זירת הפיגוע
זירת הפיגועצילום: רפאל לוי

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) דורש בעקבות הפיגוע הבוקר (חמישי) בצומת גבעת אסף בו נרצחו שני ישראלים לסגור את כבישי יו"ש המרכזיים לתנועת פלסטינים.

"אחרי התוצאות הקשות של הפיגוע עכשיו הבית היהודי חייב לדרוש מנתניהו לסגור באופן מידי את הצירים ביהודה ושומרון לתנועת פלשתינים ולהעביר בשבוע הבא את החוק שלנו להסדרת ההתיישבות הצעירה. אסור לנו להיות אחראים להפקרת דם יהודי", אומר סמוטריץ'.

דרישה דומה משמיע ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, "הטרור הרצחני מרים ראש ואנחנו לא נשב יותר בחיבוק ידיים. אני דורש מראש הממשלה לטפל בטרור כמו שצריך לטפל בטרור".

"הצעד ראשון חייב להיות איסור מוחלט ומיידי על האוכלוסייה הערבית להמשיך לנסוע בציר 60. במקביל חייבים לצאת מהחשיבה המקובעת, להבין שאנחנו בעיצומו של גל טרור רצחני חדש ולבצע טיפול שורש אמיתי בתשתיות הטרור. תושבי בנימין לא יהיו ברווזים במטווח הירי של הטרור הפלסטיני", דברי גנץ.

ראש מועצת בית אל, הישוב הגדול הסמוך לזירת הפיגוע, דורש מהדרג המדיני לשנות את המדיניות, "אירוע קשה מאוד. צה"ל יודע להיות נועז הרבה יותר ממה שנותנים לו אך הדרג המדיני בולם אותו לצערי. אני קורא לאותו דרג מדיני לעצור הכל ולעשות חישוב מחדש לגבי מדיניות הכבישים הפתוחים. לא ייתכן ששבוע אחר שבוע נחטוף אירוע ירי עם הרוגים בצירים. צריך לסגור את הכבישים לפלסטינים לאלתר. אנחנו ניאבק על זה בכל הכוח".

אלון הוסיף כי שום אירוע טרור לא יגרום לעזיבת מתיישבים "אנחנו נגור בבית אל ובמטולה בעוטף עזה ובכל מקום, הטרור לא יזיז אותנו מהארץ ואנחנו לא נזוז מילימטר. נמשיך להכות כאן שורשים".

שרת התרבות והספורט מירי רגב קוראת בעקבות הפיגוע לפגוע ישירות בראשי חמאס, "הגיע הזמן לעלות מדרגה. אסור שאזרחי ישראל ימשיכו לעמוד בטרמפיאדות או בכל מקום אחר כמו ברווזים במטווח. רק אם נרוצץ את ראש הנחש ונפגע אישית בראשי החמאס, יבינו בהנהגת ארגון הטרור הזה שכללי המשחק משתנים. כשהראשים שלהם יהיו על הכוונות של לוחמי צה"ל ושהחיסולים יגיעו לפתח ביתם, נצליח להחזיר את כח ההרתעה שלנו. אמרתי ואומר שוב: חייבים לחזור למדיניות החיסולים הממוקדים".

שר התיירות ומ"מ יו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה, השר יריב לוין, קורא בעקבות הפיגוע לקדם את הצעת חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה ולאשר אותה בוועדת השרים ביום ראשון הקרוב. "התשובה שלנו לטרור הרצחני צריכה להיות חדה וברורה. נמשיך לרדוף את המחבלים הבזויים בכל מקום ובכל עת, ובד בבד נפעל להמשך הבניה בכל חלקי ישראל ולחיזוק ההתיישבות בכלל, וההתיישבות הצעירה בפרט", אמר לוין.

לדבריו, "חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה הוא חוק חשוב וחיוני ויש לאשרו בוועדת השרים ביום ראשון הקרוב. התושבים הגרים ביישובים הנמצאים בהליכי הסדרה זכאיים לכל השירותים המוניציפליים בדיוק כמו כל אזרח אחר בישראל- לרבות חיבור לתשתיות מים וחשמל, תקציבים וכל דבר הנדרש לצורך ניהול שגרת חיים תקינה".

