלים''.

יו''ר זק''א יהודה משי זהב נכח בדיון וציין כי "אוירת ה'עליהום' שהייתה, שכל אחד מנצל את ההזדמנות ומביא את הסיפור האישי שלו שהוא לא קיבל את זה ואת זה... צריך הכרת הטוב, אנחנו אין לנו אמונה בחברה פרטית אבל מדובר כאן בחברה לאומית, לא תהיה פה חברה אחרת, יש כל כך הרבה טוב באל על, גם החשמונאים היו דברים רעים שעשו אבל לא מזכירים אלא רק את הדברים הטובים מזכירים. אז לא יהיה לך את הסלט של אשתך בשבת".