נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: אסתי דזיובוב/TPS

שר החינוך וחבר הקבינט, נפתלי בנט, מתייחס היום (ראשון) למבצע מגן צפוני בגבול לבנון בראיון לענת דוידוב וינון מגל ברדיו 103FM.

לדברי השר בנט לצה"ל אין בעיה לפעול בשתי חזיתות במקביל: "אנחנו לא נמצאים באמצע מלחמת העולם השנייה ולהערכתי צה"ל אכן יודע להתנהל בשתי חזיתות במידת הצורך. לומר שבגלל הפעילות ההנדסית בגבול הצפון אי אפשר לטפל בדרום זה פשוט לא נכון".

"אכן יש ויכוח מתמשך בנוגע ליחס לחמאס בעזה בסוגיית ההרתעה וזה לא סוד שמתחילת שיגור עפיפוני התבערה לכיוון ישראל אמרתי שהמשלחים הם מחבלים וצריך להרוג אותם. כל הקבינט, כולל ליברמן דווקא משכו שמאלה ואמרו שתגובה יכולה להלהיט ולחמם את האזור. כעת למדנו שמפריח עפיפונים אחד שלא מטפלים בו הופך לאלפי מפריחי עפיפונים", הוסיף בנט.

"הרתעה היא הרתעה", הדגיש, "לאויב שלנו יש נטייה להריח היטב את תחושותינו ולכן אני בהחלט חושב שאנחנו צריכים לנקוט בקו ביטחוני מרתיע יותר. לא ייתכן שאנחנו נחשוש מהאויב".

המראיין ינון מגל אמר כי לדעתו צריך לפעול שהמלחמה הבאה מול חיזבאללה תהיה המלחמה האחרונה נגדם וזעם על כך שיש להם 150 אלף רקטות המכוונות לישראל, והשר בנט הסכים: "כמי ששירת בשנות ה-90 מול חיזבאללה ונלחם נגדו ב-2006 ראיתי את השינוי שהוא עבר עד שנת 2013. הנוסחה שהתחלתי לדחוף עוד ב-2014 סביב לבנון היא: לבנון שווה חיזבאללה. אנחנו לא מתעסקים עוד בישות נפרדת ולכן אנחנו לא צריכים לעבוד עוד בפינצטה. אין הבדל בין לבנון הריבונית לארגון חיזבאללה. המשמעות היא שאם יורים עלינו משטח לבנון הרי שאנחנו נראה בזה פתיחה במלחמה בין שתי המדינות".

השר הסביר כי מדינת לבנון היא ישות אויב והיא מטרה צבאית לגיטימית: "בפתיחת מלחמת לבנון השנייה ראש הממשלה אהוד אולמרט עשה שגיאה ולהערכתי לא הבין את עוצמתה. האמריקאים התקשרו אליו ואמרו לו שהוא רשאי לתקוף חופשי את חיזבאללה בתנאי שלא יפגע בלבנון. הוא הודה לאמריקאים על הגיבוי והסכים לפעול כך אך הוא לא הבין שחיזבאללה שזורה בתוך לבנון. בית יש בו רקטה הוא מאחז אויב והוא מטרה צבאית לגיטימית".

כשנשאל האם צריך להרוג מחבל גם כשיש סיכוי שיפגעו אזרחים הסמוכים אליו השיב: "איזו שאלה. כשמחבל הולך ברחוב עם בני משפחתו ויורה עליך ברור שיורים עליו בחזרה. אנחנו לא יכולים לאפשר לחיזבאללה לנצל את המוסר שלנו. כשאני דיברתי על משפטיזציה ועל קשירת הידיים של צה"ל כיוונתי לזה. כל ייסוד התחבולה של האויב כיום מנצל את המוסר המעוות שלנו שאומר שאסור לירות בחזרה במחבל שמתחבא בבית שיש בו אזרחים. השכל הישר והמוסר הישר אומר שהאחריות שלנו היא להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. אם בבית אחד יש חדר משפחה, חדר ילדים וחדר טילים - זה לא בית".

מגל לא שמח לשמוע שעמדתו של בנט אינה עמדתה הרשמית של המדינה: "לא צריך את המלחמה הזאת אם אחריה חיזבאללה יוכל להמשיך להתעצם מחדש. זו שערורייה וזה לא הגיוני שנמשיך עם מבצע הקש בגג לפני הירי, נמאס. לא מעניין אותי האזרחים בלבנון, תורידו פצצה".

"אתה זועק את עמדתי", השיב השר, "אך לי יש רק שמונה מנדטים. אילו אקבל 30 מנדטים אוכל ליישם את עמדתי. כגודל הכוח הפוליטי שלי אוכל ליישם את המדיניות שלי. ישראל היא חלוצה של העולם בהמון תחומים כולל בלחימה, אין לאף מדינה שכנים כמו שלנו שמנצלים בצורה סיסטמתית את המוסר שלנו. מה שקורה אצלנו זאת הפרמיירה למה שיקרה בשאר העולם ולכן אנחנו נדרשים לפתח את דיני המלחמה. כשכתבו את דיני המלחמה לא צפו את הסיטואציה הזאת".

בהמשך, השר הגיב לידיעה שראש הממשלה ביקש לפרסם כנגד רעייתו של בנט שעבדה במסעדה לא כשרה והבהיר שנתניהו לא התנצל בפניו: "מבחינתי המעשה של ראש הממשלה עשה היה לא ראוי. הגבתי כמו שהייתי צריך להגיב ואני שם את האירוע הזה מאחורי ומתכוון להמשיך לשתף פעולה עמו. יש לנו מדינה לנהל והיא חשובה יותר מהדבר הזה כרגע. זה היה מעשה לא ראוי. כל מה שהיה לי לומר כתבתי באותה הודעה וכעת הוא נדרש להתמודד עם מצפונו ועם המראה שהוצבה לו".

לסיום התייחס שר החינוך ל'בית הספר של החגים' שיזם במערכת החינוך והשיב לשאלה אם יש בכוונתו להרחיב את התוכנית גם לכיתות הגבוהות: "כשאתה עושה רפורמה שמצליחה ישר שואלים מה הדבר הבא. מקום המדינה ועד לפני שנה החגים היו בעיה גדולה עבור ההורים שיצאו לעבוד ונדרשו לבחור בין הפרנסה לילדים שלהם. פתרנו את הבעיה אך כרגע מבחינת התקציב נמשיך רק מתכונת הנוכחית. בשנת תקציב חדשה נוכל לבחון הרחבה של העניין. זכרו שזה מתווסף ליוזמת צמצום גודל הכיתות שביצענו ורפורמת הסייעת השנייה שכבר הושלמה במלואה. מכל זה אנחנו למדים שאפשר לשנות".