השופט בדימוס דוד רוזן
השופט בדימוס דוד רוזןצילום: Motti Kimchi/POOL/Flash90

נציב קבילות הציבור על התביעה, השופט דוד רוזן, מפרסם דו"ח חמור בעקבות אירוע בו ניסו ככל הנראה שוטרים לשבש מהלכי משפט והובילו להגשת כתב אישום נגד אזרח כנקמה על תלונה שהגיש נגדם.

את התלונה הגיש לנציבות סנגורו של האזרח, בעקבות אירוע שהתרחש בשנת 2013. האזרח הוכה ונעצר על ידי שוטרים, בעקבות חשד שהתברר בהמשך כחשד שגוי.

לאחר שהוכה נחקר האזרח בתחנת המשטרה, אך החשד היחיד שהועלה נגדו באותו שלב היה ביצוע של עבירות רכוש. זמן מה לאחר החקירה הגיש האזרח תלונה למח"ש על האלימות שננקטה נגדו ונגד אמו, ואז הוא הוזמן לתחנת המשטרה, שם חקרו אותו בחשד לתקיפת שוטרים.

לקריאת תמצית החלטת הנציב לחצו כאן

עבירת האלימות נגד השוטרים יוחסה לאזרח לראשונה כ - 10 חודשים לאחר האירוע, ולאחר שהגיש, כאמור, תלונה נגד השוטרים למח"ש. בהמשך, הוגש נגדו על ידי התביעה המשטרתית כתב אישום, ממנו הוא זוכה.

בפסק הדין בבית משפט השלום נקבע, כי מעצרו היה לא חוקי, וכי גרסתו עדיפה בעיני בית המשפט על גרסת השוטרים. סנגורו של האזרח פנה למח"ש בדרישה לפתוח בחקירה נגד השוטרים שבדו את אירוע התקיפה. אולם, כ-7 חודשים אחר כך, קיבל הסנגור את תשובת מח"ש, לפיה אין מקום לפתוח בחקירה פלילית. ערר שהוגש על החלטה זו, נדחה רק אחרי עוד שנה וחצי.

לאחר בירור התלונה על כלל מרכיביה, קבע הנציב, כי התלונה מוצדקת, הן בכל הקשור לעיכוב הבלתי סביר והחמור אשר נפל באופן טיפולה של מח"ש בערר על ההחלטה לסגירת התיק, והן בכל הקשור להתנהגות השוטרים.

בסיום החלטתו קובע הנציב רוזן, "הדעת אינה סובלת, כי שוטרים שסרחו, לכאורה, ימשיכו בעבודתם ו"עולם כמנהגו נוהג", וכחלק מכך גם ימשיכו לבוא במגע יומיומי עם אזרחים. לא יעלה על הדעת, שדברים חמורים וקשים אלה של בית משפט, יוותרו במקומם כאבן שאין לה הופכין".

לאור זאת ממליץ הנציב להרחיק את השוטרים מתפקיד הכרוך במגע עם אזרחים, עד לקבלת החלטה בעניינם. כמו כן, הנציב ממליץ לפרקליט המדינה לשקול, חרף חלוף השנים מקרות האירועים, להורות למחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, לפתוח בחקירה כנגד השוטרים על כך, שקשרו, לכאורה, לשבש בצוותא חדא מהלכי משפט.