סא"ל תלם חזן עם חיילים מגדוד נצח יהודה
סא"ל תלם חזן עם חיילים מגדוד נצח יהודהצילום: דובר צה"ל

יממה אחרי פיגוע הירי בצומת גבעת אסף, בו נרצחו סמל יובל מור יוסף ורב-טוראי יוסף כהן הי"ד, חיילים בגדוד נצח יהודה, סגן אלוף תלם חזן ששימש כמפקד הגדוד משוחח עם ערוץ 7 על הגדוד ועל הניסיון לנחם ולהתנחם, אחרי פיגוע קשה כזה.

"לקבל בשורה על נפילה של לוחמים בכלל בצה"ל היא קשה - ובגדוד נצח יהודה שפיקדתי עליו - היא קשה כפליים. למעשה הרי מדובר ב'ילדים שלי'", אומר סא''ל חזן המכהן כיום כראש מנהלת חרדים בצה"ל.

מה אומרים למשפחות השכולות? איך בכל זאת מנסים לנחם?

"הילדים שלי שאלו על הפיגוע הזה ואמרנו להם שהמוות הוא לא המקום בו הדברים נעצרים. בחלק מהמקרים, במיוחד אצל לוחם שנפל בפעילות מבצעית, במותו הוא עושה דברים גדולים יותר מאלו שעשה בחייו.

"אין לי איך לנחם משפחה שאיבדה את הבן שלה. אני יכול לומר שהמוות הזה אומר לכולם - לחייל, ליחידה ולצה"ל - אנחנו ממשיכים. מבינים שצריכים לעמוד חזקים ולהמשיך להתמיד, הן בהקשר הצבאי והן בהקשר התורני. החייל מבין כך שהוא חלק משרשרת של עם ישראל, שאם הוא לא יעמוד - לא יהיה שם מישהו אחר. שהחייל הוא למעשה המגן האחרון על התושב ועל היישוב.

"הנחמה היחידה, גם לי באופן אישי, היא שעם ישראל חזק וגדוד נצח יהודה חזק ולהסתכל קדימה. החיילים לא נפלו לשווא. עם ישראל חווה מיום תקומתו הרבה חוויות, אבל אם לא היינו מבינים שכל אדם הוא חלק מהשרשרת, לא היינו מגיעים לאן שהגענו. לבי עם המשפחות השכולות ואני מרכין ראש. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים".

לוחמי נצח יהודה תופסים את הקו באזור באופן קבוע?

"גדוד נצח יהודה תופס באופן קבוע מרחבים ביהודה ושומרון. בעבר זה היה בבקעה, לאחר מכן באוגדת מנשה באזור טול כרם, והיום באזור בנימין בגזרת רמאללה. זה גדוד שתמיד נמצא במקומות המאותגרים ביותר".

''זה גדוד מיוחד במינו, גדוד מבצעי לכל דבר, שקיבל לאורך השנים אותות הצטיינות על פעילותו המבצעית - מהיתקלויות עם מחבלים - ועד להישגים צבאיים מרשימים אחרים. לפני מספר שנים זה הגדוד היחיד של צה"ל שתפס שתי ערי טרור כמו ג'נין וטול כרם - וקיבל עליהן אחריות. בנוסף, זה גדוד שמורכב מחיילים חרדים שההיבט התורני בו כולל מעטפת חזקה ומלווה".

מה החשיבות של גדוד כזה לצה"ל?

"ישנה חשיבות עצומה. זה גדוד שמקבל חיילים עם מוטיבציה פנימית ברמה הכי גבוהה. מדובר בחיילים שמחליטים כמעט לבד שהם עוזבים את מסלול החיים הרגיל שלהם, בשביל לעשות שליחות של מצווה לעם ישראל. כשאתה מחבר מבצעיות, רצון פנימי והנעה פנימית - אתה מקבל הישגים. יש לגדוד הזה תעצומות שבחלקן אי אפשר להסביר אותן".

כמי שפיקד על הגדוד וגם שירת בתפקידי פיקוד אחרים. מה שונה בעמידה בראש גדוד חרדי?

"כשאתה מפקד על חיילים כאלה, אפשר להסתכל עליהם כחיילים רגילים בהיבט המבצעי, ואז האתגרים הם צבאיים נטו. אבל כאן אתה מתעסק מתעסק גם בחייל, במשפחתו, בחברה ממנה הוא בא ובליווי שלו - ואחר כך לאן ואיך הוא משתחרר. אתה עוטף את החייל מכל הכיוונים. זה אתגר לאומי עצום, לקחת חייל ולגרום לו להיות הלוחם הטוב ביותר בצה"ל והאזרח הטוב ביותר עבור עם ישראל".