לוחמי צה"ל
לוחמי צה"לצילום: דובר צה"ל

צה"ל יאפשר לצעירים שהחלימו ממחלת הסרטן עד חמש שנים לפני גיוסם להתגייס לשירות קרבי ויחל לגייס לשורותיו נשאי HIV. כך מדווח היום (ראשון) העיתון 'ישראל היום'.

על פי הדיווח שינויים אלה ואחרים צפויים להיכנס לתוקף בינואר 2019. התיקון מתבצע לאחר כשנתיים של עבודה אינטנסיבית בחיל הרפואה. בצבא הסבירו כי מטרת השינוי היא לשבץ בצה"ל את האדם הנכון במקום הנכון, באופן שהאדם עצמו לא ייפגע ואילו התפקיד יוכל להתבצע על הצד הטוב ביותר.

כתבת צבא וביטחון של 'ישראל היום', לילך שובל, מציינת כי במכלול השינויים הצפויים המהותי ביותר נוגע לנשאי HIV, שעד היום היו מקבלים פרופיל 21, כלומר פטור אוטומטי משירות צבאי. עד כה עם קבלת הפרופיל המשחרר משירות, צה"ל היה מציע להם להתנדב לשירות, אך הבחירה אם להתגייס הייתה בידיהם. על פי השינוי החדש אותם נשאים יגויסו על פי חוק עם פרופיל רפואי 45.

בצבא הסבירו כי הנשאים יקבלו פרופיל שאינו קרבי, מאחר עליהם ליטול תרופות באופן קבוע, ובשלב זה הצבא לא יכול להבטיח להם אספקת תרופות אם, למשל, יחצו קווי אויב במלחמה. יודגש כי מדובר בסך הכל ב־15-10 מתגייסים בשנה, ובדרך כלל, חמישה היו מתנדבים לצה"ל בכל מקרה.

עוד מדווח העיתון כי שינוי משמעותי נוסף נוגע לצעירים שהיו חולים בסרטן בילדותם והחלימו חמש שנים ויותר לפני גיוסם לצבא.

עד כה אותם צעירים היו מקבלים לכל היותר פרופיל 64. בעקבות השינוי, לצעירים שהחלימו מהמחלה הקשה ייקבע פרופיל 72, שיאפשר להם שירות בחלק מהיחידות הקרביות. בצבא מסבירים כי אם חמש השנים מזמן ההחלמה יחלפו רק כשהם בני 18, יוכלו המתגייסים הצעירים לשנות את הפרופיל הרפואי בתום חמש שנים מהמחלה ולבקש שינוי שיבוץ. פוטנציאל המתגייסים לקרבי בעקבות שינוי זה הוא כ־100 בשנה. בצבא הדגישו כי מתן הפרופיל הקרבי 72 לא יהיה אוטומטי, אלא יינתן לצעירים שהחלימו, בכפוף לבדיקות רפואיות.

שינוי נוסף בספר הפרופילים הוא התייחסות הצבא למשקל המלש"בים. בהתאם להגדרות החדשות, חלק מהמלש"בים שהם בעלי עודף משקל, שהתגייסו בעבר ליחידות הקרביות עם פרופיל 97, יקבלו מעתה פרופיל 72 המאפשר שירות קרבי, אבל לא בכל היחידות - מתוך כוונה למנוע את נשירתם מהשירות.

על פי הדיווח התיקון המדובר של ספר הפרופילים הוא השינוי הגדול ביותר שנעשה בתחום הפרופילים בצה"ל מאז שנת 2005. פרופיל 97 הוא הפרופיל הרפואי הגבוה ביותר, ואילו פרופיל 21 ניתן למי שנמצא בלתי כשיר לשירות צבאי, מסיבות גופניות או נפשיות. בעלי פרופיל זה יכולים לבקש להתנדב לצה"ל.