להכיר את המחיר
להכיר את המחירiStock

בסמוך לקניון עזריאלי שבתל אביב תתקיים היום (ראשון) אחר הצהריים עצרת מיוחדת של תנועת 'בוחרים במשפחה' המבקשת להטמיע את ערכי המשפחה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מיכאל פואה, מראשי ויוזמי התנועה החדשה.

"האמירה שלנו היא שאנחנו בוחרים במשפחה ומגדירים את המשפחה כאבא אמא וילדים, וזה דבר חדש בשיח הישראלי. הצליחו לפורר לנו את מושג המשפחה וכל דבר מוגדר כמשפחה, שני אבות או שני אמהות והורים בודדים", אומר פואה ומוסיף: "כל אלה דברים לא נכונים. משפחה זו אחריות עם המשכיות, עם מסורת ועם נאמנות בין בני הזוג ולילדים. השיח הזה נעלם בשנים האחרונות. אנחנו שומעים את הזכות להורות של אבות ואמהות שאינם האבות והאמהות האמתיים ופחות שומעים את הקול של הילדים שיש להורים חובה לגדל אותם".

"אנחנו במדרון חלקלק בסחר בילדים, בזרע, בנשים וברחם של נשים. האלטרנטיבה היחידה כיום לנער ונערה בעלי נטיות לתוך אותו מין היא הלהט"ביות, להפוך את הנטייה לזהות. אנחנו אומרים שלא, יש אלטרנטיבה אחרת, להתגבר, והיא צריכה להישמע. צריך לשמוע את המחירים של קניית זרע ושל שכירת רחם. גדלים כך ילדים שמחפשים את ההורים שלהם. צריך להיות מודעים למחיר שמפחדים לדבר עליו. יש פסיכולוגים שמסוגלים לעזור לבעלי נטייה פנים-מינית, אבל חוששים לעזור בגלל שיימינג, רודפים אותם".

האם בדבריו הוא מתכוון לטיפולי המרה? פואה מעדיף לשנות את התפיסה ולהפנות את הביטוי לכיוון השני: "טיפולי המרה היא כותרת. משרד הבריאות מממן טיפולים לשינוי מין וזה טיפולי המרה. לוקחים גוף ומשנים אותו".

"אדם נולד עם גוף ויש פסיכולוגים שיכולים לבצע התאמה בין הגוף והנפש. אמנם אין הצלחות של מאה אחוז כי יש מקרים של עשיה לא מקצועית או כישלון, אבל בכל החיים אנחנו דורשים מבני האדם להתגבר על הנטייה השאלה היא אם יש סיבה לעשות זאת. יש אנשים שמעדיפים להתמכר לנטייה שלהם במקום להתגבר עליה. כמו שבשבת מצפים שאדם יתגבר ולא יעשה מעשים מסוימים, כמו שמצפים שלא יאכל כל דבר ושלא ינאף גם עם נשים, אנחנו אומרים שיש יכולת להתגבר על נטיות. זה לא צריך להפוך לחלק מהזהות".

בדבריו מספר פואה על פסיכולוגים החתומים על קריאת התנועה החדשה שלו והוא מספר על הרדיפה שחלקם עוברים בעקבות עמדתם זו. "חבר טוב שהוא פסיכולוג מספר על הרדיפה שהוא עובר ועל החשש שלו, לא לשם שלו אלא למטופלים שלו. אספר סיפור שהוא סיפר לי: הוא טיפל בבחור בעל נטיות כאלה שמגדל ילדים לאחר שהקים משפחה והפך למדריך במוסד חינוכי. ניגש אליו תלמיד עם נטייה כזו. הוא חשב שיש לו די ניסיון שיוכל לספר ולסייע לאותו תלמיד, ובתמימותו פנה לפסיכולוגים וביקש סיוע, אבל קיבל על הראש שהוא מביא לאובדנות וכו', והביטחון שלו התערער גם לגבי התהליך שהוא עצמו עבר עם עצמו. הוא פנה חזרה לחבר שלי הפסיכולוג כדי לברר אם לא טעה בתהליך שהוא כבר עבר והצליח בו".

ואולי יש צורך בחקיקה שתערוך הפרדה בין המונח 'משפחה' למונח 'משק בית' שבו השתמש פואה בראיונות בהם התייחס ל"מבנים החדשים" של מושג המשפחה? פואה סבור שהעניין אינו עניין של חקיקה אלא עניין של תרבות וחברה, כלשונו. "כשנדבר בצורה ברורה ונעמוד על כך שמשפחה הוא אב ואם וילדים הקשורים בקשר ביולוגי, וכל דבר אחר הוא משק בית, וכשנדבר על הבאת יתומים בהולדה, כלומר לקחת ילד ולקנות את השחרור של האבא מהאחריות עליו זו סטירה לילד, וכך גם אימא שהורה את הילד ובחוזה שחתמה עליו נותנת סטירה לילד ואומרת לו שהוא לא מעניין אותה ואנחנו כחברה תומכים בזה. אנחנו צריכים לומר שיש מחיר מוסרי להקמת משקי בית של שני גברים או שני נשים או גבר לבד או אישה לבד".

"אם זה קורה כשאין ברירה, במקרים של גירושין ואלמנות, אז אין ברירה, אבל ליצור מצבים כאלה כלכתחילה, זה בעיניי פשע", קובע פואה ומוסיף: "אם נדבר בשפה בהירה רוב הבעיה תיפתר בלי צורך בחקיקה, למעט חקיקה שתגדיר שמי שמביא לעולם ילד הוא ההורה שלו. זה לא קיים במדינת ישראל ובפתח הזה נכנסים בתי המשפט ועושים ככל העולה על רוחם".

עוד נשאל פואה אם העובדה שראשי התנועה החדשה שלו הם אנשים שומרי מצוות אינה גורמת לשומעיהם לומר שממילא הם מחויבים להנחיות התורה וזו הסיבה לעמדתם הנחרצת, בעוד הם עצמם, שאינם חיים חיי תורה ומצוות, אינם מאמינים בחובות אלה?

"אכן התורה אמרה ואנחנו מאמינים שהיא מכוונת בצורה נכונה, אבל עם זאת אנחנו מנסים להבין את דברי ה' דרך התורה. סולם הערכים שהתורה מציבה הוא המקום שבו רוב החברה הישראלית נמצאת בו ובונה משפחה בצורה טבעית ורואה ערך במשפחה גם כשיש הרבה גירושין. לרוב החברה המשפחה מאוד חשובה, ואכן חסרה לו השפה ויכולת הביטוי, ואת זה אנחנו מנסים להעלות על פני השטח".