ח״כ שרן השכל (ליכוד), חברת ועדת חוץ וביטחון, התייחסה אף היא לצעדים הנדרשים, "עוד פיגוע אכזרי שחומרתו טרם התבררה עד תום. ‏אני קוראת להטיל סגר כללי על יהודה ושומרון. על כוחות הביטחון למצוא את הסייענים ואת הנשקים איתם בוצעו שני הפיגועים השבוע. בהמשך לחיסולים הלילה, עלינו להשיב את ההרתעה ולהכות בטרור לפני שהוא מרים את ראשו".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) דורש שלא לצמצם את סדר הכוחות של צה"ל ביו"ש, "ריבוי הפיגועים ביהודה ושומרון לא עולה בקנה אחד עם רצונה של מערכת הביטחון לצמצם את הכוחות ביו"ש. אני קורא לראש הממשלה ושר הביטחון להקפיא את צמצום הכוחות ולקיים הערכת מצב מחודשת על המענה הביטחוני, כדי להעניק עוד כלילם ליצירת הרתעה, הגנה וביטחון לתושבי יהודה ושומרון".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי מסרה בתגובה לפיגוע, "הרשות הפלשתינית והעומד בראשה, מעודדי הטרור ומשלמי המשכורות למשפחות המחבלים, נושאים באחריות לכל רצח יהודי חף מפשע".

"אנו כממשלה מחויבים לביטחון המתיישבים. הנוסחה צריכה להתהפך - במקום שאזרחי ישראל יפחדו מהטרור, ראשי הטרור צריכים לפחד מצה"ל. ממשלת ישראל חייבת להפסיק להעביר תשלומים לרשות הפלשתינית שתומכת בטרור ומממנת אותו. יש להרוס בתי מחבלים ולא להסתפק בהריסת חלקי בתים. רק יד ברזל נגד הטרור תייצר הרתעה", הוסיפה.

מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר, מותח ביקורת חריפה על הממשלה. "בשנת 1996 מחדל אוסלו התפוצץ לנתניהו ולכל עם ישראל בפרצוף עם אירועי מנהרת הכותל. אם ממשלת ישראל לא תתעשת אנחנו נחטוף מתקפת טרור קשה", אומר סופר.

ח"כ ד"ר נחמן שי, חבר ועדת חוץ וביטחון, אומר בעקבות הפיגוע, "העליה בטרור היא כבר עובדה. ברגע הזה הלב עם משפחות הנרצחים ובני משפחותיהם ומתפלל לשלומם של הפצועים. אני משוכנע, כפי שהוכח ב-24 השעות האחרונות, כי כוחות הביטחון יגיעו לרוצחים ויכו בהם".

פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו" מסר בתגובה לפיגוע, "עוד יהודים הצטרפו למעגל הדמים ואין מי שפוצה את פיו. דם יהודי הפך להפקר ונראה כי כל יום מחבלים מתחרים אחד בשני כדי לראות מי יזכה בפרס על רצח יהודים. ממשלת ישראל לא עושה כל שביכולתה כדי למנווע את הפיגוע הבא,כדי למנוע את המשפחה השכולה הבאה. אנו קוראים לממשלת ישראל להתחיל לפעול ולקדם את חבילת ההרתעה נגד הטרור. מחבלים לא מנטרלים-מחסלים. הגיע הזמן שמרחץ הדמים היומי ייפסק לאלתר".

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), חברת ועדת החוץ והביטחון, אמרה לאחר הפיגוע, "הלב נשבר נוכח המשפחות שמצטרפות למעגל השכול. מדובר באחד השבועות הקשים שידענו באיו"ש ובירושלים ובהמחשה קשה ביותר למה שכוחות הביטחון מתמודדים איתו מזה זמן רב בשטחים כמו גם לאזהרות העקביות של ראשי המערכת מהנפיצות ומהחשש להסלמה".

לדבריה, "הקבינט חייב להידרש בבהילות להרתעה הנשחקת באופן דרמטי שכן בפנינו 3 חזיתות של ממש: מבצע מגן הצפון מול חיזבאללה, המהומות על הגדר בעזה ובשבוע האחרון המראות הקשים מהשטחים. אני מחזקת את כוחות הביטחון במאמצי הסיכול האדירים שלהם ו דורשת מהממשלה לפעול במקביל גם בחזית המדינית ,שכן ברור שההסלמה והנפיצות מהם חששנו כבר פה".

ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד אומרת בעקבות הפיגוע, "בשעת כתיבת שורות אלו אנחנו מתבשרים על פיגוע נוסף. שולחת תנחומיי למשפחות והחלמה מהירה לפצועים. החלמה מהירה וקלה גם לשני לוחמי מג"ב שנפצעו אתמול בלילה. יש להפיץ בכלי ההסברה את תמיכת חמאס והרשות הפלסטינית במחבלים - העולם צריך לבחור במה הוא תומך - ברצח תינוקות ע"י החמאס או באהבת החיים של ישראל".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, דורשת בעקבות הפיגוע לגבות מחיר מהנהגת הרשות הפלסטינית, "הרשות הפלסטינית שמעודדת את הערבים לרצוח יהודים ומשלמת משכורות גבוהות לרוצחים היא האחראית על הפיגוע היום. מדינת ישראל חייבת לגבות מההנהגה הפלסטינית מחיר כבד, אולם ממש לא די בכך. ישראל חייבת להשיב לעצמה את ההרתעה ולהפסיק להימרח ולהגרר בכל הקשור בהריסת בתי מחבלים. כאשר ישנה מדיניות מגמגמת בה אולי הורסים חלק מביתו של מחבל וגם זה לאחר זמן רב, אין באמת הרתעה כנגד המפגע הבודד".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב הגיב ללקיחת האחריות של חמאס לפיגוע בגבעת אסף, "אדוני ראש הממשלה ושר הביטחון, מר בנימין נתניהו, זאת ההגדרה שלך להסדרה? פיגוע רודף פיגוע רודף פיגוע. זה מה שקורה כשמשלמים דמי פרוטקשן לארגון טרור, מבלי לקבל דבר בתמורה. זה מה שקורה כשמבליגים על ירי 500 רקטות לעבר ישראל".

"אני קורא לך להפסיק באופן מיידי את הטירוף הזה ולעצור לאלתר את העברת הכספים לחמאס. ברצוני לשלוח את תנחומיי למשפחות הנרצחים והחלמה מהירה לפצועים".

ח"כ יואב בן צור (ש"ס), חבר ועדת חוץ וביטחון, קורא לקיים מדיניות של יד קשה מול הטרור, "אסור לנו לתת לגל הפיגועים ולמצב בעוטף להפוך לברירת המחדל, אזרחנו המתיישבים שומרים על שטחים אסטרטגיים לישראל, מונעים מהם להפוך לקיני טרור מסוכנים ומגנים בגופם על אזרחי ישראל. כחבר הוועדה אתמוך במדיניות של יד קשה, אויבי ישראל צריכים לחיות בפחד".

השרה גילה גמליאל אומרת בעקבות הפיגוע הרצחני, "‏עוד פיגוע קשה בכביש 60 שגובה קרבנות בנפש. שולחת את תנחומיי למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה לפצועים. כל מי שינסה לפגוע בנו ישלם בחייו, אבל זה לא מספיק. אנחנו ננקוט צעדים לחידוש ההרתעה נגד מחבלים ונפעל לחיזוק המתיישבים שמאוימים בידי הטרור. אנחנו ננצח".

מנגד אומרת ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) "פחות מיממה אחרי שקברנו את הרך הנולד של שירה ועמיחי, פיגוע מחריד נוסף. משפחות חדשות נוספו למשפחת השכול".

"הקריאות שהושמעו על ידי שקד וסמוטריץ' ועוד יישמעו בקרוב שוב שיש להסדיר את ההתיישבות בעפרה ובסביבותיה הן פופוליזם טהור וריקוד גס על דם ההרוגים והפצועים. רצח אינו מקנה זכות קניין וזה לא המקום והזמן לדון בכך", דברי ח"כ בירן.

מתנועת "שלום עכשיו" נמסר, "פיגוע מזעזע נוסף גובה חיים. שוב הורים קוברים את ילדיהם, שוב יתומים ואלמנות מצטרפות למשפחה העצובה והמתרחבת של השכול. הקריאות לפעולות נקם ולהעמקת השליטה הישראלית בגדה המערבית הן ניצול ציני של הרצח ורתימה שלו לטובת מדיניות משיחית שמסכנת את כולנו. כל ניסיון לטשטש את המחדל המקומם של הממשלה לא יעבוד. אנחנו קוראים לנתניהו לא לגרור את ישראל לאינתיפאדה שלישית ולפעול בשיקול דעת אל מול האירועים האחרונים. הגיע הזמן להתייצב בפני הציבור ולהודות ביושר: רק שלום יביא ביטחון".

בתנועה קושרים קשר בין חוסר היוזמה המדינית של ממשלת ישראל בתקופה האחרונה להידרדרות הביטחונית, "היינו כבר בסרט הזה. התמונות הקשות שהגיעו השבוע מגבעת אסף, העיר העתיקה בירושלים ועפרה ממחישות את התרסקות המדיניות הכושלת של "ניהול הסכסוך". גם לאחר תקופה ארוכה של שקט יחסי, לא ראינו שום התקדמות באפיק המדיני מול הפלסטינים. המדיניות בעזה מוכיחה שממשלת הימין מבינה רק כוח ומתגמלת טרור. את המחיר הכואב משלמים אזרחי ואזרחיות ישראל."