השופט אלכס שטיין
השופט אלכס שטייןצילום: מירי שמעונוביץ

שופטי בית המשפט העליון, מני מזוז, עפר גרוסקופף ואלכס שטיין דחו היום (ראשון) עתירה שהגישו נפגעי טרור נגד האישור שנתנה המדינה להעברת הכסף הקטארי לרצועת עזה.

את חוות הדעת העיקרית בפסק הדין כתב השופט שטיין, אשר הדגיש בפסק הדין כי החלטות מדיניות של ממשלת ישראל הן בלתי שפיטות מעצם טיבן, ודחה את הטענה שמדובר בעבירה על חוק איסור מימון טרור.

השופט שטיין ציטט פסק דין שנתן לפני שנים רבות מי שהיה אז המשנה לנשיא בית המשפט העליון השופט המנוח מנחם אלון, "בשורה ארוכה של פסיקה שיצאה מלפני בית-משפט זה נקבע, כי הנושא של אופן ניהול מדיניות חוץ על-ידי הגורמים המוסמכים לכך הוא בלתי שפיט, אין הוא ניתן להיבדק על-פי קנה מידה משפטי, ובית-משפט זה לא יתערב בכגון אלה".

בהמשך הדגיש שטיין, "בעניינים כגון זה שבפנינו, ממשלתנו נותנת דין וחשבון לכנסת ולבוחר, ולא לנו", ואף הזכיר, "בית המשפט העליון של ארצות הברית קבע זה מכבר שהחלטות פוליטיות של הממשלה בענייני מדיניות חוץ, אין להביא לפתחו".

"לדברים ברורים אלו, אוסיף כי מדינת ישראל וזרועה העיקרית, ממשלת ישראל, כלל אינן נושאות באחריות פלילית", ציין שטיין.

ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת מסר בתגובה, "פסיקתו של השופט שטיין היום בעניין העברת הכספים לחמאס היא דרמה חוקתית. בית המשפט העליון קבע היום הלכה חדשה אשר מבטלת את הלכת 'הכל שפיט'. השופט שטיין קבע מפורשות שניהול מדיניות החוץ בידי הגורמים המוסמכים הוא פשוט "בלתי שפיט". – לא שאלה של מינון ההתערבות השיפוטית אלא פשוט חוסר שפיטות. ללא כל קשר לעמדה הפוליטית והמדינית ביחס להעברת הכספים, אנו מברכים על השינוי בפסיקת בית המשפט".