מאיר פרוש
מאיר פרושצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת דחתה אתמול את הצעת החוק של יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד שביקשה לחייב את מוסדות החינוך החרדיים לימודי ליבה.

במהלך הדיון עלה סגן שר החינוך מאיר פרוש להשיב בשם הממשלה. בדבריו תקף בחריפות את מגיש ההצעה לפיד וטען כי אינו בקיא במספרים המרכיבים את מערכת החינוך החרדית ואינו ראוי לכהן כראש ממשלה.

"אני לא האמנתי כאשר שמעתי את המילים הראשונות של הנאום שלך כאן מעל הדוכן. למה לא האמנתי? כי אתה טוען לכתר. אתה חושב שאתה הולך להיות ראש ממשלה. ככה לפחות אתה מספר לציבור, שאתה ראוי לכך. פעם שנייה נכשלת היום בהפרזה של מספרים – שזה לא מתאים לך – בפרט שכאשר עשית את זה בפעם הקודמת התנצלת על מה שאמרת.

"התחלת היום כשאתה אומר 'עשרות ומאות אלפי ילדים'. איך מתאים לך לדבר על עשרות ומאות אלפי ילדים שלא לומדים את מה שאתה מבקש שילמדו, כאשר סך הכול ילדי מוסדות הפטור במדינת ישראל, אתה יודע כמה הם? גם לא מאה אלף, גם לא חמישים אלף. אתה טוען לכתר ומפריח סיסמאות במספרים שגויים, מספר לכל הציבור ומוחאים לך כפיים. על מה? על דברים שאתה התנצלת ואמרת בשעתו, על מיליון ילדים דיברת.. תארו לעצמכם, הוא יהיה ראש ממשלה והוא מתבלבל במספרים.

בדבריו תקף אותו על האשמה כאילו 'הוא מפרנס' את הילדים החרדים. "אף אחד לא מבקש שאתה בתפקידך – איזה תפקיד שתהיה – תדאג לפרנס את הילדים שלנו. אף אחד לא מבקש ממך את זה. זה גם לא יעבור בשום מקום. אנחנו לא חושבים לרגע שבאיזשהו מקום או סיטואציה אתה תפרנס את הילדים שלנו. אנחנו יודעים שזה לא יקרה".

"גם מה שהיה לציבור שלנו בקדנציה הקצרצרה שלך - 18 חודש - לקחת את תקציב הישיבות,שהוא היה בשעתו 940 מיליון שקל, הפחתת אותו במחצית. אתה דואג לפרנס אותנו? אכפת לך מה קורה עם הציבור שלנו?

"יש ציבור שמאמין ב'והגית בו יומם ולילה'. הוא יושב ולומד וזה עשרות שנים שמדינת ישראל תומכת בלומדי תורה וזו האמונה שלהם. מה עשית בראשית התפקיד שלך? במשמרת הקצרצרה שלך, 18 חודש? קיצצת את הכסף של הישיבות ועשית עוד כל מיני דברים, כי לא דאגת. לא אכפת לך מהציבור שלנו. אל תספר לציבור שיחשוב לרגע שאכפת לך מהציבור שלנו, מהילדים שלנו. אתה דואג לילדים שלך. בוא נסכם, תמשיך לחיות איך שאתה חי. אל תפרנס אותנו אף פעם. לא צריכים את הטובות שלך".

"מה שרק מפריע לי זה מה שהאנגלים – לפני קום המדינה – הבינו שיש לתת עצמאות לחינוך החרדי. מה שהאנגלים הבינו, אתה לא מבין ומנסה שוב ושוב – שוב ושוב – לפגוע בציבור שלנו. וזה אדם שטוען לכתר. הרי בחיים שלך לא תגיע לדבר הזה כאשר אתה מתנהג כך".

ח"כ לפיד הגיב ואמר: "אתה אמרת שאנחנו פוגעים בציבור החרדי, אף אחד בעולם לא פגע בציבור החרדי כמו העסקנים שיושבים פה ולא נותנים לו ללמוד מתמטיקה ואנגלית ולפרנס את עצמו. מישהו ניסה לפגוע באורח חייכם? אני נכנס לבית כנסת שלך? אני אומר לך שאתה לא יכול לגדל את ילדייך כמו שאתה רוצה? מתמטיקה ואנגלית למען השם. ארגז כלים מקצועי. ואם אתה לא רוצה ללמד אותם מתמטיקה ואנגלית ואתה רוצה לעמוד פה ולהצהיר על חרותך אל תיקח כסף. אי אפשר גם להודיע שאתה חופשי ממרותה של המדינה וגם לקחת ממנה כסף. אתה לא רוצה שהם ילמדו –אל תיקח כסף במוסדות שלכם. אבל זה לא קורה.

"אמרתי את זה לא פעם, אתם מגנים על דבר שאתם מאמינים בו, אני חושב שאתם טועים אבל אני יכול לכבד את זה שלאדם יש אידאולוגיה ומגן עליה ומקדיש את חייו אליה. זה הרבה יותר טוב מאשר ראש הממשלה למשל שאין לו שום אידאולוגיה. הוא נגד מתמטיקה ואנגלית? מיקי זוהר נגד מתמטיקה ואנגלית? אמסלם נגד? ודאי שלא! הם עסוקים רק בדבר אחד- בלהיכנע לכם. העיקר הכסא, העיקר הקואליציה הזו עוד שבוע שבועיים. כניעתם אמונתם".