היו מבקרים? הזוג הנשיאותי, ראובן ונחמה ריבלין
היו מבקרים? הזוג הנשיאותי, ראובן ונחמה ריבליןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ביקורה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בגואטמלה במה שהוגדר כביקור דיפלומטי העלה לא מעט תהיות וגבות הורמו סביב מעמדה הציבורי והחוקי ומאידך גם לגבי סמכויותיה.

במשרד ראש הממשלה מסבירים שהגברת נתניהו הוזמנה על ידי רעיית ראש ממשלת גואטמלה על מנת להשיק כפר ורחוב על שם ירושלים ומבצע חיסון ילדים שמתבצע שם.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם דוידי הרמלין, ראש סגל המרכז לדיפלומטיה ציבורית, הסבור כי יש להסדיר בחוק את מעמדה ותפקידיה ההסברתיים של רעיית ראש הממשלה.

"איך זה בסדר, וזה בסדר, שישראל מממנת משלחות הסברה של סטודנטים ומגזרים שונים כדי להסביר אותה בלי שהם רשמיים, אבל כשמדובר באשת ראש הממשלה שהוזמנה על ידי אשת ראש ממשלה פתאום יש עם זה בעיה? זה נובע מחוסר הבנה של ההבדל בין דיפלומטיה לדיפלומטיה ציבורית שמתבצעת על ידי אזרחים שאוהבים את המדינה ומקדמים את האינטרסים של מדינת ישראל בכל הזדמנות".

לטעמו של הרמלין "רוב המבקרים שתוקפים ומחפשים עוד תירוץ לפגוע בגברת נתניהו שוכחים את ההבדל בין להיות אופוזיציה לראש המשלה לבין להיות אופוזיציה למדינת ישראל. צריך לשאול אם הביקור שלה טוב למדינה או לא וחבל שבגלל גישות פוליטיות וחמיצות אנשים תוקפים את הנסיעה הזו".

ואולי קיים הבדל גדול בין סטודנטים ואזרחים מהשורה שיוצאים למסעות הסברה לבין מעמדה של אשת ראש ממשלה? אולי קיים חשש שמא בהיותה אשת ראש ממשלה תהיה לכל מילה שלה השלכה דיפלומטית משמעותית, בעוד לאמירה דומה ואף חמורה יותר של אזרח לא תהיה משמעות כזו והגורמים הרשמיים במדינה יוכלו תמיד להתנער מאמירה כזו.

על כך משיב הרמלין ואומר כי דווקא משום כך עמדתו מתחזקת שכן "חזקה על הגברת נתניהו שתאמר דברים מדודים ומקצועיים כי היא חיה הכי קרוב למי שמקבל את ההחלטות בישראל. מי אם לא היא שתוכל לעשות זאת".

"הדבר הבעייתי הוא שלא מסדירים את מעמדה בחוק, ולדבריו האבסורד והבושה לישראל גוברת כאשר מגיעה סיטואציה כמו זו הנוכחית שבה אשת ראש ממשלה מוזמנת על ידי מקבילתה בגואטמלה ובשל היעדר מעמד חוקי המימון לנסיעה צריך להגיע מהממשלה המארחת.

עוד מוסיף הרמלין ומציע לכל אחד להיות ישר ולהשיב לשאלה "לשם ההשוואה, אם הגברת נחמה ריבלין הייתה מוזמנת לאירוע כזה היה קם קול צעקה? אני מאמין שלא, ואני מאמין שהגברת ריבלין הייתה עושה עבודה נהדרת שם. כל מי שצועק שיודה בצביעותו".

בעקבות כל אלה שאלנו את הרמלין מה תהיה דעתו אם אשת ראש הממשלה בעתיד, כמו בתקופת אהוד אולמרט, תהיה כזו המחזיקה בעמדות שמאל בעוד בעלה מקדם עמדות ימין? האם גם אז ירצה לראות את מעמדה הדיפלומטי מוסדר בחוק? לדבריו זכותה של אשת ראש ממשלה "לחשוב מה שהיא רוצה", אך כאשר היא חלק ממשלחת רשמית גם היא עצמה מודעת למעמדה ולמשמעות דבריה בעיני העולם ובעיני אזרחי ישראל, ומתוך כך, הוא משוכנע, יתבצע ביקורה, או ביקורו של בעלה של ראשת ממשלה, מתוך מטרה לחזק ולשפר את תדמיתה של ישראל ולא מתוך רצון להתנצח.