בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: קובי ריכטר/TPS

"ראש הממשלה החליט הערב להסדיר את מעמדם של אלפי בתים ביישובי יו"ש שנבנו בתום לב ושמעמדם החוקי לא היה מוסדר עד כה, חלקם עשרות שנים".

לא מעט אנשים קראו את המשפט הזה בהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה הערב וחוו דז'ה וו.

במאי 2017, בהחלטת קבינט שהוביל בנימין נתניהו עצמו, אושרה הקמת ועדה לקידום הסדרת מבנים ומאחזים ביהודה ושומרון - ועבודתה תוחמה לשלוש שנים.

הצוות, שרק שלושה תקנים מתוך עשרה בו אוישו עד היום, אמור לדווח לראש הממשלה ולמשרד הביטחון על התקדמותו בכל רבעון. בינתיים המעט שכן מועסקים בו עוסקים במיפוי השטח.

מאז הוקם הצוות ועד איוש העומד בראשו, פנחס ולרשטיין, עברה שנה. רק השבוע נתבשרנו על שני המינויים הנוספים, של סגן לראש הצוות ושל עובדת נוספת. בהנחה שהצוות הוקם באמת לשלוש שנים, הרי שכבר עכשיו הוא נמצא באיחור גדול - ועד שיאוייש כולו ויתחיל לעבוד במלוא הכוח, תישאר לו שנה או פחות לפעילותו.

נתניהו היה יכול לתת את אותה דחיפה שנתן היום, לפני שנה וחצי. מסיבותיו הוא לא עשה זאת. בקנה כבר מדובר על חוק 'מרקם החיים' של ח"כ סמוטריץ' שאמור לעלות בועדת השרים לחקיקה ביום ראשון ולסנדל מעט את מהלכי ההסדרה כך שיואצו באופן משמעותי. גם ריח הבחירות נישא באוויר.

לראש הממשלה, אחד שמבין דבר או שניים בפוליטיקה, נוצרה הזדמנות פז לדבר אל ציבור המתיישבים ולהבטיח להם משהו, גם אם הוא קצת ממוחזר. אם הוא חש שהמתיישבים זועמים, הרי שניסה להחזיר אותם לחיקו בהצהרתו זו.

אבל הפעם גם תומכיו המובהקים אינם מסתמאים מההבטחות. ראשי יש"ע הפגינו בירושלים. אחת מסיעות הקואליציה מנסה לעורר משבר פנימי על רקע הצורך בהסדרה.

השאלה היא בעיקר מי ימצמץ ראשון. נתניהו לא פעם, הבטיח בנייה של דירות באותו מקום, פעמיים ושלוש. הוא אמנם ניצל כאן את אוירת הפיגועים כדי לתת כביכול תשובה לטרור. אבל בהתיישבות יודעים שהמבחן של נתניהו יהיה בתוצאות בשטח ולא בהצהרות גדולות.

גורם מדיני אמר לערוץ 7 אמש כי נראה שהפעם נתניהו מתכוון לקחת את ההסדרה כפרוייקט צמוד שלו. אם זה אכן כך, ההתיישבות תרוויח ובגדול - וזו גם תהיה תשובה הולמת לטרור המתגבר.

אבל אם זו תהיה הבטחה ממוחזרת, שתושלך בעצמה לסל המחזור עד לפעם הבאה שיהיה צורך להרגיע את המתיישבים, אז גם תומכיו הנלהבים ביותר של ראש הממשלה ביו"ש יצטרכו להפנים שגם לליכוד יש אלטרנטיבה. יש עוד מפלגות שמייצגות את הימין, ודאי את ציבור המתיישבים, שצריך לאפשר להן גם לעשות למען ההסדרה.

בשנה וחצי האחרונות זה היה בידיים של ראש הממשלה והתוצאה היתה סחבת וחוסר תזוזה. עכשיו - חובת ההוכחה על נתניהו.

מעשה של הוכחת רצינות יהיה הכללת מקומות שכבר אפשר להסדיר בישיבת מועצת התכנון העליונה שאמורה להתכנס בקרוב מאוד, עוד לפני תום השנה האזרחית החדשה. אם בישיבה לא יועלו יישובים להסדרה, כנראה שמדובר בעוד הבטחה ממשלתית רשמית להתיישבות שמועד התפוגה שלה קדם להצהרה עליה.