שלא יעבדו עליכם: מה באמת פוגע בבריאות שלכם?

צריך לשתות 8 כוסות מים ביום? אסור לאכול ולשחות? כל האמת על מיתוסי הבריאות שכל כך התרגלנו אליהם עד שהתחלנו כבר להאמין בהם.

מתנאל ראט , כ"ח בכסלו תשע"ט

מה? אפשר לשחות אחרי האוכל?
מה? אפשר לשחות אחרי האוכל?
צילום: iStock

אנחנו שומעים "עצות" רפואיות ממגוון מקומות, ולפעמים כל כך מתרגלים אליהם עד שאנחנו חושבים שהם אמת רפואית. החלטנו לרכז, במיוחד בשבילכם, כמה מהמיתוסים השכיחים ביותר- ולספר מה יש למחקר לומר עליהם.

1. מומלץ לשתות 8 כוסות מים ביום- המיתוס הזה התחיל כבר לפני יותר מ60 שנה. כתב עת מדעי פצח בכותרות על ההמלצה החדשה לשתות שמונה כוסות מים ביום ומאז כולם ממשיכים לצטט אותו. למרות שלא היה ביסוס מחקרי מאחורי ההמלצה, ועל אף שההמלצה לא מתחשבת בכמויות הנוזלים שאנחנו סופגים דרך האוכל (כמו באכילת פירות וירקות)- היא פשוט ממשיכה כאמת מוחלטת. אז כמה מים לשתות? ההמלצה העדכנית כיום היא פשוט לשתות כשצמאים, הגוף כבר יודע כמה נוזלים הוא באמת צריך.

עזבו 8 כוסות- שתו כשתרצו
צילום: iStock

2. סוכר גורם להיפראקטיביות אצל ילדים- בכל פעם כשנמצאים במסיבת יום הולדת בגן, או באירוע מלא בילדים- ניתן להרגיש שקצת מתוק- יכול להשפיע על רמת הפעילות בחדר, אבל האם זה באמת נכון?
ממחקרים שנעשו כבר מלפני כ20 שנה בדקו את הנושא והגיעו למסקנה הפשוטה שמאכלים מלאי סוכר לא באמת משפיעים על ההתנהגות של הילדים. הסוכר כן משנה את ההתנהגות של הסביבה, שבוחנת פתאום לעומק את רמת הפעילות בחדר ומחליטה שהסוכר משפיעה עליה בדרך כלשהי.

זה לא הסוכר- זה אתם
צילום: iStock

3. אסור לחמם קופאות אוכל במיקרוגל- במקומות רבים נמנעים מלחמם קופסת אוכל מפלסטיק במיקרוגל מחשש שחומרים מהפלסטיק ייספגו באוכל. לחשש הזה קיימת אחיזה במציאות, ואכן לא מומלץ לחמם במיקרוגל שקיות פלסטיק מהסופר או כלי פלסטיק שלא יוצרו מלכתחילה לאחסון אוכל. אבל, קופסאות הפלסטיק המיועדות לאוכל אינם פולטות חומרים מסוכנים לאוכל תוך כדי החימום, ואין כל בעיה להשתמש בהן.

שקיות-אאוט, קופסאות-אין
צילום: iStock

4. אסור לשחות אחרי האוכל- לא ממש ידוע מי המציא את זה לראשונה, אבל כולם יודעים שאסור לשחות מיד לאחר האוכל, כמעט כמו שצריך לחכות בין אכילת בשר וחלב. יש מי שמחכה חצי שעה, ויש מי שמחכה שעה, אבל כולם מסכימים שצריך לחכות. אפילו בלי לנסות לבדוק האם זה קשור לחשש מהתכווצות שרירים בבטן, או מתנועת הדם בגוף, בכל מקרה מדובר במיתוס שאין לו שום ביסוס במציאות, ואפשר לקפוץ לבריכה ישר אחרי האוכל.

מוזמנים לקפוץ למים מיד אחרי האבטיח
צילום: iStock


רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם