לאן נעלמים סניפי הדואר בירושלים?

ח"כ אייכלר: במקום לפתוח עוד סניפי דואר ולייעל את השירות לתושבים כפי שהובטח – הדואר ממשיך לסגור סניפים בשכונות החרדיות.

מיכל לוי , א' בטבת תשע"ט

 דואר ישראל
דואר ישראל
צילום: יונתן סינדל. פלאש 90

בעקבות תלונות על סגירת סניפי דואר רבים בריכוזים החרדיים בירושלים, כינס יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ ישראל אייכלר דיון מהיר עם ראשי דואר ישראל ומשרד התקשורת.

יו"ר הוועדה הביא בפני חברי הוועדה את תלונות התושבים על כך שבשנים האחרונות נסגרו סניפים במחנה יהודה, בסורוצקין, בגאולה ובמקומות נוספים, דבר שיצר עומס על הסניף בקניון 'רב שפע' ובשכונת הבוכרים.

"במקום לפתוח עוד סניפי דואר ולייעל את השירות לתושבים כפי שהובטח – הדואר ממשיך לסגור סניפים בשכונות החרדיות", טען יו"ר הוועדה.

בדבריו אייכלר תיאר את הקשיים שחווים התושבים. "סניף רב שפע ברוממה משרת מספר גדול של תושבים, שאין להם רכב. דואר ישראל מאלץ את משלמי החשבונות ולקוחות בנק הדואר ושולחי המכתבים למרחקים.

''רוב האזרחים מהאוכלוסייה החלשה, ביניהם מבוגרים, נכים וכן יהודים רבים שאינם משתמשים בטכנולוגיות חדשניות, כל אלה ייאלצו לכתת רגליהם לסניפים מרוחקים ועמוסים. יש לקחת בחשבון שכשהדואר סוגר סניף או סוכנות, נוצרים תורים ארוכים ועומס רב על הסניפים הפעילים אליהם הם מופנים''.

עוד אמר יו"ר הוועדה: "חלק ניכר מתיבות הדואר לשליחת מכתבים ברחוב, הנקראות 'התיבות האדומות' נאטמו והוצאו מהרחובות מזמן. משרד התקשורת צריך לבחון מחדש את הנושא ולהחזיר את התיבות לפחות ברחובות שבהם יש ביקוש גבוה בקרב התושבים.

''בנוסף לוועדה הגיעו תלונות רבות על עיכובים משמעותיים בהגעת ושליחת דברי דואר כולל משלוחים והזמנות לאירועים.

"בחלק מהשכונות, אין סניפי דואר בכלל וגם הסניפים המעטים הקיימים אינם מצליחים לענות על הביקוש. נוצרו תורים ארוכים ועומס רב על הסניפים הפעילים. מתקבלות לוועדה גם תלונות מערים אחרות המלינות על תורים ארוכים ועומס רב על סניפים. יש איחור רב במכתבים המגיעים לציבור, לפעמים שבועיים ואף יותר מחודש", טען אייכלר.

סמנכ"ל דואר ישראל הגיב ואמר כי "בעקבות פניית הוועדה הפכנו עולמות כדי שהסניף ברוממה יעמוד ויספק שירותים. אני שמח לעדכן שלאחר כמה מכרזים שאיש לא ניגש אליהם נמצא זכיין שיפתח בסנטר 1 סוכנות דואר בתוך חודש. השירות של חברת דואר ישראל הוא שירות ציבורי, הדואר נותן שירות באמצעות סניפים שמופעלים על ידי חברת דואר ישראל, ובנוסף לסוכנויות דואר עצמאיות שמקבלות זיכיון מחברת הדואר להפעיל את הסניף ולתת שרות.

"ישנם 45 סניפים וסוכנויות בירושלים שמספקים שרות לקהל הרחב", הדגיש הסמנכ''ל. לגבי הסניף ברב שפע - יצאנו בשני מכרזים אך אף אחד לא פנה אלינו עד כה. אנחנו כבר פועלים להכשרתו של מקום חדש שנמצא במרכז מסחרי סנטר 1".

"באשר לפניית הוועדה על התיבות האדומות", הוסיף הסמנכ''ל, ''אמנם סגרנו בשנת 2015 פחות ממחצית התיבות אך לא נסגור תיבות, ואין לנו כוונה לסגור כעת".

בנוגע לריבוי התורים בסניפי הדואר השיב נציג משרד התקשורת כי "זמני ההמתנה ירדו משמעותית בתורים לדואר. החל מ- 1 לינואר בעוד כחודש, ייכנסו תקנות מחייבות שאדם לא יצטרך להמתין יותר מ- 10 דקות בממוצע לכל סניף".

בתום הדיון סיכם יו"ר הוועדה כי "אנו מצטערים על כך ששירותי הדואר ברוממה יועתקו למקום אחר, עד שיימצא זכיין חדש לאזור רוממה. הפונים מחכים שיפורסם שוב מכרז לזכיינות להפעלת שירותי דואר באזור. הועדה רשמה את הודעת הדואר שלא ייסגרו תיבות אדומות.

באשר לתקנה החדשה על קיצור זמני ההמתנה בסניפי הדואר לעשר דקות החל מה-1 לינואר, פנתה הוועדה לשר התקשורת בדרישה לא לדחות את מועד החלת התקנה. "יש ליישמה הלכה למעשה במועד שאדם לא יחכה יותר מעשר דקות בממוצע כפי שנקבע מראש לטובת האזרחים", אמר אייכלר.