רויטל סויד
רויטל סוידצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית תיקון להצעת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה שהעלתה חברת הכנסת רויטל סויד, לפיו מי שקרובו נהרג בפעולות איבה, יהיה זכאי לבחור את בית העלמין בו יובא הנפטר לקבורה.

על פי ההצעה שאושרה, קרובי משפחתו של הנפטר, לא יישאו בתשלום כלשהו בשל הקבורה וכי התשלום בשל רכישת חלקת הקבר עבור הנפטר יועבר ישירות מהמוסד לביטוח לאומי לחברה העוסקת בקבורת נפטרים, ויהיה בסכום שלא יעלה על כפל התעריף הקבוע בחוק שירותי הדת היהודיים לגבי רכישת חלקת קבר בחיים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "על פי מצב החוק כיום תהא משפחה זכאית להחזר הוצאות בגין קבורה רק אם הקבורה בוצעה במקום מגוריו של הנפטר. לא פעם, מתגורר הנפטר לא במקום הקרוב לבני משפחתו ולאור העובדה שמדובר בפטירה עקב אירוע טרור, הרי שראוי ורצוי להקל ולו במעט על בני המשפחה ולאפשר את הקבורה במקום אותו בוחרים בני המשפחה מבלי קשר למגורי הנפטר".

ח"כ רויטל סויד הסבירה כי "הצעת החוק הזו נולדה לאחר הפיגוע הרצחני בשרונה, כאשר משפחתו של עידו בן ארי ז"ל שנרצח בפיגוע, רצתה לקבור אותו קרוב אליהם ביבנה אך נתקלה בקשיים מכיוון שבזמן הפיגוע הוא התגורר ברמת גן".

"כאשר אדם מבקש להיטמן שלא ביישוב שלו אז מתחילה סאגה איומה שבסופה דרישה לתשלום כספי שיכול להגיע עד 120% יותר מעלות הקבורה. הצעת החוק הזו נועדה להקל ולו במעט בקושי הגדול שחוות המשפחות ברגעים האלה", דברי ח"כ סויד.