יעקב אשר
יעקב אשרצילום: הלל מאיר/TPS

קרוב לשנתיים עברו מאז מצוקת הדיור החרדי היתה בראש סדר היום אז הפציעה לאור העולם 'תקוות הדיור' בהכרזה על הקמת היישוב שפיר סמוך לקרית גת שיכלול 9,300 יחידות דיור לציבור החרדי.

מאחורי היוזמה עמדו חבר הכנסת יעקב אשר שליווה יחד עם שר הפנים אריה דרעי, סגן שר האוצר יצחק כהן ויושב ראש מטה הדיור דאז אביגדור יצחקי את תכנון הפרויקט החל מהשלבים הראשונים של קבלת האישורים הנדרשים לייעוד הקרקע והיתרי בנייה בשטח העיר קרית גת והתאמת תכנית המגורים לאורח החיים החרדי.

כחלק מההיערכות של הגורמים המקצועיים אף פורסם כי שר האוצר משה כחלון יקדם את תכנית מחיר למשתכן ביישוב החדש ובהתאם לצרכי האוכלוסייה החרדית והדתית.

בהתאם לכך, בישיבת עבודה שקיים השר דרעי לפני כשנה וחצי יחד עם ח"כ אשר והגורמים המקצועיים הוא הנחה את סגן שר האוצר יצחק כהן ללוות מקרוב את הסכם 'מחיר למשתכן' שיונהג בשפיר, כדי לעשות את המיטב ולהשיג את המחיר הנמוך ביותר עבור ציבור הרוכשים.

אך למרות הזמן הרב שחלף, טרם חלה התקדמות בהקמת הפרויקט והרשויות לא נערכו בהסדרת תכנית בנין עיר המותאמת לאכלוס המגזר החרדי האזור.

מי שנרתם לסייע בקידום הפרויקט הוא חבר הכנסת יעקב אשר, המלווה כאמור את נושא הדיור החרדי שנים רבות. בשבוע האחרון הוא אף פנה במכתב לשר האוצר משה כחלון בדרישה להתעשת ולזרז את הפרויקט שלדבריו יסייע במצוקת הדיור המחריפה בציבור החרדי.

בפתח הדברים כתב ח"כ אשר כי "בשטחי המועצה האזורית שפיר קיימת תכנית להקמת כעשרת אלפים יח"ד ולאור מצוקת הדיור החריפה השוררת בציבור החרדי ולאחר ישיבות עבודה שערכתי עם גורמי המקצוע במשרדי הממשלה הרלוונטיים ובפעילות נמרצת של שר הפנים הרב אריה דרעי וראש מטה הדיור דאז מר אביגדור יצחקי סוכם כי התב"ע (תכנית בנין עיר) של תכנית קרית גת מערב בתחום המועצה האזורית שפיר תופנה לשיווק עבור אוכלוסייה חרדית ותתאים למאפייני הדיור החרדי המצריכים תכנון שונה שיתחשב בחיי הקהילה, כמו מבני ציבור, מוסדות חינוך, שרותי תח"צ נגישים, ועוד"

עוד נכתב כי "מאז הצהרה זו הוחלט שרשות מקרקעי ישראל תוביל את קידום התכנית, ואכן רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) קידמה את כריית החרסית במתחם שזה חלק מתנאי שיווק הקרקע, אולם למרבה הצער זה הדבר היחיד שמקודם ולא חלה כל התקדמות בהתאמת התב"ע למאפייני הדיור החרדי, התאמה שניתן לעשותה עוד במקביל לשלב זה של כריית החרסית".

"כמו כן", הדגיש ח"כ אשר בפנייתו לשר האוצר כחלון, "מעבר להצהרות שנאמרו בזמנו כי השיווק מיועד עבור אוכלוסייה חרדית, נדרשת החלטה פורמלית כי המתחם הנ"ל מיועד עבור מגורים לצביון חרדי, לצערי עד היום לא התקבלה כל החלטה כזו לא של הממשלה ולא של מועצת רשות מקרקעי ישראל וממילא לא מתקדם שום דבר בהתאמת התב"ע לציבור זה".

"יצויין כי מצוקת הדיור החריפה השוררת בציבור החרדי הידועה לך היטב, וכן מאפייני הדיור הייחודיים של ציבור זה לא נעלמו מעיני הממשלה שאף אישרה בהחלטתה הכרה בשיווק מכרזים לאוכלוסייה בצביון חרדי, אי קידום התאמת התב"ע לאוכלוסייה החרדית והעדר הכרזה והחלטה פורמלית כי התכנית מיועדת למגורים בצביון חרדי עלולים לגרום לכך ששיווק המתחם לא יותאם למאפייני הדיור החרדי ויכלל במסגרת השיווקיים הרבים למגזר הכללי", מוסיף ח"כ אשר.

בסיום המכתב דורש חבר הכנסת יעקב אשר את התערבותו של השר כחלון ולקיים ישיבה דחופה בשיתוף הגורמים המקצועיים בה הוא יציג את הנושא, "מתוך מטרה לקדם את ההחלטות והתאמת התכנון למגורים עבור אוכלוסייה חרדית, צעד שיתן תקווה למצוקת הדיור החריפה השוררת במגזר זה, ולא נסתפק רק בהצהרות", כלשונו.