נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: אסתי דזיובוב/TPS

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, הסביר הבוקר (שני) בראיון לאילה חסון ב-103fm מדוע התעקש על אישור חוק גירוש משפחות מחבלים.

"אנחנו ממשלה שצריכה לטפל בהחזרת הביטחון למדינת ישראל, שבוע שעבר נרצחו שלושה ועוד תינוק שטרם נולד. אתמול בלילה ניהלתי מערכה להעביר חוק לגירוש משפחות מחבלים ואמשיך להיאבק ולשמור על חיי הישראלים", אמר בנט.

השר הבהיר שאמנם יש לו המון כבוד ליועץ המשפטי לממשלה אך הוא רק יועץ: "צריך לשנות את תמריצים של המחבלים. משתלם להיות מחבל היום".

"אנחנו עומדים מול טרור בודדים שאין לו בסיס יחיד, צריך להפוך את פעולת הטרור ללא משתלמת. שכל מחבל ידע שאם יצא לבצע פיגוע יהרסו את ביתו ויגרשו את משפחתו", הוסיף בנט.

חסון אמרה לשר כי ישנן דוגמאות למחבלים שהריסת ביתם לא הרתיע אותם, כדוגמת רוצח החייל רונן לוברסקי ז"ל שביתו כבר נהרס בעבר לאחר שאחיוביצע פיגוע: "אדם שמוכן לאבד את חייו ולהרוג אחרים, נראה לך שאכפת לו אם יהרסו לו את הקירות?".

השר בנט השיב: "מאוד אכפת לו. זה לב הדיון.הבעיה בנוגע לאותו בית מחבל הייתה שאחרי שהרסו את הבית כבר התחילו לבנות אותו מחדש. הבעיה שאנחנו אפשרנו את זה. המפגעים הם בדרך כלל צעירים מיואשים סביב גיל ה-20 שחושבים שבאמצעות הפיגוע ייכנסו להיכל התהילה ואף יסדרו להוריהם את החיים לאחר שיקבלו סכום כסף גדול. אם הם ידעו שעל ידי האקט הזה הם יאמללו את משפחתם - אני משוכנע שהם יחשבו פעמיים לפני שיבצעו את הפיגוע. בייחוד כשאנחנו יודעים שבדרך כלל המשפחות יודעות על הרצון של הילד לבצע פיגוע".

הצבא, השב"כ והממשלה שאתה חבר בה לא רוצים למגר את הטרור?

"כולם רוצים אבל השאלה היא מה הדרך הנכונה. אני נמצא בקבינט כדי להילחם על מה שאני מאמין. זה מזכיר לי את מבצע צוק איתן בו אמרתי שיש 30 מנהרות טרור שצריך להשמיד בעוד שהרמטכ"ל ושר הביטחון אמרו שזה לא כזה נורא. הם טעו".

הליכוד פרסמו הודעה לתקשורת בה נטען שהשר בנט פתח בהפגנה נגד הממשלה בה הוא חבר בניסיון לקבל את תיק הביטחון והבהירו: תיק הביטחון הוא מעל הפוליטיקה ואינו סידור עבודה או ג'וב.

"אני מציע שהליכוד יעשו בדק בית", השיב השר, "כמעט כל שרי הליכוד וכולנו היו באותה ההפגנה. שלושה ישראלים נרצחו לפני כמה ימים, יש חייל רביעי שנאבק על חייו כעת ונמצא בקומה בגלל הפיגוע. אני לא מוכן לעמוד חסר אונים מול הטרור. אמשיך להילחם גם אם הליכוד יקראו לי בשמות גנאי. אני נאבק כדי לשנות את מדיניות הממשלה כדי להציל חיי אדם בעוד שגורמי הביטחון טוענים שהריסת בתי מחבלים וגירוש משפחותיהם אינם מרתיעים. אני חייב לציין שאני לא הצלחתי להבין את עמדתם. הרבה פעמים אני מצליח לחולל את השינוי. מקווה שגם הפעם אצליח".

בנט אף התייחס פריצה בגדר בבית אל ממנה יצאו המחבלים בפיגוע האחרון והתייחס לאפקט המצנן שנוצר עקב עודף משפטיזציה בצה"ל, לדבריו: "כשאתה יודע שאתה תגיע לבג"ץ בסופו של דבר אתה עושה פעולות בצורה אחרת מאשר מה שהשכל הישר אומר לך. יצרו חומה אך השאירו פתח, זה סדר עדיפות לא הגיוני. לכל מערכת במדינית ישראל יש אפקט מצנן. אפילו בנושא מינוי המפכ"ל אנחנו רואים שרבים וטובים לא רוצים להתמודד על התפקיד בגלל החשש מהבלאגן בבג"ץ, בסוף כולנו נשלם את המחיר.

לסיום השר הגיב לידיעה שעד המדינה שלמה פילבר מעוניין להיות קמפיינר של מפלגת הבית היהודי: "פגשתי אותו ועוד עשרה אחרים והוא אכן אחד המועמדים. אגב, בבחירות המוניציפאליות האחרונות הוא גם ניהל קמפיינים עבור מפלגת הליכוד בערים נתניה ובת ים".