"ליצור חיבור עם כל סוגי האוכלוסיה בקהילה"
"ליצור חיבור עם כל סוגי האוכלוסיה בקהילה"צילום: צופיה מעוז

בימים אלה נכנסות מדינות סקנדינביה ל"ימי החושך" החורפיים שלהן, כאשר באיזורים מסויימים השמש כמעט אינה זורחת, ובמקומות אחרים היא זורחת כ-6 שעות ביום.

דווקא אל תוך החושך הזה, בחרה השנה "נבחרת החלומות" של תנועת בני עקיבא העולמית, המורכבת ממתנדבים, להפציע עם אור נרות החנוכה.

חברי הנבחרת נחתו בהלסינקי, פינלנד, ביום רביעי האחרון, לפעילות נודדת לכבוד חנוכה, בקרב הקהילות היהודיות בסקנדינביה.

צופיה מעוז, שליחת בני עקיבא בגטבורג, מספרת כי ״כאן בשוודיה זו העונה החשוכה בשנה. השמש זורחת בתשע בבוקר ושוקעת בשלוש אחר הצהריים. עבורנו, אין דבר יותר מתאים מזה, שהם הגיעו לכאן להדליק את האור''.

חנוכה בהלסינקי
חנוכה בהלסינקיצילום: לאה הובר

הקהילות, רובן קטנות מאד והחניכים בהן מגיעים מבתים שאינם מחוברים לדת ולמסורת. עבור חלקם זהו מפגש ראשון עם מנהגי החג. בבית הספר בהלסינקי עברו המתנדבים בכל הכיתות והכינו הצגות על סיפור חנוכה בפני כ-100 תלמידים ותלמידות, הרצו על מושגים ביהדות באמצעות משחקים וכמובן הדליקו נרות.

שליחת בני עקיבא בפינלנד, לאה הובר, מציינת כי ״כל התלמידים שיתפו פעולה והיו מרותקים״. משם הם המשיכו לשוודיה, למאלמו (Malmo), גטבורג (Göteborg), ושטוקהולם (Stockholm).

בגטבורג התקיימה הפעילות להורים ולילדים, ושליחי בני עקיבא החליטו לצרף אליהם גם את הקשישים מבית האבות הסמוך לסניף, כך שכמה שיותר חברי קהילה יהנו ממנה. בסך הכל השתתפו בפעילות כ-60 חניכים והוריהם, וכ- 20 קשישים.

בערב הגיעו המתנדבים לשיחה עם סטודנטים, סיפרו להם על חווית העליה שלהם לארץ ועל החיים בה. השיחה, לדברי צופיה מעוז, היוותה מקור השראה עבור הסטודנטים, שחלקם מעוניינים לעשות עליה והשיחה מאד עזרה להם להבין את התהליך ולהפיג את חששותיהם. ״הדבר המרגש ביותר בכל הפעילות הזו״, אומרת מעוז, ״הוא שהם הצליחו להביא את אווירת החג לכאן, למקום המרוחק הזה וליצור חיבור עם כל סוגי האוכלוסיה בקהילה״.

המתנדבים, ג׳וש ברוק, מיוהנסבורג וללה שוורץ, מטורונטו, כבני 20, הם בוגרי התנועה שעלו לארץ, וכעת הם חלק מצוות שנקרא ״Dream team" (נבחרת החלומות), המורכב ממדריכים כריזמטיים ונמרצים שהוכשרו בארץ בכדי להפעיל את תוכנית ההעשרה לקהילות בחו״ל. חברי הצוות מגיעים לסניפים בכל העולם כדי להכשיר מדריכים ולפעול עם החניכים בקהילה.