הלוווית התינוק עמיעד ישראל הי"ד
הלוווית התינוק עמיעד ישראל הי"דצילום: רועי חדי

1

בעוד המילים בטור זה מתחילות להיכתב פורסמה הבשורה המרה על פטירתו של התינוק הרך, בנם הבכור של בני הזוג הצעיר עמיחי ושירה איש-רן.

רצח מחריד של עולל שנתלש מרחם אמו טרם זמנו בגלל מחבלים ערבים שפלים ובני עוולה, שבבואם לרצוח יהודים אינם מבחינים בין חייל לאזרח ובין אישה צעירה לעובר שבמעיה.

הסיפור האנושי המיוחד והכואב של משפחת איש-רן גרם לכך שהפיגוע הספציפי הזה זכה למעקב תקשורתי יותר מהמקובל במקרים דומים של מתקפות רצחניות נגד מתנחלים בכבישי יו"ש. רצח יהודים בפיגועי טרור, בישראל בכלל וביו"ש בפרט, הפך לשגרה נסבלת, כמעט משעממת, כל עוד מספר הנרצחים נע בטווח של עשרה או עשרים בשנה. בכלי התקשורת לא סופרים את מספר הנרצחים השנה עד כה, לא מפרסמים את תמונותיהם זו לצד זו, לא עורכים השוואות לשנים קודמות ולא מצביעים על מגמות. אין מי שיארגן מחאה ארצית נגד אוזלת ידה של הממשלה מול הטרור הפלשתיני. על צעדי מחאה חריפים, כמו הכרזת שביתה במשק או חסימת כבישים, אף אחד אפילו לא חושב. כלב נשך אדם, ערבי רצח יהודי.

אבל זה לא חייב להיות ככה. אסור לקבל בהשלמה את המצב הזה. אפשר ואף חובה להציב יעדים ולצמצם את כמות הפיגועים ומספר הנפגעים. נכון שצה"ל והשב"כ משקיעים מאמץ עילאי ומסכלים בכל שנה מאות ניסיונות לפיגועים. גם הקשיים האובייקטיביים והמציאות הנפיצה שנוצרה כאן מאז הסכמי אוסלו הארורים, ידועים ומוכרים. אבל למרות כל זאת, כבר היו כאן שנים הרבה יותר רגועות.

2

התעוזה של המחבלים, שתקפו ביריות מקרוב טרמפיאדה מאובטחת בלוחמים, מלמדת על שחיקת ההרתעה. והעובדה שהצליחו להימלט במכוניתם ממקום הפיגוע מסגירה בעיה בפריסת הכוחות בשטח.

בתחילת תקופת שלטונו של אבו-מאזן, היו שנים שבהן הרשות הפלשתינית הייתה גורם ממתן ומונע טרור. הראיס הפלשתיני הכריז אז שהוא מתנגד לפיגועים, ושאת מטרותיו הוא מתכוון להשיג במהלכים מדיניים. באותן שנים המוטיבציה לטרור בקרב הפלשתינים ביו"ש הייתה גבוהה פחות, והפיקוד הצבאי הישראלי סבר שהסרת מחסומים מכבישי יו"ש תשרה רגיעה שתפחית עוד יותר את המוטיבציה לבצע פיגועים. ספק רב אם המדיניות הזאת הייתה נכונה ואחראית כבר אז, אבל היא בוודאי לא תואמת את המצב היום, ולכן היא חייבת להשתנות.

הרשות הפלשתינית כיום היא גורם מעודד טרור, גם בהתנהלותה מול עזה וגם במסרים שהיא מעבירה לערבים ביו"ש. אבו-מאזן מפגין עוינות בוטה כלפי ישראל, מאדיר מחבלים שביצעו פיגועים ותומך ביד נדיבה בהם ובמשפחותיהם. הציבור הפלשתיני ביו"ש מוסת ליזום פיגועים. גם החמאס ממקום מושבו בעזה מגביר את מאמציו לבצע פיגועים גם ביו"ש. במצב הזה, כבישים נטולי מחסומים ביו"ש הם מציאות מסוכנת עד כדי חוסר אחריות. זה מה שמאפשר למחבלים להגיע עם נשק במכוניתם ליעד המוכר להם כמקום התקהלות של נוסעים יהודים, וזה גם מה שמאפשר להם לתכנן לעצמם נתיב הימלטות ללא פגע ממקום הפיגוע.

