נתינת צו הריסה לבית המחבל שביצע פיגוע בברקןדובר צה"ל

בג''ץ דחה הערב (חמישי) את העתירה שהגישו קרובי המחבל שביצע את הפיגוע באזור התעשייה ברקן ואישרו לממש את צו ההריסה שהוצא נגד ביתו של המחבל בכפר שוויכה.

נציין כי צו ההריסה שהוציא אלוף פיקוד המרכז מתייחס רק לקומת המרתף ולקומת הקרקע של המבנה שבהן התגורר המחבל, על אף שבני משפחתו ידעו על כוונתו לרצוח יהודים ואף נאשמים באי מניעת הפיגוע.

השופט עופר גרוסקופף כתב בפסק הדין כי ''צו הריסה הוא אמצעי הרתעה המופעל נגד המפגע במטרה להביא להתרעת הרבים מללכת בדרכיו. כל עוד אמצעי ההרתעה מופעל נגד המפגע עצמו - על דרך של פגיעה בגופו, חירותו, כבודו, מעמדו ביתו, זכויותיו וכיו"ב - אינני סבור כי יש פגם בעצם השימוש באמצעי ההרתעה, ובלבד שהשימוש בסמכות יעשה בהתאם לתנאים שנקבעו לכך בדין, בסבירות ובמידתיות''.

חודשיים עברו מאז הגיע המחבל אשרף נעאלווה אל מפעל "אלון" שבאזור התעשייה ברקן, ורצח את קים לבנגרונד וזיו חג'בי הי"ד. כוחות צה''ל והשב"כ עדיין לא הצליחו לתפוס את הרוצח שמסתתר מפניהם.

בשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד אביו של המחבל, ממנו עולה כי האב ידע שבנו מתאמן בנשק המצוי ברשותו וכי ברצונו לבצע פיגוע. בנוסף, האב פעל למכירת רכבו של המחבל במטרה להעלימו, ומשלא הצליח, החביא את הרכב.

כתב האישום שהוגש נגד אביו של המחבל מצטרף לכתבי אישום נוספים בפרשה נגד מעורבים אחרים שלא מנעו את הפיגוע, ביניהם אמו ואחיו של המחבל.

מכתבי האישום עולה כי אמו של המחבל ידעה שיש בידיו נשק וכי הוא מתאמן בו. כמו כן, המחבל ציין בפניה כשבועיים לפני הפיגוע כי בכוונתו לבצע פיגוע ולמות כ"שהיד".

האם יידעה את אחיו של המחבל בפרטים אלו אך השניים לא פעלו למנוע את הפיגוע. בנוסף, לאח מיוחסת עבירה נוספת של שיבוש הליכי משפט בגין כך שניסה לאחר הפיגוע להסתיר את מכשיר ההקלטה של מצלמות האבטחה בביתם.