מחקר הקוונטים
מחקר הקוונטיםצילום: istock

משרדי הביטחון, האוצר והמדע, הוות"ת והרשות לחדשנות מגבשים בימים אלה תכנית לאומית לתחום הקוונטים.

הצעד הראשון במסגרת התכנית הוא הקמת קרן מחקר בנושא מדע וטכנולוגיות קוונטים שתהווה בסיס לאקו-סיסטם בתחום.

מדובר בשיתוף פעולה של מפא"ת במשרד הביטחון, הות"ת והקרן הלאומית למדע. לטובת הקרן הוקצה סכום של 100 מיליון ש"ח למשך חמש שנים.

מטרת התוכנית לתמוך בקבוצות מחקר מצטיינות באוניברסיטאות בישראל, אשר יעסקו במחקר ובפיתוח בתחום המדע והטכנולוגיה הקוונטיים. התמיכה תתבטא במתן מענקים משמעותיים, בסדר גודל של כ-75 מיליון ש"ח, לחוקרים.

מענקים אלה ישמשו למימון הוצאות המחקר ולרכישה או שדרוג של ציוד הנדרש לטובת המחקר. יתרת הסכום תופנה לטובת פיתוח התחום על פי שיקולי מפא"ת.

ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו ציין כי הוא "מברך על הקמת קרן המחקר החדשנית, שתמשיך להציב את ישראל בפסגת הטכנולוגיה והמחקר העולמית. ממעצמת סייבר למעצמה בתחום הקוונטים, נמשיך להוביל לפריצות דרך משמעותיות למען מדינת ישראל".

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, הסבירה, "ות"ת הגדירה את מדע וטכנולוגיית הקוונטים כספינת הדגל של עולם המחקר בישראל, לצד רפואה ממוקדת ומדעי הנתונים. אין ספק כי פיתוח מחקר הקוונטים חיוני מאוד לכלכלתה ולביטחונה של מדינת ישראל, והוא צפוי להביא לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות המחקר הישראליות ולהובלה בזירה הבינלאומית. יחד עם זאת, המירוץ העולמי כבר בעיצומו, המדינות השונות משקיעות סכומי עתק בפיתוח התחום, ואם לא נרוץ קדימה, מדינת ישראל תישאר מאחור".

תא"ל (מיל') ד"ר דניאל גולד, ראש מפא"ת במשרד הבטחון, הוסיף "האקו סיסטם הישראלי יודע לספק פתרונות יצירתיים לאתגרים המורכבים הנמצאים לפתחה של מערכת הביטחון. תחום הקוונטים נמצא בשנים האחרונות בצמיחה עולמית, והוא צפוי לשנות את האופן בו אנו בוחנים את המציאות בשגרה ובחירום בהיבטים רבים כגון ניווט, תקשורת חסינה, חישוב על מעצמתי, ועוד. ישראל שהפכה למעצמה בתחום הסייבר מסתכלת על תחום הקוונטים כיעד אסטרטגי להפוך לשחקנית מרכזית בשוק העולמי".

מפא"ת במשרד הביטחון פעילה בתחום טכנולוגיות הקוונטים זה שנים רבות, ופועלת למיצוי היתרונות הייחודיים של טכנולוגיות אלה כמתן מענה לצרכים מבצעיים משמעותיים. מפא"ת היא נציגת המשרד בגיבוש התוכנית הלאומית בתחום המדע והטכנולוגיה הקוונטיים בישראל.

"כבר כיום נעשה שימוש יישומי משמעותי בחלק מהתופעות הקוונטיות בפיתוחים הטכנולוגיים המתקדמים של מערכת הביטחון", אומר מוביל התוכנית במשהב"ט, ד"ר דוד ממפא"ת. "ניצול התנופה של המהפכה הקוונטית השנייה יביא לקפיצת מדרגה נוספת ביכולותינו, ויאפשר מימוש יישומים שעד היום נראו דמיוניים. התורה הקוונטית קצרה הצלחות רבות במאה השנים האחרונות, היא הצליחה להסביר את מבנה החומר – האטום, המולקולה, הקשרים הכימיים, החומר המוצק, הגבישים וכיו"ב. התורה הקוונטית סיפקה את הבסיס לפיתוחים כמו הטרנזיסטור, הלייזר, גלאי אור, תקשורת מהירה, שעונים מדויקים העומדים בבסיס מערכת הניווט הלוויינית, שיטות דימות רפואי כ-MRI, ועוד. השימוש בתורה נבחן בניסויים רבים והעלה דיוק חסר תקדים בהתאמה בין הניבוי לתוצאות הניסויים".

בוות"ת סבורים כי השקעה משמעותית ועקבית ברמה הלאומית בפיתוח תחום המדע והטכנולוגיה הקוונטיים, ובפרט בפיתוח תשתיות המחקר שבו, צפויה להביא לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות המחקר הישראליות ובמעמדה של ישראל בחזית הידע העולמי בתחום. בראש ועדת ההיגוי, אשר גיבשה את התוכנית לחומש הקרוב, עומד פרופ' אורי סיון (הפקולטה לפיזיקה בטכניון) ולצדו חברים בוועדה מיטב המומחים האקדמיים בתחום.