אין סיבה שיהודים יסתכנו וישלמו בחייהם כדי לאפשר חופש תנועה לעם הפלשתיני תומך הטרור. את המחסומים מצילי החיים בכבישי יו"ש יש להחזיר מיד למקומם.

3

בנוסף לצעדי סיכול, חובה להגביר גם את צעדי ההרתעה. סקר 'בשבע' ו'מאגר מוחות' המתפרסם בגיליון זה מראה כי רוב גורף מקרב הציבור היהודי בישראל תומך בהרתעת מחבלים באמצעות צעדים חריפים שאינם ננקטים כיום, כמו גירוש והרחקה של בני משפחותיהם. הערך ההרתעתי המוכח של הרס בתי מחבלים הולך ונשחק על ידי שופטי בג"ץ, שמגבילים את השימוש בו ופוגעים באפשרות להרתעה מיידית, מוחשית ומהדהדת.

צעד הרתעתי אחר שאינו ננקט בהיקף מספק ואפקטיבי הוא הרחבת ההתיישבות כתגובה לכל פיגוע. המחבלים הפלשתינים רוצים לעקור אותנו מכאן, ולכן המענה המתבקש לתוקפנות הרצחנית שלהם הוא העמקת אחיזתנו בשטחי יו"ש. אם לכל פיגוע או ניסיון פיגוע היה מוצמד תג מחיר ברור של בניית אלפי יחידות דיור מעבר לקו הירוק, המחבלים היו חושבים פעמיים אם העונג שברצח יהודים מצדיק את המחיר. נכון שאת ההתיישבות יש לבנות ולפתח בכל עת, אבל אין בכך סתירה למדיניות של תנופת התיישבות מיוחדת ובולטת בעקבות פיגועים לצורכי הרתעה. אביגדור ליברמן בכהונתו כשר הביטחון החל לצעוד צעדים ראשונים בכיוון הזה, ועל מחליפו בתפקיד בנימין נתניהו לחזק ולהעצים הרבה יותר את דרך הפעולה הזאת.

4

המענה ההרתעתי וההתיישבותי המתבקש לפיגועים החוזרים בטרמפיאדה בעפרה הוא הסדרה חוקית של היישוב הוותיק בן 43 השנים, שעד היום אין לו תב"ע מאושרת. קשה למצוא מקרה יותר מובהק מזה שבו חוש הצדק והשכל הישר מחייבים הפקעה של אדמות פרטיות, תוך מתן פיצוי לבעליהן - אם וכאשר יימצאו. הרי אין אדם שפוי שמעלה בדעתו כי הפתרון החוקי העתידי בעפרה צריך להיות הריסה של כל היישוב הגדול והוותיק הזה. השארתו הממושכת במצב בלתי מוסדר פוגעת בנורמליות החיים של תושביו, ומולידה עיוותים מוסריים קשים כמו סירובו של משרד הביטחון לממן חדר מתאים ליהודה הישראלי, פצוע צה"ל ממבצע צוק איתן, בצמוד לבית הוריו בעפרה.

הפקעת האדמות, הסדרת היישוב והכרזה על בניית מאות יחידות דיור חדשות יהיו צעד מרתיע לאויב הפלשתיני וצעד מחזק, מעודד ונותן תקווה להתיישבות ולעם ישראל.

אם ראש הממשלה ובכירי מערכת הביטחון יפסיקו לישון בעמידה ולהשלים עם רצח יהודים, וינקטו צעדים שיחזקו אותנו וירתיעו את המחבלים, זה יהיה תחליף מסוים לנקמת דמו של תינוק כה קטן, שאותה עוד לא ברא השטן.

לתגובות: [email protected]