השרה גמליאל בהדלקת הנרות בכותל
השרה גמליאל בהדלקת הנרות בכותלצילום: דוברות השרה

נר שלישי של חנוכה הודלק הערב (שלישי) ברחבת הכותל המערבי, בהשתתפות 200 ניצולי שואה ובמעמד השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, רב העיר באר שבע הרב יהודה דרעי ורב הכותל שמואל רבינוביץ.

הרב רבינוביץ אמר כי ''בזכות ההישרדות של ניצולי השואה, אנחנו יכולים היום לחגוג את חג החנוכה כאן סמוך למקום הנס. האור שלהם הוא המשכו של אור החשמונאים שמלווה אותנו עד היום".

ח"כ גמליאל אמרה כי "חג החנוכה, אחד מחגי ישראל שהנשים היו שותפות פעילות בנס, אנו עומדים מול המקום הקדוש ביותר לעם ישראל. זו זכות שלנו להכיר תודה ולהחזיר ולו במעט את הילדות שאבדה לכל אותם ניצולים".

יוליוס ברמן, נשיא ועידת התביעות, אמר "כבוד גדול הוא לי להיות כאן היום אתכם, בכותל המערבי, המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. המשימה שלנו היא להביא אור למי שחווה את הצד החשוך ביותר של האנושות, להבטיח כי ניצולים חיים כעת בכבוד, ונתמכים בשעות סיעוד, מזון, תרופות, והיכולת לתקשר עם אחרים, בעיקר עם ניצולים אחרים.

''זוהי המשימה הקדושה של ועידת התביעות. אירוע זה למרגלות הכותל מהווה מאמץ לייצר מסורת, שאני מקווה שתימשך בשנים הבאות", הוסיף ברמן.

את דבר הניצולים נשא ד"ר זאב הרץ פולמן (77) ששרד את השואה כילד בפולין. "נולדתי בגטו פיוטרקוב בפולין בנובמבר 1941. בגיל 10 חודשים הוברחתי מהגטו למשפחה פולניה בוורשה שהעבירה אותי למנזר. אימא שלי ז"ל נרצחה בטרבלינקה ואבי ז"ל נרצח באושוויץ. בתום המלחמה, בגיל ארבע, נשלחתי לבדי לארץ ישראל.

''בארץ אומצתי על ידי בני משפחה ובהמשך עזבתי להתחנך בפנימייה. חוויתי בחיי פרידות רבות ובלתי נתפשות, ואין ספור מעברים. נקלעתי למשברים. עבורי ועבור ניצולי שואה רבים, הדלקת נר שלישי של חנוכה ברחבת הכותל זהו אירוע שמסמל את הרצף הבלתי פוסק של מאבקינו האין סופיים על קיומנו".